Är detta "metoden" för oss?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lenita

Är detta "metoden" för oss?

Inlägg av lenita »

Har de två senaste månaderna haft stora problem med att få våran dotter, snart 22 månader, att somna in på kvällen. Det har gått så långt att vi ibland har satt henne i bilen och kört tills hon somnat. Har tidigare provat med fem-minuters metoden men står inte ut med det hjälplösa skrikandet och tanken på att vi överger henne på det sättet. Den senaste tiden har vi suttit brevid hennes säng och väntat ut henne...men man blir smått galen när det tar ca en timma varje kväll (ibland mer...).

Upplever inte nätterna så tjorviga, hon vaknar i regel en gång och får en flaska välling sedan är hon nöjd fram till det är dags att stiga upp.

Problemet är nattandet på kvällen, är då denna metod något för oss?
Måste men sluta med [b]tutten[/b] i samband med kuren, tycker att den är bra tex vid trötthet i bil mm. Måste barnet sova i eget rum?
Vi börjar bli desperata och jag personligen tror på kuren som metod!
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit! :)
Jag tror att kuren är något för er, men ni behöver ha vissa saker klart för er.
Kuren gör sig inte själv - det förstår ni ju. Men det är inte en "metod" som man fixar på ett par veckor och sedan är allt bra. Det är ett förhållningssätt till barn och barns sömn.
Hela kuren går ut på att hjälpa sitt barn att komma till ro så att det kan somna, sova och somna om själv. Till att börja med behöver barnet mer hjälp, men även när kuren är över så är det ni som ska se till att hon har rätt förutsättningar för att sova bra.

Jag tror stenhårt på att mat på natten på barn som inte är spädbarn är en ersättning för annan trygghet. Fast för er dotter har det nog mest blivit en vana som ni har lärt henne (inte menat som något fördömmande utan bara ett konstaterande).

Nappen tror/tycker jag är till mer skada än nytta. Det är så lätt att börja fundera på om det är nappen eller något annat som gör att barnet vaknar och då kanske man går in för att stoppa i nappen och det stör barnets möjlighet till lugn och ro på natten.

Läs på allt du kan om kuren och kuren för lite äldre barn och välkommen tillbaka med hur mycket frågor du vill!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Glömde eget rum...
Nej det är inte nödvändigt om det inte finns plats, men det är viktigt att hon inte kan se er och annat spännande och att hennes lilla vrå är avskärmad och mörklagd.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tusen tack för råd!

Förstår att det inte är en metod som tar någon vecka och sedan är allt bra. Måste läsa läsa läsa......så att jag verkligen förstått alla detaljer och inte känner osäkerhet.

Ang välling på natten är det ett resultat från det att vi slutade nattamma, det var ett så enkelt knep för min sambo att ta till då. Men vi inser idag att det verkligen var att göra sig själ och barnet en otjänst eftersom det är en dålig vana som är väldigt svår att bryta (tro, mig har försökt, men tröttheten tar över och man hämtar en flaska). Antar att det är sådana här misstag man gör med 1:a barnet :oops: Kommer dock inte att tillämpa samma sak på nästa som kommer i oktober....

Vad gäller tutten (som vi säger här uppe i norr :D ) så är jag beredd på att ta bort den, tror dock att hon kommer att vilja ha den när hon åker bil...men man få stå på sig!

Att hålla exakta mattider kommer nog också bli lite trixigt, hon är dålig på att äta och brukar därför få välling som påfyllnad. Kanske också en dålig vana :?

Det är väl bara att fortsätta ladda inför kursstarten. Jo en till fråga, vad ramsar man på dagen?? Har nog lite dålig fantasi där...hjälp :!:
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tusen tack för råd!

Förstår att det inte är en metod som tar någon vecka och sedan är allt bra. Måste läsa läsa läsa......så att jag verkligen förstått alla detaljer och inte känner osäkerhet.

Ang välling på natten är det ett resultat från det att vi slutade nattamma, det var ett så enkelt knep för min sambo att ta till då. Men vi inser idag att det verkligen var att göra sig själ och barnet en otjänst eftersom det är en dålig vana som är väldigt svår att bryta (tro, mig har försökt, men tröttheten tar över och man hämtar en flaska). Antar att det är sådana här misstag man gör med 1:a barnet :oops: Kommer dock inte att tillämpa samma sak på nästa som kommer i oktober....

Vad gäller tutten (som vi säger här uppe i norr :D ) så är jag beredd på att ta bort den, tror dock att hon kommer att vilja ha den när hon åker bil...men man få stå på sig!

Att hålla exakta mattider kommer nog också bli lite trixigt, hon är dålig på att äta och brukar därför få välling som påfyllnad. Kanske också en dålig vana :?

Det är väl bara att fortsätta ladda inför kursstarten. Jo en till fråga, vad ramsar man på dagen?? Har nog lite dålig fantasi där...hjälp :!:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lenita!

På dagen kan du ha samma ramsa som natten bara du tar bort "godnatt" och byter ut mot ex "sov så gott". Det funkar kanon för oss. Lycka till :thumbsup:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D Tack, Elle :wink: :D

Välkommen är du, Lenita :lol:

Har du Sova hela natten-boken :?: (Rekvireras via förstasidan.) Den är ju det bästa eftersom allting står där på ett bräde, plus mängder av frågor och svar (sådana som du ställer nu).

En sak som betonas i boken och som man måste ha klart för sig är att man INTE ska se tillbaka - eller åt sidorna - utan faktiskt införa alla dessa nyheter på ett bräde med säker hand, i en Atityd av total Självklarhet.

Man har alltså inte i hasorna att barnet "brukar" eller "vill" det ena eller det andra, som man tror står hugget i sten därför att det varit så (man infört det så) förut. Det ÄR inte hugget i sten - alls :!: Små barn gör som vi lär dem. Och ju tydligare besked om vad som gäller, desto lättare blir det för lilla barnet att anamma det nya och att göra det med lättnad.

Kuren behöver inte alls ta evigheter - många fixar det på mindre än en vecka - även om man verkligen får räkna med fyra dygns kur och sedan en uppföljningsvecka, då saker börjar etableras, och ytterligare två veckor för allting att "sätta sig" på allvar (och för livet :wink: :lol: ). Men det ska till att man är påläst ordentligt, så att man vet vad man gör och varför, och förstår att SHN är en process och faktiskt en livsfilosofi - inte "bara" en teknik/metod.

LYCKA TILL :lol: Låt dig gärna inspireras av introduktionstråden "SHN-kuren - så kan det gå till" :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Tack Anna och ni andra snälla :)

Jag har SHN-boken och har börjat ta mig igenom den.

Ska tillbringa helgen hos mina svärföräldrar och då ska det läsas på! Man får passa på då man har lite barnpassning, hemma är det svårt att få lång sammanhängande tid för att läsa, det blir mest små snuttar här och där. Och efter helgen ska jag börja göra om Elinas lekrum till sovrum/lekrum. Hon sover nu i en juniorsäng, men den ska bort, allt efter dina råd!

Återkommer säkert med frågor och funderingar, men jag ska försöka finna svar i boken!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Självklart finns vi alla här för dina frågor :wink:

Lycka till :!:
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "