"mammig" och "allt är mitt" (trots

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
schnokie

"mammig" och "allt är mitt" (trots

Inlägg av schnokie »

Hej alla kloka! :D

Nu har jag 2 fragor som jag behöver hjälp med.

1. Mammig

Jag vet inte om det tillhör trotset eller om vi gör ngt fel. Ngt galet maste vi göra i alla fall. :cry:
Min 3-ariga tjej (som förövrigt är mitt i trotsen) har blivit otroligt mammig mitt i allt. Det började efter det att jag och barnen tillbringat en manad hos mormor och morfar i Sverige.
I vanliga fall är jag med barnen jämt, vi har var vanliga lunk här hemma med ”arbete” och ut i parken.
I Sverige passade jag pa att lämna barnen ofta med mina föräldrar :oops: medan jag träffade gamla kompisar. :D
Kanske har det bidragit med mammigheten??

I alla fall blir bara värre och värre. Det är bara mamma som gäller.
Jag brukar säga att jag inte kan just nu, eller att pappa kan hjälpa, eller att jag bara maste arbeta etc etc. Det funkar inte. Det tjatas och hon grater.
Hon kan ocksa sitta och vänta ut mig tills jag är färdig. Hjälp hur kommer vi ur den här cirkeln? Självklart hjälper jag henne när bara jag är där, men när pappa eller tex farmor är i närheten känns det jobbigt. Det gäller allt fran att torka rumpan till att sätta pa harspännen.

Jag tycker vi behandlar det här coolt, men nu är jag inte säker längre. Vad gör vi fel?

2. Mitt, mitt mitt…

Med andra barn funkar det nu ganska bra med att lana och fa tillbaka saker, även om hon inte kan det till 100% än. Värre är det med brorsan (när hon är pa det humöret) :( och här växlar det fran att ge honom ALLT till att ta bort ALLT fran honom.
Vi har kört med att om hon tar en sak fran brorsan maste hon ge honom ngt annat. Nu funkar ju inte det längre eftersom han 1.är äldre och 2. inte vill ha den trakiga klossen hon kommer dragandes med… Ska man ta till förvisning?
Sen babblar hon gärna pa om att allt är hennes, tex när vi är i parken da kan hon tex. säga ”gungan är min”, alla barnen är mina”, solen och molnen är mina etc” Jag svarar oftast ”jaha” men nu blir det oftare ”gungan tillhör alla barnen” osv.
Hjälp hjälp hjälp -

Tack
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker att det låter trots.
Hon undrar vad som gäller. Beklaga lite och säg att du inte kan just nu och pappa/farmor kan hjälpa. Hör inte att hon reagerar utan var hemskt upptagen med det du gör.
Jag tror inte att Sverigevistelsen har något med mammigheten att göra.
Är ni tillbaka i gamla vanor med mycket att göra? Hon behöver saker att bita i. Riktiga uppgifter - men det förstår jag att hon har.

Saker som är hennes måste ju få vara hennes. Däremot brukar jag - har jag alltid svarat - att den är affärens (om Vera säger att något är hennes när vi är i affären), eller den är parkens om gungan, men du får låna den. Se det som frågor. "Den är min" betyder "är den min?" Svara tydligt och enkelt.

Sedan kan man skoja också - solen är min, säger hon - Nä, den är min säger man tillbaka med glimten i ögat och nära till skratt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
schnokie

Inlägg av schnokie »

:D Hej Lo och tack för svaret.

Ja, jo det är nog trots. Att det kan vara i sa manga olika skepnader :shock:

Det där med mammigheten är verkligen inte lätt. Jag har beklagat i 2 manader nu och det funkar inte. Det har hakat upp sig. Hon har förresten alltid varit pappas flicka.

Idag tex. sa jag "hej da, kommer strax" och gick ut. Pappa var hemma och hon satt och malade. Hon märkte inte att jag gick. Efter en kvart fragade hon var mamma är och pappa svarade att jag var ute och handlade men kommer strax. Ett jätte utbrott och grat/skrik i en halvtimme :(
Hade jag gjort tvärtom, dvs verkligen talat om/förberett att jag skulle iväg sa hade det blivit utbrott för att hon ville följa med.

