glupska tvillingar
glupska tvillingar
Då var det min tur att be om hjälp.
Nu har Mina och Lisen hunnit bli en vecka. Och de äter och äter. Vi har hittils försökt synka ihop dem, annars blir det helt ohållbart.
Om det blir lite konstigt skrivet detta beror det på min sömnbrist. Har inte sovit mer än ngn timme sedan de föddes och inatt blev det 45 min sömn. Och sedan slummer med Lisen vid bröstet.
Vi behöver hjälp. Hur har ni andra med tvillingar gjort. De är ju så små, men vi för redan schema, efter dem. Försöker synka ihop dem. Problemet inträffar när de inte somnar efter 1, 2 och 3 ggr vid bröstet eller flaskan(ger tillägg, mina bröst måste få vila lite ibland) då blir det extra slurkar tills de somnar. Och ni kan ju fatta att det kan dra ut på tiden då, med två st.
Vet inte om en veckas krisen just infallit och att det är därför jag upplever det extra jobbigt.
Någon som har några tankar.
Nu har Mina och Lisen hunnit bli en vecka. Och de äter och äter. Vi har hittils försökt synka ihop dem, annars blir det helt ohållbart.
Om det blir lite konstigt skrivet detta beror det på min sömnbrist. Har inte sovit mer än ngn timme sedan de föddes och inatt blev det 45 min sömn. Och sedan slummer med Lisen vid bröstet.
Vi behöver hjälp. Hur har ni andra med tvillingar gjort. De är ju så små, men vi för redan schema, efter dem. Försöker synka ihop dem. Problemet inträffar när de inte somnar efter 1, 2 och 3 ggr vid bröstet eller flaskan(ger tillägg, mina bröst måste få vila lite ibland) då blir det extra slurkar tills de somnar. Och ni kan ju fatta att det kan dra ut på tiden då, med två st.
Vet inte om en veckas krisen just infallit och att det är därför jag upplever det extra jobbigt.
Någon som har några tankar.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Man kan ju inte göra mer än man kan. Tratta dem fulla med mat så mycket du förmår, men skär ner på extraslurkarna, med hjälp av klockan. Inte mer än 1,5 tim ska de äta i stöten.
Sedan får de hjälpas till ro om det behövs, med några vagningsomgångar eller rentav lite buffning. Det brukar inte krävas mycket med så små
Ligger de fint på mage kommer de åt lilla handen att "suga" på om så skulle vara.
Standardmodellen, alltså
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Fjällfolket
Tjingeling!
Å grattis igen, med en xtra stor kram åt storebror!
Jag har kollat med "mina tvillingmammor"...de rekommenderar samma:
Tratta fullt, så mycket de går (den ena väninnan satte goingarna i varsin bilstol på golvet, sen satt hon mellan dem med en flaka i varje näve vid sista slurken...för att kunna "natta" dem samtidigt)
Lägg dem samtidigt och vagna (om du har tvillingvagn...?), eller buffa till sömns..
d.v.s det jag nyss upptäckt är "standardmodellen"
om du synkar sömnpassen "aktivt" är du snart i hamn!
Lyckat till
Kramar
/Fjällmor
Å grattis igen, med en xtra stor kram åt storebror!
Jag har kollat med "mina tvillingmammor"...de rekommenderar samma:
Lyckat till
Kramar
/Fjällmor
-
Fjällfolket
Vi kör standardmodellen, och skippar sista extraslurken, precis som du säger Anna. De orkar oftast inte med den. Och jag har faktiskt slutat truga så mkt som jag gjorde för några dagar sedan. De verkar nöjdare så.
Lisen är en riktig magsovare, och Mina oftast också, annars ligger hon på sida rejält omstoppad med händerna framför munnen.
Det brukar ta ca 1½-2 timmar att mata och vid vissa mål behöver de hjälp att komma till ro. Buffar lite i rumpan och vagnar.
Vi har ingen tvillingvagn ännu, letar på blocket, så de ligger omlott i en stor liggvagn.
Vi trattar i så mkt det går, och det är väl det som är melodin. Räcker inte mina bröst så ger vi ersättning, och då kan ju Johan hjälpa.
Nu behöver vi bara jobba på att hinna med storebror också.
Lisen är en riktig magsovare, och Mina oftast också, annars ligger hon på sida rejält omstoppad med händerna framför munnen.
Det brukar ta ca 1½-2 timmar att mata och vid vissa mål behöver de hjälp att komma till ro. Buffar lite i rumpan och vagnar.
Vi har ingen tvillingvagn ännu, letar på blocket, så de ligger omlott i en stor liggvagn.
