Jag har en fyra veckors liten tjej som jag försöker mata och sköta enligt standardmodellen. Problemet är att hon aldrig visar när hon fått tillräckligt mycket mat utan hon äter tills hon kräks om jag låter henne amma utan att avbryta. Det handlar inte om små kräkningar utan stora delar av maginnehållet som kommer upp (det är inte så varje gång hon äter utan främst under eftermiddag och kväll). Det innebär också att hon efter att ha kräkts snart blir hungrig igen och vill ha mer mat - jag känner mig då osäker på om jag verkligen ska ge henne mer mat men efter att ha försökt söva henne utan matning eller hålla henne sysselsatt/social ett tag slutar det oftast med att jag ger henne mer mat och då brukar hon till slut somna men då har de två timmarna som hon skulle vara vaken oftast blivit tre- eller fyra.
Detta gör att jag har börjat avbryta hennes ätande när jag tror att hon fått tillräckligt eftersom jag då kan undvika kräkningarna. Problemet är att jag inte känner mig säker på om hon verkligen är mätt och därmed inte heller trygg i att hon inte skriker efter mer mat när jag försöker hjälpa henne att sova. Hon behöver nämligen oftast hjälp för att komma till ro.
Eftersom hon så gärna suger och tar till sugandet så fort hon få tillfälle har vi just börjat med napp - egentligen främst för att kunna ge när jag avbryter ammandet. Ger vi henne nappen då blir hon lugn och nöjd och kan ligga och suga för sig själv utan att protestera men hon somnar sällan av sig själv även om hon varit vaken i dryga två timmar. Jag vet inte om det här med nappen är någon bra lösning heller men det har gjort att kräkningarna och skriket minskar och därmed obehaget för oss - fast jag vet inte hur det egentligen påverkar vår lilla tjej.
Nätterna är just nu det som fungerar bäst - hon somnar oftast mellan 23-24, sover till 04.00 då hon äter från ett bröst och därefter somnar av sig själv cirka 04.30, sover vidare till 08.00 och då kliver vi upp och är vakna i två timmar men sedan vill hon inte sova och kan äta obegränsat - så fortsätter det sedan resten av dagen.
Det här blev kanske otydligt - vi har egentligen inte så stora problem men vi har blivit allt mer fixerad på hur vi ska tackla kräkningarna samt hur vi ska få till en hyfsad dagsrutin där hon får både äta och sova så att hon blir nöjd.
Hur följa standardmodellen när barnet kräks?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Strålande jobbat - vackra nätter
Allting fungerar inte per automatik snyggt och prydligt från start. Det är så kolossalt mycket man ska lära sig hantera här i världen, när man just kommit till den.
Jag skriver i Barnaboken att MAN KAN ALDRIG GE EN NYFÖDD FÖR MYCKET MAT. DET KOMMER UT I ENDERA ÄNDEN. Även om det är bastanta kräkningar hon ägnar sig åt, är det fortfarande "behållaren" som blivit för full, bara, tillfälligtvis - och då gör vi oss av med överskottet. Varpå vi raskt kan bli "hungriga" igen
De här kräkningarna behöver man inte vara så rädd för. För oss vuxna betyder det sjukdom att kräkas men det gör det inte för små nästan-nyfödda, som inte på många månader än har ordning på sväljapparaten, matsmältningsapparaten, hela baletten av mat och mage med allt vad därtill hör
Så lugn och tålamod
Rapa henne noga. Du kan bryta måltiden för rap över axeln så hon blir av med luften hon sväljer och sedan lägga till igen, men bryt inte för att ersätta med napp. Det tycker jag inte.
Om hon äter, äter och äter, kräks och kräks igen, och äter igen - men blir olycklig, till slut, när det kommer mat, för att hon inte kan ta emot mer men ändå vill och behöver suga - då kan du ge napp. Då behövs napp.
Men inte i stället för mat.
Låt barnet bestämma i ärendet! Du känner vad det är frågan om, skulle jag tro, om du bara lyssnar av. "Kan" hon uppenbarligen inte äta mer och visar ifrån sig maten, är det nappläge. Men det är inte du som ska visa ifrån henne maten.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej och tack för svar!
Jag slutade att avbryta ätandet och låter henne numer äta så mycket hon vill vilket gjort både henne och mig nöjdare. Det innebär att hon fortfarande kaskadkräks ibland (ca. 1 gång per dag) och vill därmed ha lite mer mat igen men brukar sedan somna ganska snabbt och utan gnäll. Nappen har vi därmed nästan helt slutat använda och standardmodellen fungerar numer ganska hyfsat. Kvällarna är lite struliga (trots försök att följa barnabokens råd) men nätterna fungerar förvånansvärt bra oavsett hur dagarna varit.
Tack än en gång för svar!
Jag slutade att avbryta ätandet och låter henne numer äta så mycket hon vill vilket gjort både henne och mig nöjdare. Det innebär att hon fortfarande kaskadkräks ibland (ca. 1 gång per dag) och vill därmed ha lite mer mat igen men brukar sedan somna ganska snabbt och utan gnäll. Nappen har vi därmed nästan helt slutat använda och standardmodellen fungerar numer ganska hyfsat. Kvällarna är lite struliga (trots försök att följa barnabokens råd) men nätterna fungerar förvånansvärt bra oavsett hur dagarna varit.
Tack än en gång för svar!