Strul efter feber - Antonia is back!

Skriv svar
Antonias mamma

Strul efter feber - Antonia is back!

Inlägg av Antonias mamma »

Hej Anna och alla andra forumister!

Detta blir LÅNGT – så anse er förvarnade! :wink:

Jag har av olika skäl, som jag strax ska återkomma till, varit borta härifrån en tid nu. Men när det nu går sämre igen och jag börjar känna mig allt mer maktlös, återvänder jag. Detta eftersom jag känner stor tilltro till Annas teorier – med något litet undantag. :wink: Och det var just detta undantag som gjorde att jag lade forumet åt sidan för ett tag... Nämligen påståendet om att alla barn skulle glömma nappen på en natt – om mamma gör det. :evil: Antonia glömde inte sin napp alls – inte på över en vecka... Nåväl. Vi har kommit över den problematiken nu.

Jag startade några trådar här i våras. Den första för att vi behövde hjälp med att komma oss ur snuttcirkeln; med snuttätande och snuttsovande. Där hamnade vi efter att jag efter en månad, den första, med standardmodellen, införde fri amning.
När jag med lite hjälp här och med Barnaboken fick vardagen på rätt köl igen, återstod då ett problem som gjorde att jag startade en annan tråd: Hon vaknade vid varje 45 minuters skarv, dagtid. Nätterna bestod också snart av tvåsiffriga uppvak. Som ett första steg mot att kura tog vi först bort nappen. Jag var övertygad om att detta skulle gå bra, efter all pepp jag fått här, men nej... Dagarna blev ett rent helvete och efter 8 dagar gav jag upp.

Att ge henne nappen tillbaka kändes dock inte som något misslyckande för mig – det var SKÖNT. :!: Skönt att få henne att somna igen utan skrik, skönt att kunna åka och handla utan evigt gnäll... Och nu förvaltade hon nappen med galans och både dag- och nattsömn förbättrades något otroligt. :D Vi har haft 0-2 uppvak i vargtimmen (som så många kurbarn ju också har, trots att de inte har napp :wink: ) och på dagarna har hon sovit tre pass på 45 min – 3 h beroende på. Hon har fått styra längden på passen själv eftersom jag är starkt övertygad i min filosofi om att inte väcka det barn som sover. Och detta är jag orubblig med. So don´t you even try... =;

Nåja, de senaste månaderna har förflutit väl och jag har verkligen fått njuta av min fantastiska dotter. :heart: Fem till sexmånadersåldern har varit underbar. Det enda som bekrymrat mig är den svårighet jag upplevt med att kombinera delamning med införande av allt mer fast föda.

Nu till problemet. Antonia hade 40 graders feber under ett dygn häromveckan och sedan dess har nätterna karakteriserats av ett tidigt uppvak mellan kl.24-02 med storgråt som påföljd. :cry: Ingen napp hjälper då, såsom den alltid gjort förr vid ev. uppvak i vargtimmen. Inte heller med buffning eller solfjäder, ramsa eller andra verktyg får vi henne lugn i egen säng. Vi har nu två nätter flyttat över henen i vagnen och försökt vagna, men utan resultat. Hon är lugn medan vi vagnar, men 5 minuter efter att vi slutat börjar gnället igen.
Hur har vi då gjort för att få henne att sova? Ja, vad gör man när man är desperat? :roll: :?: Tar henne i dubbelsängen och ammar. :oops: Varpå hon somnar och sover resten av natten igen utan problem...

Men det är ju inte så här vi vill ha det. Det har redan hänt två gånger nu och får inte bli en vana.

Till saken hör också att hon ätit mycket dåligt dagtid sedan feberdagen och KAN faktiskt vara hungrig på natten. Men jag kan ju inte TVINGA i henne mat på dagen då hon inte vill ha. :?
Vad febern berodde på vet vi inte, men jag misstänker att fler tänder är på kommande. Kan denna nattgråt också bero på det? Hon är nu drygft 7 månader och har aldrig tidigare vaknat nattetid och GRÅTIT, så därför är jag nu här igen och ber om hjälp. :idea:

Och vad vill jag då hör av er alla kloka forumister? Ja, INTE att vi ska ta bort nappen - för hon har den kvar i munnen när hon vaknar och gnäller så det är inte problemet. Jag vill helst inte heller höra att det är på plats med en kur, för Antonia sover gott annars och somnar fint på egen hand. :)

Finns det andra förslag eller teorier om orsakerna till detta beteende?

Ett viktigt tillägg bör göras: Antonia sover numera på mage! När hon började vända sig själv föredrog hon detta och vi har låtit henne välja själv. Nu övar hon dock på krypandet hela tiden :thumbsup: – så även i sängen – och är MYCKET orolig i kroppen.

Tack på förhand!

