vaknar med ett vrål- snuttefilt ligger på golvet

Skriv svar
LindaVega

vaknar med ett vrål- snuttefilt ligger på golvet

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Vega är en SS sedan länge- lite trassel med tidiga mornar har vi haft från och till, men med hjälp av er duktiga forumister har det alltid löst sig till slut.
Nu har det dock trasslat till sig igen, och på ett helt nytt sätt. Jag behöver hjälp :!:

Vega har en liten snuttefilt, bestående av ett avklippt örngott som alltid ligger i sängen. Hon har det bara när hon ska sova eller om vi ska ut på lång bilfärd. Fredag morgon vaknar jag av ett jättevrål vid halv sextiden. Jag fattar först inte vad det är- men ger en ramsa x 4, övertygad om att vi snart ska sova allihop igen. Så är inte fallet. Vega skriker/vrålar med jämna mellanrum ända till morgon, halv sju. :shock: Observera att jag inte ens påminner, utan avvaktar ända till hon tar en paus och är tyst en liten stund.

När jag kommer in står Vega upp i sängen och snuttefilten ligger på golvet. Antagligen har hon kastat ut den och sedan fastnat i att hon vill ha tillbaks den.

Liknande scenarium har utspelat sig både lördag morgon samt idag. Igår vaknade hon först 6.15 och vrålade, men idag var det dags vid 05.30 igen :shock: Jag gör inget mer än att ramsa en gång.

:arrow: Hur ska jag tänka angående snuttefilten, är det en övergående hobby att slänga den på golvet?
:arrow: Eftersom hon varken lugnar ned sig eller somnar om har jag svårt att avgöra när jag ska göra morgon? Jag har gått in då hon tagit en paus på ca en halv minut.
:arrow: Är det rätt att ramsa en gång och sedan avvakta, och hur länge då, 45 minuter av vrålande bebis känns lite magstarkt
:arrow: Ska snuttefilten bort? Stjälper den mer än hjälper? ja just nu kanske, men kommer det alltid vara så?

Många frågor på morgonen från trött och rådvill mamma

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda!

Jag kan bara berätta om min systerson Alex, som hade/har en favoritkatt, vars öron, svans och tassar det skulle sugas på innan sovdags... efter en veckas intensivt sugande började Herr Katt oftast lukta, och systern fick lägga den i tvätten. I stan var det ju inget problem, men vid stugan.. :shock: Där fick man koka "herr Katt soppa" - och katten var ju oftast inte torr till läggdags. = Problem en kväll i veckan...

Numera har hon två: hon hittade en exakt likadan från Teddykompaniet...

Så alltså: kan hon ha dubbeluppsättning? Om den ena kastas på golvet har hon fortfarande den andra i sängen - eller flyger den då samma väg?

eller: bort med snutten, skrik och panik ett tag och sedan glömt, som med nappen..? :?

Fler funderingar, någon..?
Jenna

Inlägg av Jenna »

Hej!
Lilltjejen kastade/tappade också ut sin sovsnutt vid ett par tre sovtillfällen på raken för några månader vilket orsakade mkt högljudd klagan från hennes sida och svårigheter att somna. Vi gjorde som så att vi bortsåg från att det antagligen var snutten som var på vift och gjorde som vanligt dvs ramsade och om det inte hjälpte de vanliga vardagsljuden i lägenheten tills hon somnade (jo, det tog allt lite tid). Sedan smög vi in och la tillbaka snutten när hon somnat. Efter dessa tre ggr så har snutten aldrig hamnat utanför sängen igen. Hoppas att ngt liknande skulle kunna fungera för dig!

Frågan om man laddar snutten lite för mkt och gör den oumbärlig undrar jag också över. Hoppas någon klok kan svara!
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Jo, jag har samma funderingar över detta. Är det "fel" att göra sitt barn beroende av en snuttetrasa?

Min son har två, nämligen: En Peppa-docka och en goosekanin. Kaninen valde han själv, Peppa-dockan valde jag efteråt i tron att han skulle gilla den bättre och inte få lika mycket ludd i munnen... :lol: Kan också tillägga att sedan den dag då Kaninen kom in i bilden så har vi aldrig haft trassel med dagsömnen mera! :shock: Sammanträffande?

Men jag antar att antingen binder man fast den i spjälorna eller så får man barnet att förstå att man KAN sova utan snutt också. Som Jenna skriver.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och tack för synpunkter och funderingar :D

Har också funderat kring det där med snuttefiltens vara eller icka vara- dvs även före det började krångla. Intressant att höra fler synpunkter kring det. Jag tycker inte det är fel med ett särskilt gosedjur/annat som är kärt. Det som är knepigt är väl om barnet blir beroende av det för att kunna somna/somna om. :?: I vårt fall är det kanske gränsfall :shock: Jag vet inte, eftersom jag inte prövat att lägga henne utan snuttefilt. :? :oops: På dagen har vi glömt den ibland ( ja titt som tätt :? ) när hon sover i vagnen. Då sover hon utan problem, dvs både insomning och ev omsomning, men på natten är den alltid med.

Efter en del funderande tror jag kanske inte problemet för oss i detta fall ligger i snuttefilten. Hon hade kanske kastat kudden eller filten om snuttisen inte legat där? Det verkar vara att kasta ner på golvet som är grejen. :roll:

I vilket fall som helst förberedde jag mig på ännu en tidig morgon,eftersom jag valde strategin köra på som vanligt :arrow: dvs sova göra man oavsett var snuttefilten befinner sig :shock: :D men ack så fel jag hade. :? :D Min sambo väckte mig 6.40 och undrade om inte Vega skulle upp snart (morgon 6.30) :sleep: I vanliga fall låter jag henne sova på morgonen om hon mot förmodan sover längre än så, men idag kändes det viktigt att väcka.

Frågan är då
:arrow: Är hobbyn att kasta snuttefilten förbi. Dvs som i ert fall Jenna. Några mornar med snutte på golvet och sedan är det bra med det :?:
:arrow: eller sov hon så djupt i natt ( har ju lite att hämta hem) att hon inte ens vaknade till på morgonkvisten. :?: Ofta vaknar hon runt 5.30- filosoferar lite och somnar sedan om utan åtgärd. Imorse hörde jag henne inte då, så jag tror att hon sov sig igenom hela natten.

Tiden lär väl utvisa.

Vi kör på som vanligt i alla fall. Snuttis får ligga i sängen. Kastar hon ut den eller annat ut sängen får hon somna om utan.

Återkommer med ny rapport imorgon :D
Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

En liten rapport :D

:arrow: 5.30 pip-pip följt av en lång harang av ma-ma-pa-pa-ti-tta osv, precis som vanligt, lite filosoferande sådär på morgonkvisten :wink: Tyst 5.40 ca

:arrow: 6.10 pip-pip tyst igen

:arrow: 6.25 pip-pip GODMORGON

När pappa går in med välling sitter Vega i sängen och leker med snuttefilten. :lol: 8) 8)

Vågar jag tro att kasta snuttefilt på golvet är historia :shock: :D

Linda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det vågar du tro :lol:

Vilket inte betyder att det inte kan komma en fråga till, en gång nåon gång senare - ett "test" som det brukar heta ("Vad händer NU då om jag kastar snuttefilten på golvet :?: Gäller det som gällde förut :?: Eller kommer de och underhåller mig då :?: Känner för lite party :lol: ")

Och då är det ett (i tanken) OJ DÅ som gäller, och en (i ord) tämligen likgiltig men hög nog ramsax2 eller 3 sådär. Period :wink:

Blödande hjärtan kan ju av ren välvilja tassa in och lägga dit snuttefilten sedan, men upprepas underhållningsinviten nästa gång är det tyvärr slut på den fröjden också :roll: enligt budskapet PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D :D :D :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D :D :D :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Fortsätter med ett sista inlägg på denna tråd. :D

Kan rapportera att snuttefilten har stannat i sängen efter dessa tre mornar av kaos.

Känns skönt att veta hur man ska agera om liknande situation uppkommer igen- vilket kanske inte är helt otroligt. :wink:

Dvs ramsa en gång och sedan invänta omsomnande ev tystnad och morgon. Är det mitt i natten kan man smyga in och lägga tillbaka snuttefilten när omsomnande skett.

Linda
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"