Vi trattar i så mkt det går, och det är väl det som är melodin. Räcker inte mina bröst så ger vi ersättning, och då kan ju Johan hjälpa.
Nu behöver vi bara jobba på att hinna med storebror också.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Just nu funkar dagarna bra. Men de orkar sällan mer än en timme, att äta och vara vakna.
Problemet nu är kvällarna. De kommer inte till ro. Vi trattar dem fulla med mat, jag lovar, de ser spyfärdiga ut. Både ammar och ger ersättning. Men de somnar aldrig in ordentligt, utan vi måste vagna i princip hela kvällen. Inte konstant, utan då och då, när ngn vaknar till osv.
Är på gränsen till bristning, vi får ju aldrig sova. För även om jag inte ammar så måste jag ge ersättning, JOhan kan ju inte göra det själv. Och vagna blir också krångligt, vi har ju varsin vagn till dem. Har skaffat tvillingvagn, men de får ju inte rum att liggga på mage både, vi måste fixa en madras eller ngt till vagnen.
Är det ngn som har tips åt oss.
De äter och sovar samtidigt, med en skillnad på ca 20-30 minuter. När den ena käkat klart första efter 20 min rapas hon och jag ammar den andra osv.
Problemet nu är kvällarna. De kommer inte till ro. Vi trattar dem fulla med mat, jag lovar, de ser spyfärdiga ut. Både ammar och ger ersättning. Men de somnar aldrig in ordentligt, utan vi måste vagna i princip hela kvällen. Inte konstant, utan då och då, när ngn vaknar till osv.
Är på gränsen till bristning, vi får ju aldrig sova. För även om jag inte ammar så måste jag ge ersättning, JOhan kan ju inte göra det själv. Och vagna blir också krångligt, vi har ju varsin vagn till dem. Har skaffat tvillingvagn, men de får ju inte rum att liggga på mage både, vi måste fixa en madras eller ngt till vagnen.
Är det ngn som har tips åt oss.
De äter och sovar samtidigt, med en skillnad på ca 20-30 minuter. När den ena käkat klart första efter 20 min rapas hon och jag ammar den andra osv.
Har inget tips, tyvärr, mer än att det säkert blir enklare med tvillingvagn, ville bara skicka en styrkekram till er
Kan INTE föreställa mig hur trött du säkert är just nu, i värmen och allt, hoppas någon (tvilling?)-förälder nappar och svarar
Lycka till
Mia
Kan INTE föreställa mig hur trött du säkert är just nu, i värmen och allt, hoppas någon (tvilling?)-förälder nappar och svarar
Lycka till
Mia
-
annawahlgren
Tänker på er
Små som de är borde de ändå vara mogna för Standardmodellen rejält nu. Med en kvällstrassellur på 20 min inkluderad i sista målet och vakentid mellan (allt fastare) dagslurar på 1,5 - 2 tim i stöten, vare sig de vill eller ej, höll jag på att säga.
Ha den goda sömnen för ögonen, sträva dit, se målet
Anna, menar du att de kan ta en 20-minutare mitt i målet? Min hjärna är inte på topp. Har haft 39 graders feber nu i två dagar som toppen på.....
Nu äter de i en timme. Mat, rap, social delaktighet och sedan mat. Därpå sova i 2,5 timme. Detta fungerar under dagens 4 mål. Det är vid målet som startar kring 19, som trasslar.
På natten äter de två gånger. Men det blir nästan aldrig på samma tider eftersom det trasslat vid kvällsmålet.
Tack för styrkekramar. Enkelt och enkelt med tvillingvagn, nja det vet jag inte, det är ju så trångt. Och det är inte så svårt att vagna två vagnar. Tvillingvagnen används nästan bara vid promenader.
Måste bara flika in, att bara så ni vet så har Karl enligt sig själv, "jätte, JÄTTE fina bebisar, måste pussa dem"
Nu äter de i en timme. Mat, rap, social delaktighet och sedan mat. Därpå sova i 2,5 timme. Detta fungerar under dagens 4 mål. Det är vid målet som startar kring 19, som trasslar.
På natten äter de två gånger. Men det blir nästan aldrig på samma tider eftersom det trasslat vid kvällsmålet.
Tack för styrkekramar. Enkelt och enkelt med tvillingvagn, nja det vet jag inte, det är ju så trångt. Och det är inte så svårt att vagna två vagnar. Tvillingvagnen används nästan bara vid promenader.
