3-åringen gråter

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
krumeluren

3-åringen gråter

Inlägg av krumeluren »

Har en son på tre år, som fram till aldeles nyligen trivts i sin faromr och farfars sällskap. Efter en dispyt med oss föräldrar behandlas nu barnet väldigt illa av sin farfar. Farfar morrar,skäller och går på liten prins, prinsen är heltoförstående varför hans goa farfar numer är arg på honom.
Värst var det häromdagen då vi besökte farmor och farfar, och prinsen blev återigen ratad, och när kusinen jämngammal kom på besök, kunde farfar busa och leka med honom, mitt framför ögonen på vår son, som naturligtvis blev ledsen och grät och gick undan.
Vi föräldrarhar nu bestämt att sätta farfar mellan tummen och pekfingret och bryta kontakten om denna typ av "psykisk misshandel" mot barnet fortsätter.

Finns någon annan som varit/ är i samma eller liknande sits som kunde dela med sig av goda råd?
Det skär i hjärtat att se denna underbara lilla kille gråta sig till sömns för att farfar är arg och dum. Är det tigermamman som talar eller reagerar jag sunt?

Kram
Krumeluren
Gablex

Känner igen

Inlägg av Gablex »

Jag känner igen mig ganska väl i din beskrivning, fast hos oss är det farmor och 6-åriga prinsessan som inte kommer överens. Farmor har informerat min svägerska att hon har två favoritbarnbarn (det är min 8-åring och svägerskans 4-åring) och att hon "i och för sig tycker om de andra tre också".

Varje gång vi är hos Farmor är det spänt och otrevligt eftersom hon inte kan dölja att hon favoriserar två av barnen och inte kan låta bli att kritisera 6-åringen oavbrutet. Vi bor långt ifrån varandra så vi träffas tack och lov inte så ofta, men vid de få tillfällena blir det tyvärr väldigt intensivt.

Jag tycker ni gör helt rätt i att konfrontera Farfar. Naturligtvis skall man vara tigermamma i ett läge som detta! Det är helt orimligt att en 3-åring skall sitta emellan i en konflikt! Vad är det hos en vuxen människa som gör att han inte inser det HELT orimliga i det?! :evil: Min man har pratat med sin mamma men hon förstår inte vad han menar :roll: :roll: :roll: utan tycker bara att det är vår dotter som är oförskämd mot henne. Konstigt att ingen annan på hela jordklotet tycker att denna tjej är sådan :?: :roll: :wink:

Nej, beter sig vuxna som er farfar och vår farmor så får man helt enkelt lägga den relationen på is ett tag. Aldrig att man skall låta ett barn ha ansvaret för en relation på det sätt som åtminstone vår farmor kräver. Det är bara synd om barnen att de inte kan träffa den äldre generationen på ett naturligt sätt, men å andra sidan vore det mer synd om dem om den äldre generationen fick hållas!

Jag ser med spänning fram emot vad du får för andra svar, för jag känner att jag själv kan behöva lite tips i den här frågan!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Jag önskar att jag kunde komma med goda råd till er. Det låter fruktansvärt att vuxna människor kan bete sig på detta viset. Min tanke är dock att barnet ska förskonas från detta, dvs ska inte träffa den farförälder som beter sig så. Och de som förlorar mest på det är ju just farföräldrarna. Förhoppningsvis så inser de det.

Det bästa tror jag är att lägga denna tråd på Diskussionsforum tror jag, för där är det nog fler som läser och kan komma med råd. Jag är inte så säker på att alla läser Kackelforum regelbundet.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, Diskussionsforum eller rentav Barnafostran kunde vara bättre ventilationsställen i detta :wink:

Bedrövligt är det. Undrar om jag inte skulle konfrontera farfar, på tu man hand. Han är dock ingen pojkspoling utan en gammal man som borde begripa, om han ett ögonblick tänkte in sig själv i den lilles situation. Även han - farfar - har haft en farfar, förhoppningsvis.

Han kanske inte helt enkelt har fattat vad han ställer till, eller ATT han ställer till. Kanske mot den korkade vanföreställningen att det ändå inte spelar någon roll vad HAN säger och inte säger och gör och inte gör. Folk har inte alltid så mycket självkänsla per automatik med stigande ålder :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Dubblering blev det, felåt, tog bort.
krumeluren

Inlägg av krumeluren »

Hej!
Vi konfronterade farfar på tu man hand häromdagen, och meddelade att om han vill ha en fungerande kontakt med sina barnbarn så är det han som måste vara såpass vuxen att inte skuldbelägga barnen för något han irriterar sig på hos oss. Han ansåg att han faktiskt inte gjorde något fel mot barnen utan det var vi som hetsade barnen att gråta varje gång vi varit där, och att jag som mamma överreagerade. :shock: :cry: :cry:

I vart fall så ringde en ledsen farmor några dagar senar, och de och undrade om vi inte kunde komma dit och fika en stund på dagen så att de kunde få träffa sina barnbarn. och vi sa att om hon vill det så är det lillprins hon ska fråga. och det gjorde hon. Lillprins blev själaglad. :lol: :lol: självklart sa han JA!
När vi kom dit visade det sig att farfar tagit till sig av kritiken, och dagen blev jättelyckad. När vi skulle åka hem frågade farfar om inte lillprins ville komma och sova över någon dag ? Lillprins blev jätteglad, så nu har vi bokat in lördag som övernattningsdag, så får mamma och pappa njuta barnfrikväll och god mat och vin :)

Tänk att det ska till barnaboksuppfostran påen 60 årig gammal man för att en fyraårig man ska må gott. :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där ja! Underbart :lol:

Visst gick han i försvar först (och visa mig den karl som inte gör det, ursäkta :oops: ) men budskapet gick in, smältes och förändrade.

Bra jobbat :lol:

Barnaboken tackar och bockar :!: :lol:
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Vad skönt att det löste sig! :D

Själv skulle jag nog ha exploderat och utfärdat livslångt besöksförbud, till mina egna föräldrar har jag inte mycket tålamod till övers... :roll: :oops:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"