Länkar till gamla trådarna:

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ht=antonia

Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen åter :D

Förlåt om jag drar på mun en smula :oops:

Du (eller det du skriver) påminner mig om mannen som gick till läkare med ett sår på benet. "Nu får ni hjälpa mig, herr doktor", sa han (tämligen uppfordrande). "Jag har ett sår på benet, men plåster tror jag inte på, gasbinda hjälper inte och salvor och mediciner använder jag inte av princip. Så läk nu mitt sår på benet, herr doktor!" :lol:

Du förstår nog vad jag menar :roll: Din ambivalens reser restriktioner, hur mycket du än gärna - förståeligt nog - vill tro motsatsen.

Man får ta det ena med det andra. Så är det bara, vad du än väljer. Tycker du inte dagarna ska vara strukturerade, med fasta rutiner, kan du inte räkna med att nätterna ska bli det heller. Det hela hänger samman.

Om hon nu ska få sova hur länge eller hur lite hon nu "vill" på dagarna, varför ska hon då inte få sova hur länge eller hur lite hon "vill" på nätterna :?:

Du övergav forumet för att du inte tyckte det stämde, det jag sagt om nappen, som barnet glömmer på en natt om bara mamma gör det.

Men glömde mamma nappen? Knappast. Mamma odlade nappen så till den grad att hon tyckte det var skönt och verkligen inget "misslyckande" att ge den tillbaka. Mamma befriade inte barnet från nappen. Mamma trodde inte ett ögonblick på att barnet var betjänt av att slippa nappen.

Och nu hjälper inte nappen i alla fall - "för hon har den kvar i munnen när hon vaknar och gnäller så det är inte problemet".

Och... :?:

Du införde fri amning - efter att först ha börjat med Standardmodellen - och när det inte gick så bra återgick du till "ordningen" (strukturen, Barnaboken). Sedan snubblade du på den högst klassiska 45-minutersskarven (ett naturligt sömnrytmspass, som är till för att överbryggas) och bestämde din linje: "Hon har fått styra längden på passen själv eftersom jag är starkt övertygad i min filosofi om att inte väcka det barn som sover. Och detta är jag orubblig med. So don´t you even try..."

Och... :?:

Det är underbart att höra att du njutit din fantastiska dotter! Men nu har du problem. Mot "storgråten" konstaterar du att "ingen napp hjälper då, såsom den alltid gjort förr vid ev. uppvak i vargtimmen. Inte heller med buffning eller solfjäder, ramsa eller andra verktyg får vi henne lugn i egen säng. Vi har nu två nätter flyttat över henne i vagnen och försökt vagna, men utan resultat."

Ser du något samband med nappen? Ser du något samband med (den hos dig obefintliga) Attityden av Självklarhet? Ser du något samband med din för lilla Antonia högst förvirrande ambivalens :?:

Nej :cry: för "vad gör man när man är desperat? Tar henne i dubbelsängen och ammar. Varpå hon somnar och sover resten av natten igen utan problem... " Men med detta är du heller inte nöjd. "Det har redan hänt två gånger nu och får inte bli en vana."

Inte det :?: Varför inte då :?:

Du måste förstå att du får ta det ena med det andra!

:arrow: Du måste nog helt enkelt bestämma dig för hur du vill ha det. Kanske ska du då också betänka att lilla barnet faktiskt inte riktigt orkar med att ta ledningen över hur saker och ting ska vara. Det blir ohållbart i längden, och "längden" är ganska nära. Även om hon somnar om fint nu, när du tagit upp henne, lagt henne i dubbelsängen och ammat mitt i natten, kommer hon inte att fortsätta med det. Hon kommer att vakna oftare och oftare, därför att du lärt henne att hon är hjälplös - utlämnad åt vargen - utan ditt fysiska beskydd. Ett "besked" hon naturligtvis inte kan acceptera och leva med (särskilt inte som det ju inte är sant, ens) utan som hon kommer att ifrågasätta i evighet och vill bli befriad från.

40 graders feber kan man ha och vanligt är att man har det i tre dygn, s k tredagarsfeber. Barn som är sjuka behöver alldeles kolossalt sin sömn. Vi vuxna brukar också förstå att sova oss friska.

Tandsprickningen har ingenting med feber att göra. Det är en tvättäkta myt. Hos ett barn med sömnbrist kan naturligtvis tandsprickningen bli till sten på börda, men nya tänder betyder inte feber i sig, alls.

Så där ja - nu fick du ett lika långt svar som din fråga var lång. Mitt råd är i första hand att du ställer dina frågor - som är lilla Antonias frågor - till dig själv :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma

Känner mig tyvärr inte vidare välkommen alls. :cry:
Hur många gånger jag än läser ditt svar Anna, förstår jag inte vad svaret ÄR. Förutom att jag ska införa klockslagsschema?!

