Uppföljningsvecka - hur lägga över till s&aum

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
alvin_saga

Uppföljningsvecka - hur lägga över till s&aum

Inlägg av alvin_saga »

I torsdags började vi med schema och vagning för vår lilla tjej på 3,5 månad och nu har hon sovit hela natten (10 timmar) i två nätter! Det är helt otroligt, hon som åt 3-4 ggr per natt tidigare.

Nu undrar jag hur man ska göra när man ska vänja henne vid att sova natt i sin säng istället för vagn? Och när är det dax att lägga henne i sängen istället? Vi har inte använt oss av ramsa som verktyg, bara ramsat när vi har gått ut. Hur ska vi göra om hon blir ledsen när hon ligger i sängen, då kan vi ju inte vagna? Kan vi börja använda ramsan som verktyg nu?

Vi har vyssan lull tassar på sängen, ska vi ta bort dem eller det kanske är bra att använda dem som markering vid läggdax istället för att man skakar vagnen från sida till sida?

De två senaste nätterna har alltså funkat jättebra men dagslurarna är det värre med. Hon "skriker"/gnäller nästan alltid när man har lagt ner henne i vagnen och fortsätter så några minuter, ibland har jag vagnat kort och gått därifrån, till slut somnar hon och får bekräftelseramsa. Jag tycker det är svårt att få henne att skratta innan hon ska sova, gnället kanske har med det att göra?
Under de två sista dagslurarna igår så vaknade hon dessutom ca 45 min - 1 timme innan hon skulle upp och gnällde/skrek varvat med lite tystnad. Jag vagnade ett antal gånger men inget hjälpte så hon somnade inte om. Jag fick använda marginalkvarten båda gångerna och tog upp henne den korta stund som hon var tyst. Då var hon ledsen lilla gumman :cry: Är det någon som har något tips? Jag hoppas att det går bättre idag!

/ Alvins och Sagas mamma
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har ett enkelt svar - när du är säker på att hon kommer att sova gott i sin säng så kan du lägga över henne.

Det är inga problem att ha natten i sängen och dagslurar i vagnen.

Du skriver:
Under de två sista dagslurarna igår så vaknade hon dessutom ca 45 min - 1 timme innan hon skulle upp
Tänk inte "innan hon skulle upp", tänk " vaknade och kunde inte komma till ro och somna om igen." Du ska alltså hjälpa henne inte tvinga henne att somna igen. Det tycker jag är skillnad.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"