Äter dåligt!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
olivia
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 12 dec 2004, 14:31

Äter dåligt!

Inlägg av olivia »

Måste försöka igen, då min teori om tänder har sågats av Anna... Vad ska man göra??? Snart 10 månader och har egen sked och tallrik, vissa dagar går allt ned och lite till, andra dagar så äter hon knappt något alls. Läste precis om att Anna för en annan 10 månaders föreslog massor av intressanta matbitar, ärtor, gurka, smörgås osv. Problemet då (har testat varianter, inte massor med bitar, men ett par olika samtidigt) är att då vill hon bara äta smörgås eller frukt, inget annat... Kanske får testa med flera olika grönsaker od samtidigt :? . förslag?
Sommarbebis -08
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Små plock grejer rekomenderar jag varmt. Lägger jag fram brödet innan maten är uppäten vill han bara knöla in brödet och ratar maten. Vi kör ärter, majs, gröna bönor, blomkål, apelsin, mandarin, sallad gurka ja allt du kan komma på.

Testa med små grejer. Karl älskar att sitta och pilla. Bra för finmotorikträning.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
olivia
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 12 dec 2004, 14:31

Inlägg av olivia »

Jag får nog testa med lite fler varianter alltså! Nya tag imorgon!
Sommarbebis -08
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tror att du först och främst måste släppa överkoncentrationen på hur mkt din dotter äter. Hon får i sig så mkt hon behöver! Min lillebror åt var tredje dag när han var i hennes ålder, där emellan totalvägrade han! Han är både frisk och välväxt idag 20 år senare :wink:

Servera mat vid samma tider varje dag. Mata på och prata med henne. Låt henne ha en egen sked att äte med. Servera smått att pilla med. Se glad ut och låtsas som om det regnar. Att äta ska vara ngt naturligt lustfyllt, inte ett tråkigt måste. :D

Lugn det kommer att ge sig! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Maja älskar att plocka i sig småbitar, men samma här, kommer det fram smörgås och vatten för tidigt, går det andra bort...

Ett tips: använd saxen och klipp små bitar :!: Perfekt till t.ex. mandariner, men även annan mat. Jag klipper t.ex. trekantiga pizzabitar till småpojkarna, superenkelt :)

Det mesta kan de ju smaka på nu, jag ger t.ex. små korvbitar, potatis, ärtor, majs, oliver, tomater, gurka, kycklingfilé, mandariner/apelsin, äpple, banan, ost, skinka m.m. Det hon inte gillar åker på golvet direkt :D I går fick hon smaka pommes frites, ok inte så nyttigt, men GOTT :!:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"