Detta har jag gjort. :!: Eller rättare sagt, förgäves försökt göra. I två månader höll vi på. Vi gjorde upp ett schema enligt konstens alla regler (rätt antal h sömn per dygn, hennes naturliga rytm iakttogs etc etc). När jag i två månader stått och vagnat för att få henne att somna om när hon inte sov enligt schema (vilket hon aldrig gjorde), gav jag upp. Och det är inte så konstigt anser jag. Då hade jag suttit med jackan på varje dag i två månader för att springa ut så fort babyvakten pep. Istället för att vakna per 45 min. blev det då var 5:e och var 10:e minut. Mönstret bröts när jag gav upp.

Och fasta rutiner HAR vi , trots att vi inte följer klockan med marginalkvart. Hon vaknar ungefär samma tid varje morgon, med en halvtimmes marginal, hon sover första luren samma tid och nästan alltid lika länge. Hon får lika många mål mat per dag och alltid då hon vaknar. Hon sover natt 10 h sedan 2,5-3 h + 45 min + 45 min./1,5 h. Totalt ca 14,5 h. sömn. Läggning sker också alltid samma tid.
Det som styr dagarna är när hon vaknat på morgonen - om det är 6 eller halv 7. Och det faktum att hon inte är pigg mer än 2-2,5 h åt gången, så då behöver hon sova.
Är detta cirka-schema så fruktansvärt förvirrande? :?: :?: :!: :shock: Nej, det tror jag inte.
Och Antonia behöver inte leda mig. Jag vet när hon ska till att bli trött och behöver sova. Då hjälper jag henne med det. Och så vidare.

Dina "Och...?" tolkar jag som om det jag skrivit där ovan är helt ovidkommande i fallet, så då antar jag att felet inte heller ligger där?! :? (Nappen och icke-väckningen).

Tyvärr blev responsen en bekräftelse på att jag inte ska besvära mig med att anamma dina teorier om jag inte gör det med varje liten detalj, utan några som helst egna åsikter. Och ja, i fortsättningen ska jag ställa mina frågor till mig själv. Och fortsätta njuta. :heart:

Tack ändå.

www.sandsdrommar.com
beccisen

Inlägg av beccisen »

För att korta ner det Anna skrev (med all rätt enligt mig) så menar hon att man inte bara kan ta vissa tårtbitar som passar en själv. Det är hela tårtan som gäller annars blir bara barnet (och du själv) förvirrat.

Det är heller inte lätt att "ge ett svar" till någon som bara vill ha en del svar som passar just den personen.

Jag har med fått "uppläxning", men å andra sidan lyssnat på den och verkligen tänkt igenom vad somsades och läst barnaboken fram och tillbaka. Det är inte bara att hitta vissa delar som passar utan hela sambandet måste stå klart.

"Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer" så sa alltid min mamma och missförstå mig rätt, men det är lättare att tysta och somna ett litet barn med diverse metoder, men när den egna viljan kommer är det viktigare än någonsin med riktiga rutiner och attityd av självklarhet.

Se till dig själv hur du vill ha din vardag och tillämpa det på lilla barnet.
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, beccisen :wink: :D

:D Antonias mamma, jag förstår att mina "Och... :?: " kan tolkas så som du gjort - "som om det jag skrivit där ovan är helt ovidkommande i fallet, så då antar jag att felet inte heller ligger där?!"

Men det var inte riktigt så, för mig. Dessa "Och... :?: " följde på grindar du redan stängt. "... så det är inte problemet" respektive "... så don't you even try..."

Så vad menar du att jag ska svara på det :?: Utfyllnaden skulle kunna vara ungefär det: "Och vad väntade du dig :?:"

De frågor du faktiskt ställde fick du svar på.
Antonias mamma

Becisen - en uppläxning kan jag självfallet ta, men sarkasm och ironi, vilket det snarare var frågan om, anser jag inte hör hemma här. :!: :evil: :shock:

Inga kommentarer gavs angående vårt kämpande med ett schema och rutiner så jag utgår då ifrån att inget mer kan sägas eller göras på den punkten. Kan tilläggas att attityden i denna fråga var allt annat än "obefintlig". =;

"Hon kommer att vakna oftare och oftare, därför att du lärt henne att hon är hjälplös - utlämnad åt vargen - utan ditt fysiska beskydd. Ett "besked" hon naturligtvis inte kan acceptera och leva med (särskilt inte som det ju inte är sant, ens) utan som hon kommer att ifrågasätta i evighet och vill bli befriad från."

Vad är det som inte är sant? Och vad har jag gjort för att lära henne att hon är hjälplös?
Lite klarspråk vore tacksamt. Kan någon översätta åt en som inte fattar?

För övrigt fungerar nätterna bra igen... :D

www.sandsdrommar.com
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att nätterna fungerar bra igen :lol:

Så skönt för lilla Antonia :heart: