Falsettskrik så vi snart tappar fattningen ... hjä

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cajed
Kontakt:

Falsettskrik så vi snart tappar fattningen ... hjä

Inlägg av cajed »

Hej,

När Linnea var 10 mån skrev jag här om hennes skrik i en något enerverande men positiv anda då Linnea var solskenet själv. Nu har detta glada skrik dock gott överstyr och vi vet varken ut eller in längre. Skriken har gott över till att användas när saker inte passar lilla fröken längre och de skär genom märg. Jag har märkt att vi dessutom blir stressade av skriket för att det är just så högt och genomskärande och att vi ofta springer benen av oss för att tillfredsställe henne. Detta måste väl stoppas och stävjas? Vad göra?
Efter en riktigt dålig dag har jag ibland sådan huvudvärk att jag måste lägga mig, just pg.av ljudnivån på hennes skrik.

Hon är inte ledsen utan vet precis vad hon gör och trottsar som f.n men vi vill inte skrika tillbaka ej heller nypa i kinden (vilket jag en gång gjorde och gisses vilken blick jag fick ... som om jag hade förått henne eller något). Prata är för mesigt, gisses tösen är knappt 1år hon förstor inte tal utan handling men VAD för handling?? Skamvrå a la "nanny jouren"??

Tack.
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Hejsan cajed!

Nu är det ett tag sedan jag hade så små barn men jag kan ju "spåna" lite..

Det verkar som om er vardag är ur led! Finns rutiner för : Äta, sova, jobba - social delaktighet, lek och vila? Jag tror nog det är där saken brister.
Så länge ni springer och passar upp vid varje skriv så fortsätter hon, NI MÅSTE TA KOMANDOT och hon förväntar sig att NI ska göra det.

Ni kan inte begära att hon, lilla vännen, ska visa vägen för er!
Det måste vara ni som styr!

Läs i Barnaboken.

Tänk och använd penna o papper, som Anna brukar rekomendera.
Gör ett schema och håll till det och ta den lilla i bruk!

Lycka till!!! :!: :heart:
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Glömde en sak!

Skamvrån tror ju inte jag så mycket på...
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mammapamma :wink: :lol:

:D Läs och lär, Cajed :!:

Tilläggsvis kan jag bara säga att en liten ettåring knappast "trotsar som f-n". Hon tar sig fram skrikande för att det är så hon tror att man kommunicerar. Och ni svarar snällt på det och springer benen av er "för att tilfredsställa henne". Tillfredsställa henne ska ni göra ändå, förebyggande och verkligen inte för att hon skriker (se det goda svaret du fick).

Hon har fastnat i detta skrikande för att det är vad som fungerar, om man (hon) vill "prata" med er. Alltså måste ni sluta "svara" och bekräfta att det är så man "samtalar" :roll: :!:

Skrikandet ska alltså ignoreras medan tystnaden, förnöjsamheten och det vanliga, lugna "pratet" ska uppmärksammas och bekräftas med nyfikenhet och glädje.

Blir det alldeles vansinnigt omöjligt så är det ingenting som säger att man inte kan stjälpa ungen i säng en stund som en annan hög tvätt, bara för att få vila öronen samtidigt som man tillåter barnet att skrika halsen ur sig - men man måste alltså inte ghöra på, är budskapet.

Så fort barnet sedan skrikit färdigt (och det går snabbt när ingen lyssnar) hämtar man den lilla och går iväg med henne på armen och behöver genast Viktig Hjälp med något. Och ser glad ut :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"