VARNING FÖR VARGEN
VARNING FÖR VARGEN
Skälet till det är att jag gick med på att dagen började 6 vilket den omöjligt kan göra då den faktiskt för prinsens del inte kan börja förrän 7. Jag resonerade som så att kl 6 har hungern slagit in... MEN DET VAR FEL FEL FEL! Han är för trött då! Vill varna alla som har problem med vargtimmen 4-6 att gå med på att dagen börjar för tidigt. För att få bort vargtimmen måste man somna om tills det är dags att vakna på riktigt. Det gills inte att vakna 5.30 och gnälla till 6, äta och somna om - för då är den lilla stygga vargen inte borta utan bara runt hörnet på spjälsängen...
Nu ska jag kura bort den sista lilla vargen. Med detta på minnet: frukost klockan 7 aldrig innan.
Imorse (1:a kurdagen) var han ledsen arg förtvivlad grubblande irriterad undrande mellan klockan 5 och 6. Jag lade tillrätta 1 gång (då han var ledsen). Och ramsade och ramsade. Han somnade om kl 6 och sov till 7. Vaknade lugn och mycket glad. Åt sin mjölk. Men förmiddagsluren klockan 8.30 var seg. Det tog 45 min för honom att somna in.
Frågor kring detta:
-Behöver kanske en kraftigare frukost? Gillar inte gröt. Förslag?
-Övertrött efter vargjakten? Kanske går bättre imorgon.
-Finns det en tråd som går in specifikt på ramsan?
Åtgärder:
-Han är trött 8.30 och jag vill inte lägga senare. Resonerar jag fel?
Den här gången är jag beredd på att ge allt för att få bort vargtimmen.
Nu ska jag kura bort den sista lilla vargen. Med detta på minnet: frukost klockan 7 aldrig innan.
Imorse (1:a kurdagen) var han ledsen arg förtvivlad grubblande irriterad undrande mellan klockan 5 och 6. Jag lade tillrätta 1 gång (då han var ledsen). Och ramsade och ramsade. Han somnade om kl 6 och sov till 7. Vaknade lugn och mycket glad. Åt sin mjölk. Men förmiddagsluren klockan 8.30 var seg. Det tog 45 min för honom att somna in.
Frågor kring detta:
-Behöver kanske en kraftigare frukost? Gillar inte gröt. Förslag?
-Övertrött efter vargjakten? Kanske går bättre imorgon.
-Finns det en tråd som går in specifikt på ramsan?
Åtgärder:
-Han är trött 8.30 och jag vill inte lägga senare. Resonerar jag fel?
Den här gången är jag beredd på att ge allt för att få bort vargtimmen.
Alla logiska slutsatser bygger p? god argumentation.
N?r n?gon v?grar denna enkla grund vid samtal s?g bara: vi tycker olika, och se v?ldigt n?jd ut...
N?r n?gon v?grar denna enkla grund vid samtal s?g bara: vi tycker olika, och se v?ldigt n?jd ut...
6 månader. Äter bra. Bättre frukostförslag? Eller bara lite tålamod? Jag vet ju att vargen måste helt bort för att allt ska klaffa... Tack för att du vill hjälpa mej!
just det schemat...
Schemat tänker jag mig såhär efter vargen. Dagslurarna har ju ändå funkat men ibland trixat lite, särskilt på sistonde. Men så kan det ju vara i övergångstider (plötsligt kryper han snabbt som 17, stor aptit). Men han åkte nyligen på en dunderförkylning och ville ingenting ett tag. Nu är han back on track.
Förmiddag
7 frukost
8.30 fm-lur (1h)
10.30 lunch
Eftermiddag
12.30 sova middag (1h)
14 mellis
16.00 em lur (1h)
Kväll
17 middag
18 bada
19 nattslurk
19.30 sova
Förmiddag
7 frukost
8.30 fm-lur (1h)
10.30 lunch
Eftermiddag
12.30 sova middag (1h)
14 mellis
16.00 em lur (1h)
Kväll
17 middag
18 bada
19 nattslurk
19.30 sova
Då ska vi se om jag kan göra en vettig insats och hjälpa dig lite på traven
.