Måste bara flika in, att bara så ni vet så har Karl enligt sig själv, "jätte, JÄTTE fina bebisar, måste pussa dem"
-
annawahlgren
Lille Karl. Vad han ska vara stolt. Och BEHÖVD
Jag skulle också ha två vagnar. Inte minst för larmen. Och för enkelheten och det praktiska. Även om två barn teoretiskt kan vagnas samtidigt är det svårt att vagna dem individuellt samtidigt, om man säger - på just det sätt som tar på just det lilla barnet just där och då.
Ja, en kvällstrassellur kan man alltså med fördel lägga under sista målet som därmed förlängs med kanske 45-60 min (inklusive luren) och sätter skönare punkt för dagen, utan skrik. Du hittar en hel del om kvällstrasselluren via sökfunktionen här och även i Barnaboken, t ex i kapitlet "Sömnen"
Nästa nummer borde vara att skära ner nattmålen till ett. Med sex tim sömn efter sista (förlängda) kvällsmålet borde det räcka med ett nattmål nu efter vilket de kan somna om till morgonen.
-
Fjällfolket
Vill bara säga hej och skickar massor av kramar! Kämpa på i värmen med era små och er store
Tänker på er ofta!
Tänker på er ofta!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Idag blir de tre veckor, inte så gamla. Men börjar bli knubbiga och dubbelhakorna sååå fina.
Inatt blev det fel därför vi båda somnade när ettan ammade. Jag kan inte sitta och amma pga av bäckenet och Johan huserar på undervåningen. Så hennes matpass blev 1½ tim, inte bra. Och den andra tvärsov därför hon gnölat så mkt under kvällen och fått ersättning.
Men de åt så här i allefall
tv 1 00.00 tv2 01.30
04.00 05.00
8.30 9.00
12.00 12.,30
och nu är det snart dax igen, sedan blir det igen vid 19.00 och det är då det strular.
Hur ska vi styra upp detta? De äter ju i princip en gång för mkt också, eller så kan man säga att sista målet pågår i ca 2-2,5 timme.
Jag är ett vrak, och fått penicillin, ska tydligen vara ok att käka när man ammar. Jag hoppas verkligen det. Så hur mkt mjölk jag har törs jag inte säga. Så min undran, hur mkt påverkar det att vi ger ersättning, kommer mjölken sina?
En annan undran, tjejerna får ju bara ur ett varsitt bröst. Så vi tror att det kan vara för lite. Ex. Jag ammar Mina ur bröst ett, sedan rap, byte, soc.del. Och sedan bröst ett igen, kan ju inte direkt säga att det flödar. Och då pytsar vi på ersättning, men under dagarna verkar de nöjda. Tror ni det är bättrew att ta en itaget, dvs amma bara Mina och ge Lisen ersättning och sedan tvärtom vid nästa pass?
Inatt blev det fel därför vi båda somnade när ettan ammade. Jag kan inte sitta och amma pga av bäckenet och Johan huserar på undervåningen. Så hennes matpass blev 1½ tim, inte bra. Och den andra tvärsov därför hon gnölat så mkt under kvällen och fått ersättning.
Men de åt så här i allefall
tv 1 00.00 tv2 01.30
04.00 05.00
8.30 9.00
12.00 12.,30
och nu är det snart dax igen, sedan blir det igen vid 19.00 och det är då det strular.
Hur ska vi styra upp detta? De äter ju i princip en gång för mkt också, eller så kan man säga att sista målet pågår i ca 2-2,5 timme.
Jag är ett vrak, och fått penicillin, ska tydligen vara ok att käka när man ammar. Jag hoppas verkligen det. Så hur mkt mjölk jag har törs jag inte säga. Så min undran, hur mkt påverkar det att vi ger ersättning, kommer mjölken sina?
En annan undran, tjejerna får ju bara ur ett varsitt bröst. Så vi tror att det kan vara för lite. Ex. Jag ammar Mina ur bröst ett, sedan rap, byte, soc.del. Och sedan bröst ett igen, kan ju inte direkt säga att det flödar. Och då pytsar vi på ersättning, men under dagarna verkar de nöjda. Tror ni det är bättrew att ta en itaget, dvs amma bara Mina och ge Lisen ersättning och sedan tvärtom vid nästa pass?
-
annawahlgren
Förstår att allt känns mer än lovligt hopplöst och tröttsamt just nu, men om och när du bara kan skrapa ihop lite krafter kan du ta itu med kvällstrasslet och stoppa in den där tjugominutaren, och du kan mata mera samtidigt och vagna dem att sova samtidigt efter maten (bröst-flaska åt den ena, flaska-bröst åt den andra, och sedan vice versa nästa gång, tycker jag) och dessutom, inte minst, att använda lille storebror till hjälp systematiskt
-
Fjällfolket