Skärma av syskon i samma rum?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lillith

Skärma av syskon i samma rum?

Inlägg av lillith »

Hej!

Snart flyttar lillebror (6 mån) in till storebror (2 år). De sover båda i spjälsängar. När de är vakna för de ett herrans liv av glädjetjut, tjo och tjim när de ser varandra och vi bävar för samma sak om nätterna! Ska man skärma av dem med skynke till exempel så att de ej ser varandra när de ska sova?

Tack!

lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag skulle tro att det räcker med riktigt mörkt i rummet. Men jag känner igen gladtjoandet :wink: Våra pojkar hade party första kvällarna efter att vi flyttat in lillebror men det lugnade ned sig snabbt, och då delar de ändå på ett ganska litet rum.
Hege

Inlägg av Hege »

Gladtjoandet är ju en del av glädjen vid att dela rum. Goda barndomsminnen...

Ha i såfall ett synke som går att variera med, och använda bara vid yttersta nödvändighet.
Bitte

Inlägg av Bitte »

Hej Lillith!

Jag var också orolig för att det skulle bli ett väldans liv när vi lät barnen dela rum.
Men hittills(bara 4 nätter än) har allt gått strålande.
De babblar lite var för sig när vi lagt dem och en morgon vaknade båda en halvtimme för tidigt, men jag ramsade båda samtidigt och de somnade om båda två :D :!:
Så kör på! Jag köpte mörkläggningsrullgardin för säkerhets skull.
Lycka till!
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
Renee

Inlägg av Renee »

Ansluter mig till denna diskussion då jag planerar som bäst för hopflyttandet av våra små (dvs lillebror ska flytta från vårt sovrum in till storebror).
Hege skrev:Ha i såfall ett synke som går att variera med, och använda bara vid yttersta nödvändighet.
Varför bara "vid yttersta nödvändighet"? Kan man inte alltid ha ett skynke/draperi att dra för respektive säng så att de får var sin lite avskilda sovhörna i rummet? Det enda problemet jag kan tänka mig är att det blir lite för dålig luftcirkulation - är det det du menar också Hege?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
krumeluren

Inlägg av krumeluren »

Hej!
Vi har delat av runtsängen med sk himmelssäng. gjort riktigt breda gardiner att hänga i himmelsställningen, och sen när det är dags att sova drar vi för gardinerna och barnen får sin egna lilla vrå. funkar bra då liten slipper störas av omständig stor.
Annars kanske en skärmvägg i sk japanpapper att ställa ut nattetid fungerar,
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"