Om ramsan kan du läsa under rubriken Verktyg.
De naturliga sömntiderna är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. På ditt tilltänkta schema har du en timmes sömn gånger tre. Jag föreslår att du modifierar det lite och lägger en fm lur på 45 min, en daglur på 1,5 tim, och sen en em lur på 45 min.
Jag vet inte riktigt vad ert mellis innehåller och sen undrar jag om du ammar eller ger ersättning eller om det är gröt som gäller.
Den lille kan gott sova 12 per natt och så tre timmar totalt på dagen så får du ihop 15 tim vilket är lagom för en 6 mån bebis.
Här kommer ett lite annorlunda schema. Kolla in, fundera och sen gör du som det passar din lille och familjen.
7.00 Väckning och frukost (ammas/välling/gröt)
9-9,45 Sova fm lur
10.30 lunch
12.00-13.30 Sova långlur
13.30 gröt
15.30-16.15 Sova em lur
16.30 Kvällsmat
Bad
18.30 Kvällsslurk
19.00 Sova natt
När vår lille var 6 mån åt han i stort sett vanlig mat, fick välling morgon och kväll och så en portion gröt. Jag slutade amma i den vevan men det hände att jag fyllde på lite direkt efter att han ätit så att han skulle bli ordentligt mätt.
Det händer ju massor i de små livens liv. De lär sig krypa och ska upptäcka världen. De blir förkylda, får tänder och tränar olika ljud och oljud. När själva livet är lite svajigt så gäller det att rutinera sitter som gjutna vad det gäller sov och mattider. Då finns det en trygghet att vila sig emot både för den lille och de ömma föräldrarna.
Massor av kramar från Susan
7.00 Väckning och frukost (ammas/välling/gröt)
9-9,45 Sova fm lur
10.30 lunch
12.00-13.30 Sova långlur
13.30 gröt
15.30-16.15 Sova em lur
16.30 Kvällsmat
Bad
18.30 Kvällsslurk
19.00 Sova natt
Massor av kramar från Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Jo rutiner har vi alltid haft. Men det som blev tokigt är att vi bor på 45m2, jag var sjuk och tonåringen hade sin bästis hemma den veckan. De vill vara uppe sent och då i tröttheten och sjukdomen och 5 gnället...
Kunde liksom inte kura bort den lilla vargungen då. Men nu har jag inte en tonåring så långt ögat når så... här ska kuras! Så det så.
Det som blir jobbigt imorgon är att han kommer vara för trött på morgonen men vi får väl mysa tills klockan blir 9.
Ålrajt, Here we go.
Kram själv!!! Och TACK,
Kunde liksom inte kura bort den lilla vargungen då. Men nu har jag inte en tonåring så långt ögat når så... här ska kuras! Så det så.
Det som blir jobbigt imorgon är att han kommer vara för trött på morgonen men vi får väl mysa tills klockan blir 9.
Ålrajt, Here we go.
Kram själv!!! Och TACK,
Den lilla sluga vargungen rantar runt spjälsängen
Idag vaknade han klockan 6, ramsade... somnade om 7 då det ju är dax för frukost... ack ack ack. Men han fick sova 45 min för att ta igen den där förlorade timmen.
FRÅGA: hade det varit bättre om han bara fått sova 20 minuter här?
Frukost: gröt (plötsligt gillar han det!) och en halv skvätt välling (ska nog prova en annan sort, majsvällingen smakar inte så mycket).
Skulle somnat om 9 men somnade inte förrän 9.45 (men det blev ju lite förskjutet i morse). Hur som helst så väcker jag honom till lunch.
Hoppas att det går bättre imorgon!
FRÅGA: hade det varit bättre om han bara fått sova 20 minuter här?
Frukost: gröt (plötsligt gillar han det!) och en halv skvätt välling (ska nog prova en annan sort, majsvällingen smakar inte så mycket).
Skulle somnat om 9 men somnade inte förrän 9.45 (men det blev ju lite förskjutet i morse). Hur som helst så väcker jag honom till lunch.
Hoppas att det går bättre imorgon!