Jag tror jag ska ge henne nya grejer att arbeta med, det kanske är där skon klämmer. Du har nog rätt. Maste erkänna att hon nog har haft samma grejer länge nu. Fast det är ju saker som maste göras...

Det där med "mitt" kan jag förtydliga lite. :) Tidigare, innan trotsen gick det jätte bra att svara sa som du svarar Vera. Men nu later det sa här : NEJ, det ÄR MIN om jag da säger att det är parkens sa blir det igen NEEEJ, det är MIIIIN och sa kan vi da halla pa i evigheter. Det blir lättare att säga jaha och prata om ngt annat. Jag vet inte om det är rätt men det blir i alla fall ingen maktkamp :?

Jag har sa mycket lättare att klara av situationer som tex. utbrott i affären. Da finns det bara 2 alternativ, antingen hjälper man till och handlar eller sa far vi ga hem. En gang har jag tagit en sprattlande unge ur affären och gatt hem (tur att vi bor 2 min fran affären) :D Efter det har jag aldrig haft ngra problem med att handla.

Nu ska jag sätta mig ner och gnugga mitt stillastaende huvud och se vad tjejen kan göra som vi inte klarar av. :D

Tack igen
kram
Anki
schnokie

Inlägg av schnokie »

Puffar upp och fragar igen om mammigheten...

Vi kämpar fortfarande med en liten tjej som är saaa himla go, för att nästa sekund fa ett utbrott. Idag höll jag pa och skratta ihjäl mig (fast det visade jag ju inte) :D Tjejen satt och at pannkakor med gaffel och ville skära pannkakan med just gaffeln... Det gick inget bra - gnissel, gnissel och sa PANG!! Illvral och jätte ilska. Jag gav henne kniven och sa att det var en konstig pannkaka som var sa seg :shock: Hon lugnade sig lite, men efter nagon minut kom ett jätte vral (av ilska), sen ramlade hon av stolen... :shock:
En sadan här situation har jag inget problem med, det kommer fort och gar över fort.

Vid en annan situation ville hon äta müssli precis innan middagen. Där blev det "vi ska äta strax" och tillslut förvisning. Hon reagerade med lättnad och satt sen vid bordet och pratade och at som vanligt.

Oj, nu börar det här bli langt... I alla fall tycker jag att jag har ovanstaende situationer under kontroll (de händer heller inte särskilt ofta) men det här med mammigheten tar pa mina krafter!!!
Hon följer mig som en skugga, det är som om jag är hennes största idol!
Jag far verkligen inte grepp om det. (hjälp)

HOn har fatt nya sysslor och jag försöker ocksa "se" bara henne. Jag tar gärna mot alla tips. Jag funderar pa att resa bort nästa helg (tor-sön) Kan det vara bra??

Danke schön
/Anki
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har just upptäckt att jag inte alls kan hantera sökfunktionen (search) så att det fungerar. Men där finns i alla fall utförliga skriverier om mammighet :!: som är rätt viktiga.

Kanske kan du hitta bättre än jag :?:

Ska skriva till Sagomamma och fråga :oops: 8)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
schnokie

Inlägg av schnokie »

:D Hej, tänkte att jag skulle rapportera hur det gar. Jag tycker själv det är kul att läsa, sa om ngn är intresserad sa kommer en lite rapport fran oss :D

Jag använde sök-funktionen och läste mycket intressant läsning om mammighet.

Nu har det blivit mycket bättre, vi har en mer strukturerad dag tillsammans, vi försöker ha kul tillsammans. Tur är väl att vi har en lillebror, för han är jätte kul :D
Hon är fortfarande lite mammig i perioder men det är oftast när hon är trött och sa extrem som hon var förut är hon inte mer. Nu kan jag vara borta själv och pappa duger bra han med.
Vi hade nagra duster i början. Jag tror det bara rörde sig om 2-3 ggr och det räckte för att komma pa rätt spar igen.

Tack för all hjälp
kramar fran oss här nere i Wien.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Skön rapport!
Tack :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"