Babysim?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Spyro
Kontakt:

Babysim?

Inlägg av Spyro »

Nu är jag riktigt villrådig. Jag har förut varit starkt emot alla slags stressaktiviteter, men nu börjar jag så småningom tänka om.

Min son älskar nämligen VATTEN. Vatten att dricka, vatten att leka med - samt även vatten att simma i. Det går mycket vilt till i badbunken varje kväll, och inget badkar har vi :cry: , duschen är också kul men det blir ju inte mycket plaskande där.

Så nu vandrar mina tankar så smått över till babysim. Eller, rättare sagt, åka till simhallen med bebis för vidare plaskning. Men han är ju så liten, bara 6 månader... :-k

Hur gammal ska en liten Skalman behöva vara, innan man går till "stora bunken" med honom? Jag vill INTE göra det ifall han inte är beredd, men vad finns där att vara rädd för? Vatten i ansiktet får han varje kväll. Duschar gör han jämt när det är väldigt varmt. Och pappan i familjen tycker att det vore skönt att se sonen plaska - och inte behöva torka upp efteråt! :lol:

Jag vet inte. Mamma-instinkten säger att det kommer att gå bra, med en attityd av självklarhet. Men jag behöver ändå lite feedback, känns det som... :?
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är många som trivs på babysim.
Vera gjorde det aldrig. Hon skrek varje gång. Vi körde ca fem gånger och det blev bara värre, så då la vi av (förståss).

Det jag tror att hon reagerade mest på var ljudet. Det blir ganska högt och skränit i en simhall.

Kan ni inte börja pröva med att bada med honom i en ännu större balja (sjö eller hav alltså) så här års? Jag gissar att det inte går att komma in på babysim så här års ändå.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Hmm... :-k Som nybliven och rätt så orolig mamma så ser man en massa stora, gröna bakterier som snabbt kommer in i lillgossens mun, näsa - eller ännu värre - och ställer till med någon infektion... Eller är det "det som inte dödar, härdar"-principen som gäller?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj Spyro! :D

Gå och bada... :wink:
Njut av att bada tillsammans, i badhus eller sjö...det är underbart! :heart:
För att inte prata om bastun efteråt... :D

Jag skulle nog inte gå på babysim i och för sig. Hellre gå när det passar oss :!: Min erfarenhet är att det som kan skrämma de minsta är det ekande ljudet i ett badhus, vilket ju eskalerar något :P om det är många små närvarande... :wink: :lol: 8)

kramar :heart:
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi började på babysim när Emil var 3 månader gammal och han har gillat det till tusen. Vi kommer fortsätta till hösten och nu under sommaren så far vi till badhuset någon gång då och då för att simma lite. För övrigt badar han som en vilde i sin badbalja varje kväll och när det är varmt ute badar i den utomhus. Emil tycker det är superhärligt att ligga på rygg med öronen under vattnet och kika upp i trädkronorna samtidigt som han håller ett litet baddjur i näven och tuggar på det då och då, och så skrattar han och plaskar som en elvisp.

Mitt råd är att ge dig iväg till simhallen, det är nog inte mycket folk där just nu och då är ju ljudnivån lägre. När vi hade babysim var badhuset tomt på andra gäster förutom simgruppen alltså. Är det varmt ute så är det helt bra att bada i en sjö också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Vi gick på babysim och det var väldigt uppskattat. I den bassängen vi var i var det inte alls högljutt och skränigt utan väldigt lugnt och skönt. De har inte klor för rening i vattnet heller utan nåt system med saltvatten. Utanför dörren till den här barnbassängen är det världens äventyrsbad! Det är också kul! Men nog lite för skränigt för en 6-månaders kanske!
Så mitt råd är att försöka hitta en riktigt bra bassäng så kommer ni nog att njuta allihop! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

:D Tack för alla svar! Jo, i dag var vi och tjyvtittade på stora sjön, men varken jag eller sambon ville bada än i dag. Men snart, snart... :lol: Ögonen tindrade dock på lilla Skalman, HAN skulle säkert mer än gärna ha krupit iväg i vattnet! 8)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Spyro :D

Måste bara berätta om min tvåa, den enda som babysimmat. Hon älskade det,och jag med. När hon var nyss fyllda fyra simmade hon 100 meter,dök och var en riktig vattenunge. När hon var nio(!) hade hon tagit ALLA simmärken som fanns, simläraren trodde det var nåt slags rekord. Idag är hon 13, och på sommaren badar hon VARJE dag (vi borbara 50 meter från vattnet) och längtar hela vintrarna!

Alla mina barn har varit simkunniga tidigt (pga hur vi bor bl a) men INGEN annan än hon är som en delfin, och jag är övertygad omm atten stordel beror på babysimmet :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Miar70 - ja, varför inte? :D Jag tror att människan i grund och botten är ett Vattendjur, så ifall man behåller en god vana från och med start så blir barnen små delfiner! :lol:

Själv har jag alltid simmat. Så länge jag kan minnas. Men jag slutade i simskola, man måste nämligen ta alla nybörjarmärken innan man fick ta det allra svåraste. Och det blev sååå tråkigt efter de första 3 märkena... :lol:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Idag är det mulet och regnar här hemma så vi far till simhallen för att simma lite istället. De öppnar inte förrän kl 16 så vi har god tid på oss att packa. Emil har krypit runt i huset med simmisbyxorna i ett fast grepp hela morgonen :!: :D

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :D

Jag måste också inflika att vi är stooora vattenälskare i detta hus! :lol:
Barna har badat, mycket och ofta, hemma och i större "pölar" av alla sorter. De har varit simkunniga tidigt, så visst kan det påverka!
Det jag menade i mitt inlägg ovan var just att hitta badglädjen som passar just Er familj, oavsett "organiserade" babysimstider/aktiviteter. :heart: \:D/

Stora Vattenstänk på er alla! :lol:
/Fjällmor
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

jo, efter "tjyvtitten" på sjön i går så tror jag att det blir bad ute senare ikväll. Kvicksilvret kryper upp mot närmare 30 grader :shock: så någon sorts svalka måste vi hitta på! :D

Och jo, vid närmare kontroll visade det sig att simhallen är öppen först i augusti... :oops: :lol:
Evrok

Inlägg av Evrok »

MÅSTE också bara lägga mig i, babysimsinstruktör som jag är! Alla barn har ju "simmat" inne i magen och har någon sorts inneboende kärlek till vattnet och att doppa öron och huvud under vattnet måste få dem komma tillbaka lite dit, i alla fall i sinnet.

Prova babysim i höst. De allra flesta babysim har grupper på tider då simhallen är stängd för allmänheten, eller i bassänger som är mindre och har mer spa eller sjukgymnastik i vanliga fall. Gå till ert bad och hör efter. Var noga med att vattnet är varmt och skönt och att instruktören vet vad hon pratar om....

Sen tycker jag att man ska ta "alla chanser man får" att bada med sina barn! Det är otroligt härligt och att kunna simma är livsviktigt!

Mer pengar till simundervisning i skolan!
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

När Emil, 3 mån, skulle börja på babysim gick jag nogsamt igenom med lilla herrn att man minsann inte fick springa i simahallen, hoppa i bassängen förräns simfröken sa att det var okej, skvätta vatten på de andra bebisarna, göra "bomben" när man hoppa från kanten och så gick vi igenom de olika simsätten vilket Emil uppskattade till fullo, skrattade tills han kiknade. :lol: :lol: Pappan tyckte dock att alla min information var något överdriven :wink: :roll: :)

Jag berättade i alla fall mycket tydligt om att man får en simfröken och att man nogsamt måste lyssna på vad hon säger :!:

När vi kommer till simmet första gången stegar det in en ung, solbränd kroppsbyggare vid namn Joakim. DET VAR SIMFRÖKEN :!: :? Så sen fick han heta simfröken Joakim :D .

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

:D Så! Nu har vi badat ute för första gången, sonen skrattade så han kiknade och hade minsann inga planer på att åka hem... :lol: Flera kallsupar blev det pga lite vågor, men de glömdes så fort de hade hostats ut.

Ni hade så rätt. Att simma med sitt lilla barn är verkligen en underbar upplevelse! På fredag åker vi till stranden igen, denna gång blir det en heldag och eventuellt en övernattning med tält! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"