När han somnar om på väckningstiden så räcker det med en "femminutare", väck honom med pompa och ståt efter fem minuter för annars förskjuter ni dagens schema. Försök håll tiderna på sekunden, så ska du se att den lille snart blir trött och vill sova när det är tid för det.
Härligt att gröten passade
Klart att det går bättre i morgon. Tycker för övrigt att det går bra redan nu, helt åt rätt håll
Kram Susan
Härligt att gröten passade
Klart att det går bättre i morgon. Tycker för övrigt att det går bra redan nu, helt åt rätt håll
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Vid lunch somnade han (upp i hörnan) och vaknade en halvtimme senare av ett ljud. Nästa gång han ligger så ska jag maka lite på honom (efter 10 min som jag tror Anna säger).
Eftersom han inte sov tillräckligt lägger jag honom 3 istället för 4. Är det bra tror du/ni? Eller hur ska man annars resonera?
Sedan vi började med att mota varg (igår) så tar det lååång tid att somna på dagarna. Men det ger sig nog.
TTTTaaaacccckkkk!
Eftersom han inte sov tillräckligt lägger jag honom 3 istället för 4. Är det bra tror du/ni? Eller hur ska man annars resonera?
Sedan vi började med att mota varg (igår) så tar det lååång tid att somna på dagarna. Men det ger sig nog.
TTTTaaaacccckkkk!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Limpan skrev: Eftersom han inte sov tillräckligt lägger jag honom 3 istället för 4. Är det bra tror du/ni? Eller hur ska man annars resonera?
Tänk om du skulle försöka lära honom klockan - då kan du inte flytta om visarna lite hur som helst och byta plats på siffrorna då och då
Lite mer tålamod och lite mer förtroende, inte minst för dig själv. Det är det hela
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vargen ska väck!
Ok håller tiderna på sekunden (med marginalkvart)
Idag vaknade han 4 och hade the time of his life fram till 6 då han somnade. Eftersom han var på gott humör gjorde jag fel som lade tillrätta en gång, eller hur?
Till imorgon ska jag förbättra mörkläggningen.
Hålla tiderna utan att kompensera.
Inte gå in om han är nöjd med sig själv.
Det känns helsnurrigt nu för innan detta sov han mer! Men jag vet: tålamod!!!
Tack snälla ni.
Idag vaknade han 4 och hade the time of his life fram till 6 då han somnade. Eftersom han var på gott humör gjorde jag fel som lade tillrätta en gång, eller hur?
Till imorgon ska jag förbättra mörkläggningen.
Hålla tiderna utan att kompensera.
Inte gå in om han är nöjd med sig själv.
Det känns helsnurrigt nu för innan detta sov han mer! Men jag vet: tålamod!!!
Tack snälla ni.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Vargen ska väck!
Limpan skrev:Det känns helsnurrigt nu för innan detta sov han mer!
Bara när han verkligen ber om hjälp ska du hjälpa.
Kanske kan "Tips på vägen" inspirera, om bl a tidiga morgnar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jo men vi måste ju kura. Han sov mer av fel anledning, fick ju mat klockan 5 eller 6 alltså innan han sovit klart. Sedan somnade han om och sov som en sten till 8. Men så vill ju varken han eller jag ha det egntligen.
Tanken är ju att han ska sova från 7-7. Vi har en stentuff varg. Men jag ska nog bara fortsätta som jag gör i ett par veckor så ger det sig nog.
Om han vaknar innan han sovit klart om dagarna. Ska han då ligga kvar tills vilan är färdig? Det verkar ju mest logiskt men nu vill jag vara helt säker på att jag gör rätt.
Om han vaknar för att han behöver bajsa är det blöjbyte i sängen som gäller (han bajsar alltid en gång om dan när han ligger i sängen)?
Tanken är ju att han ska sova från 7-7. Vi har en stentuff varg. Men jag ska nog bara fortsätta som jag gör i ett par veckor så ger det sig nog.
Om han vaknar innan han sovit klart om dagarna. Ska han då ligga kvar tills vilan är färdig? Det verkar ju mest logiskt men nu vill jag vara helt säker på att jag gör rätt.
Om han vaknar för att han behöver bajsa är det blöjbyte i sängen som gäller (han bajsar alltid en gång om dan när han ligger i sängen)?