Nu har jag gett henne mitt lillfinger att suga på och det funkar ganska bra + lagt en snuttefilt vid ansiktet inann hon somnar. Snutten är inget hon använder annars, men kanske är läge att försöka introducera den annars också?
Sover dåligt i bilen
Sover dåligt i bilen
Vår lilla tjej på 3 mån har åkt väldigt lite bil hittills. Men nu på semestern stundar en del längre resor. Det jag upptäckt är att hon till skillnad från sin bror sover så himla dåligt i bilen. Vaknar efter 20 minuter (max 45 minuter) och det tar lång tid att somna om. När hon somnar om på egen hand i vagnen så suger hon på händerna för att komma till ro och det funkar ju inte i bilen eftersom hon inte klarar att föra händerna till munnen än
När hon vaknar ser hon dessutom mig som sitter bredvid och söker kontakt med sina fina leenden
Det hjälper ju inte direkt till... Någon som har några tips kring detta? Kan man tex skärma av så att hon inte ser mig? Vi har ingen ramsa än, kanske kan man ramsa när den är introducerad?
Nu har jag gett henne mitt lillfinger att suga på och det funkar ganska bra + lagt en snuttefilt vid ansiktet inann hon somnar. Snutten är inget hon använder annars, men kanske är läge att försöka introducera den annars också?

Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Hej!
Det kan vara lite jobbigt för de små ryggarna att åka länge. Är man dessutom van att sova på mage blir det ju konstigt det med.
Skärma av. Tejpa, eller nåla fast ett tunnt lakan mellan dig och henne när det är sovtid.
Introducera gosefilt är inte dumt. På alla lurar, inte bara i bilen. Då kopplar hon till slut den till sömn.
Det brukar även gå att vinkla stolen lite bakåt, så det blir mer liggläge.
Lycka till!
kram anna
Det kan vara lite jobbigt för de små ryggarna att åka länge. Är man dessutom van att sova på mage blir det ju konstigt det med.
Skärma av. Tejpa, eller nåla fast ett tunnt lakan mellan dig och henne när det är sovtid.
Introducera gosefilt är inte dumt. På alla lurar, inte bara i bilen. Då kopplar hon till slut den till sömn.
Det brukar även gå att vinkla stolen lite bakåt, så det blir mer liggläge.
Lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kort rapport från bilandet. Avskärmningen funkade kanon! Hon vaknade visserligen till efter ca 20 min som vanligt, men hon somnade om på ca 15 minuter och sov i alla fall 45 min till. Det känns godkänt en "undantagsdag". Jag fick hjälpa henne att hitta handen och snutten, men det kanman ju ta
Vi klarade resan på ca 30 mil med bara två stopp - toppen

Åsa R