Sitthjälp - någon som har tips?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
jennie27

Sitthjälp - någon som har tips?

Inlägg av jennie27 »

Hej hej!

Min lille kille är drygt tre månader och en ganska bastant herre, inte knubbig men bitig och stark. Han vill sitta och stå! Babysittern som varit vår allas bästis i två månader duger inte alls, han vill ju inte sitta bakåtlutad utan UPP som en stor kille :D När han sitter i sittern sitter han efter fem minuter framåtböjd som en arg lite märla och vill sitt mad rak rygg. Nu är han fårstås inte stor nog för det företaget och har varken ryggmuskler eller balans att sitta själv och då ska förstås alla andra människor i omgivningen hjälpa till. Detta gör att den passiva socialträningen blir knepig. Visst, att äta eller läsa en tidning går ju med honom i knät utan att man tittar på honom eller sätter honom i fokus, men så mycket annat går inte. Han är ju inte heller stark nog att sitta med bara ett par kuddar som stöd.

Någon som har tips på vad man gör här? Han är lite tung att ha på armen medan man målar fönster eller damsuger... :roll:
En goding till son född 0603 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jennie :D

Jag använde babysittern när mina barn skulle typ sitta på bänken, vid matlagning, eller när jag behövde bära bära med mig barnet.

Annars har det alltid varit filt på golvet, och magläge. Alternativet var filt+babygymet, när det skulle liggas på rygg. Som du skriver, är han alltför liten att anstränga ryggen ännu, och för att träna upp sig är magläge det bästa :lol:

Sen har jag aldrig använt bumbostol (TROR jag den heter :?: ) men nu till nästa barn blir det nog en sån, säkert kan nån annan här svar på när det är lämpligt att börja använda den, för jag vet att den är väldigt poppis :!:

Kram Mia :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Tipsar om tråden om bumbostolen.
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4515

Om man vill köpa på t ex blocket får man vara SNABB :D ! De tar slut på nolltid. I affären kostar de nästan 500:- :x .

(Själv är jag på ivrig jakt efter en...! )
mia75

Inlägg av mia75 »

Just vid den sociala delaktigheten tycker jag att det underlättar väldigt med en bärsjal, då kan man utan ansträngning ha barnet på höften och h*n kan vara med och se och känna! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Villesmamma

Inlägg av Villesmamma »

Vi la amningskudden runt honom. Och lite kuddar framför om det skulle tippa framåt. Det tyckte han var jättekul och lärde sig sitta väldigt tidigt.
Fint namn han har förresten!
Fia
Mamma till Ville f?dd 051111
JosseS

Inlägg av JosseS »

Jag har också använt min sjal massor vid hushållsarbete och då framförallt höftknytning. Min lilla Emma har varit väldigt envis från början och velat vara med. Satt före 5 månader själv för ligga det kunde man ju INTE. Halvligga i babysittern var inget för henne...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Slår också ett slag för Bumbostolen. Den har varit oumbärlig hemma hos oss vid social delaktighet. Bara att sätta på diskbänken eller köksbordet, vips så är man med i arbetshöjd.

En del lägger bebisen på mage i arbetshöjd, men jag har varit för feg för det. Känns som jag inte vågar göra någonting då- men om bebisen inte är så rörlig och man har ett djupt arbetsbord kan jag tänka mig att det fungerar bra.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

vi har en babysitter som kan justeras, så att de även kan sitta rakt upp och ned som i en stol. Synd att jag bor på Åland annars hade jag gärna lämnat över den till dig,eftersom vi inte behöver den längre :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Josefin33

Inlägg av Josefin33 »

Bumbon var våran bästa kompis här hemma under den perioden, precis som lindavega hade vi den överallt och det passade lilla damen perfekt :)

Den var lite dyr förstås i inköp men värd varenda krona, och väldigt lättsåld när vi sålde den på blocket så vi fick mycket av pengarna tillbaka.
Mamma till världens sötaste tjej född Juli-05 :heart:
SHN- kurad Januari -06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Åh, tack för alla tips och erfarenheter! :D

Jag hade nog funderat lite på en Bumbo men ville höra mig för lite om andras erfarenheter i ämnet! Tror att en sådan skulle passa herrn fint, han gillar att vara med! :D Bara sedan jag skrev in min fråga har han blivit ännu stadigare och nu är ryggen rak och huvudet högt - bara balansen som saknas...

Det där med bärsjal testade vi så fort han skulle ut och gå första gången med oss och hunden, då han var för liten för babybjörnselen.Tyvärr gillade han inte den lika bra som vi :shock: Så fort han blev stor nog att uttrycka åsikt med emfas - gjorde han det. (Har en kompis som använder selen jämt och trodde så klart att det passade även vår son.) Han ogillar starkt att bli fasthållen, selen funkar ok då han kan röra armar och ben fritt. Men jag har halvdålig rygg och bära 6,5 kg på höften eller i selen under längre tid tror jag inte vore så lyckat.... :?

Det där med att ligga på mage går finfint - i några minuter åt gången många gånger per dag. Han blir ju så frustrerad av att inte komma framåt... Undrar var detta ska sluta :? :shock: Själv började jag gå vid 10 mån och brorsan vid 8 så vi får väl se om han brås på "min sida" och då har vi fullt upp framåt jul!! :shock: :D
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"