Är får vi vår son att säga ifrån

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Trillan

Är får vi vår son att säga ifrån

Inlägg av Trillan »

Vi har en son som är 4 år gammal. Han är en glad, pigg och nyfiken kille - helt underbar!

Så till vårt problem, när han hamnar i någon konflikt med ett annat barn, så backar han undan hela tiden. Dom får slå, putta och dra i hans hår mm. Hemma försöker vi få honom att stå upp mot sin lillebror som är 2 år, att han måste säga ifrån och inte ta "skit" hela tiden. Han kommer gärna till oss och säger till att den och den gjorde det med mig, men då lyssnar vi och uppmuntrar honom till att själv säga ifrån. Men vi lyckas verkligen inte...

Jag oroar mig för att han är en ganska så känslig kille, vill inte att han skall bli allas hackkyckling. Han är problem med en 5-årig kille på dagis, ett tag ville han inte gå till dagis. Vi pratade såklart med förskolan och den andra pojkens barn, det funkar väl ok nu. Men jag vill inte att han självkänsla skall bli dålig.

Tips????

Tacksam för svar!

Trillan
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Kolla den här länken! Jag hade ung. samma fråga en gång i tiden.
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... a+kompisar

Jag tycker detta har blivit betydligt bättre med tiden! Och jag resonerar som så att, tycker hon själv leken är rolig, spelar det inges större roll vem som kommit på den.

Det är ju värre om din kille blir ordentligt påhoppad!
Vad som gäller är ju att visa kompisarna hur man gör, och reagera som om det vore en olyckshändelse. "Ojdå, råkade du slå, man slår inte, man KLAPPAR sina kompisar."
Tvinga fram en kram, ta kompisens armar och lägg runt din son, och säg uppmuntrande "SÅ gör man"
Ordet "förlåt" har ingen som helst innebörd, det är handlingen som gäller!

Ang. killen på dagis, skulle jag säga "Men ojdå, gjorde han/sa han så?" Han vet nog inte hur man GÖR?! Ingen har lärt honom kanske...då får DU lära honom, och visa honom hur man gör!!" :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"