Dagissömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Filippa

Dagissömn

Inlägg av Filippa »

Hej hopp!

Jag har lite funderingar kring dagissömnen. Vårt dagis har rutinen att alla barn som ska sova ligger tillsammans på madrasser på golvet. Det brukar gå väldigt snabbt för dom små att fatta galoppen (erfarenhet från hennes storebror). Frågan är nu om hon ska sova med de andra barnen eller sova i en spjälsäng i eget rum??
Jag tvekar själv så jag behöver lite kloka tankar. Har provat att lägga henne borta vid enstaka tillfällen och då har hon alltid blivit lite ledsen, men det är väl i och för sig inte så konstigt när det har blivit så sällan.
Hälsningar Annie
mamma till son f?dd mars-01 och dotter f?dd januari-05
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Hm, varför skulle hon sova i spjälsäng i eget rum? Du hade ju själv erfarenhet från att storebror snabbt fattade galoppen....
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Min tjej sov (som det flesta barn) på madresser på golvet med de andra.
Inga problem med insomningen men däremot med längden på luren. De andra barnen väckte henne efter 1-1,5 timme. Svårt att förklara för 12 barn födda 03 (som då var 1-1,5 år) att de ska smyga ut 8) .

Detta resulterade i att de första 5 månaderna var hon väldigt trött efter dagis. Jag hade henne hemma 1-2 dgr i veckan för att kompensera så gott det gick och pluggade då medans hon sov samt senare på kvällen.

Jag frågade personalen flera gånger om det gick att lösa på något sätt men avdelningen bestod bara av två rum.... :? Jag skulle blivit överlycklig om hon hade fått sova i eget rum och en spjällsäng (som hon vid 2,5 fortfarande sover i hemma :D ).

Vi har nytt bytt dagis och hon behöver endast 1,5 timme så det har löst sig.

Frågan är hur länge ditt barn kan få sova så? har hon mer sömnbehov än de andra - är det anledningen?

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Filippa

dagissömn

Inlägg av Filippa »

Jag började fundera på detta eftersom det bara är en månad kvar till inskolning och av erfarenhet och Anna vet jag att det är bra att ha tänkt efter före. Ska hon sova själv i spjälsängen vill jag ju köra på det från början.
Ja jag är fortfarande lite velig. Hemma sover hon ca 1.5 timme så det är nog inte mer än snittet.
Hälsningar Annie
mamma till son f?dd mars-01 och dotter f?dd januari-05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "