Jo, killen som tidigare var en elefant i sitt intag av mat har nu blivit mus. Han ar 15 manader gammal och ater helst bara bananer om han sjalv far bestamma. Men det far han ju altsa inte. Maten serveras med ca 3,5 timmars mellanrum och serveras oftast i sma olika portioner. Artor ratas, sa som de flesta andra gronsaker, kott kan vi glomma men fisk ar gott. Pasta ar ackligt och ris ar gott. Mango ar inte heller nagot att han men bananer gar alltid ner....
Pa morgonen far man inte ens upp honom i barnstolen, helst vill han springa runt och ata. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det eftersom jag vill ju behalla matgladjen, men om jag satter honom i stolen sa skriker han som en stucken gris, tills han sitter dar da han blir tyst. Ata sjalv gor han garna, ett tag, sen vill han inte alls. Ar det sa att det blir en drastisk minskning i matintaget nar man ar 15 manader? Vi backar och trugar inte, later honom ata tills allt mest verkar hamna pa golvet eller i mammas eller pappas har, da det ar slut pa atanden och man far saga tack for maten och ga fran bordet....Han ar ju fortfarande en glad prick for det mesta, men jag marker anda att det ar lattare till gnall nu an forr, och det kanns som om det beror pa att han ar hungrig oftare... Men varfor vill han inte ata da!
ge mig fler bananer! - fran elefant till mus
ge mig fler bananer! - fran elefant till mus
3 fina...2005, 2007, 2010
Ja visst stämmer det! Runt ettårsdagen eller strax efter så sker en ganska drastiskt minskning av aptiten. Men lugn bara lugn, den kommer tillbaka
Ett halvår tror jag det tog ganska exakt innan min lilla gumma började äta stora lass igen. Och de får allt i sig så de klarar sig under tiden.
Mamma till Izabelle 040416
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Tusen tack Isobel, alltid trevligt med bekraftelse.
Losningen med maten kom ju nar jag foljde nagra av de rad jag hittat i andra tradar, jag bytte ut groten mot en macka, valling i flaska och en banan, det gick ner och killen var mycket glad.
Det stora skriket infor sittandet i barnstolen visste jag inte riktigt vad jag skulle gora med. Sonen lade sig pa golvet och var arg. Efter ett tags vralande sa sa jag "kom, ska du inte komma hit och ata lite frukost med mig?" jo, det skulle han nog, han reste sig upp och kom fram till mig och pekade pa stolen, inga problem att satta honom. Jag gjorde som sa att jag hamtade den nya maten, medan jag gjorde det forsokte sonen ata sin grot sjalv, det gick inte sa bra och han blev fortvivlad. jag bytte ut grot mot ovanstaende och satte det pa bordet, och han at sin mat med gladje. Ett mkt mindre intag an forr, men han ater nagot atminstonde till hans mors lycka
(tank att man ar som sina mor och farforaldrar! Mat mat mat.. ha ha).
Ja, tro tusan att man blir ledsen nar man har mat framfor sig men hur man an forsoker far man itne in det i munnen! Skams pa mor hans
och fram med mat som gar att ata!
Det stora skriket infor sittandet i barnstolen visste jag inte riktigt vad jag skulle gora med. Sonen lade sig pa golvet och var arg. Efter ett tags vralande sa sa jag "kom, ska du inte komma hit och ata lite frukost med mig?" jo, det skulle han nog, han reste sig upp och kom fram till mig och pekade pa stolen, inga problem att satta honom. Jag gjorde som sa att jag hamtade den nya maten, medan jag gjorde det forsokte sonen ata sin grot sjalv, det gick inte sa bra och han blev fortvivlad. jag bytte ut grot mot ovanstaende och satte det pa bordet, och han at sin mat med gladje. Ett mkt mindre intag an forr, men han ater nagot atminstonde till hans mors lycka
Ja, tro tusan att man blir ledsen nar man har mat framfor sig men hur man an forsoker far man itne in det i munnen! Skams pa mor hans
3 fina...2005, 2007, 2010