Standardmodell nu eller kura om en månad?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
alvin_saga

Standardmodell nu eller kura om en månad?

Inlägg av alvin_saga »

Hej,

Jag har en liten tjej som är 3 månader och jag känner att det är dax att införa riktiga rutiner. Hon sover på mage i vagnen både dag och natt men problemet är att vi har vagnat henne till sömns hela tiden. I början försökte vi att sluta vagna precis innan hon somnade men det tog ju sådan lång tid :oops: innan hon somnade så det var "enklast" att fortsätta tills hon somnade. Men nu har vi kommit till den punkt där det ibland är väldigt svårt för vår tjej att sova om vi inte drar i vagnen hela tiden... Vi brukar bada Saga vid 7-tiden på kvällen och därefter får hon äta och sedan vagnar vi tills hon somnar. Sedan vaknar hon runt 23.00 och ammas, därefter vaknar hon ca 02.00 och 04.00 och ammas. De två första gångerna hon vaknar och äter så är det oftast lätt att få henne att somna om men efter den sista gången runt 04.00 så är det svårare. Då brukar hon vakna flera gånger innan vi stiger upp ca 06.30.

Jag undrar om det är svårt att införa standardmodellen med att vagna nu eftersom vi har vagnat henne till sömns? Det kanske är bättre att vänta en månad tills hon är mogen för ramsan?

Ofta är det också väldigt bökigt att amma Saga. Hon blir otålig innan mjölken kommer men sedan när det "rinner till" så kommer det så mycket på en gång så hon hinner knappt med och sätter ofta i halsen. Då blir hon så arg och ledsen så hon inte vill äta mer. Ofta ammar hon bara ett par minuter och vill inte ha mer fast jag försöker ge henne. Det här gör att hon äter ganska ofta, ungefär varannan, var tredje timme under dagen. Saga är absolut inte "undernärd" för hon väger ca 7 kg och är rund och go, men det är så frustrerande att det ska bli gnälligt och skrikigt nästan varje gång hon ska äta. Ibland undrar jag om man kanske skulle försöka ge henne ersättning på flaska istället men jag vet ju att bröstmjölk är det bästa. Har ni något bra råd?

Tacksam för hjälp! Kramar
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Min spontana tanke är desto förr desto bättre, dvs mjukstarta nu så slipper du förhoppningsvis massa jobbigt kurande sedan
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
alvin_saga

Inlägg av alvin_saga »

Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra, standardmodell nu eller kura med ramsa i säng om en månad. Jag behöver alla råd jag kan få.
Om jag börjar med standardmodell i vagn nu är det inte svårt att gå över till säng sedan? Får man inte göra en liten "kur" då ändå?

Jag är också så rädd att Saga ska bli hungrig på natten om hon ska sova så länge som 10 timmar utan mat. Nu äter hon ju varannan/var tredje timme både natt och dag. Men man får väl stå ut med lite skrik och gråt ett tag innan schemat sätter sig eller :?:

Någon som kan hjälpa :?:
alvin_saga

Inlägg av alvin_saga »

Ska man alltid börja med standardmodellen/kura på kvällen? Jag måste ju se till att Saga är proppmätt på kvällen och då är det väl bra om man har följt ett schema redan under dagen :?: :?

Jag har förstått att man ska vagna direkt vid första pipet och sluta så fort hon har lugnat ner sig och tystnat. Antagligen kommer hon att börja skrika väldigt snart igen och då ska man väl också vagna direkt och fortsätta så hela första natten/dagen. Men följande nätter/dagar ska man ha lite mer tålamod då och låta henne skrika lite innan man vagnar eller ska man alltid vagna direkt :?:

När lilla gumman har lärt sig att sova gott på natten i vagnen är det då lätt att bara flytta över henne till spjälsängen istället? Någon som har erfarenhet :?:

Hoppas någon vill hjälpa mig med mina funderingar, även dem längre upp.
Tack på förhand!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag har en liten kille på tre månader, och här kommer mina funderingar på några av dina funderingar :D . Jag hoppas att lite erfarnare kurare fyller på!
Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra, standardmodell nu eller kura med ramsa i säng om en månad. Jag behöver alla råd jag kan få.
:D :!: Sätt igång nu :!:
En månad är lång tid och ni ska inte behöva ha det besvärligt så länge!
Läs kapitlet "Vardagen ur led?" i Barnaboken, om du har den. Det ger dig lite på fötterna. Du kan redan nu börja med ett schema för din prinsessa. Hon kan klara 10 timmar natt, och behöver ca 15,5 timmars sömn totalt. Vi har t ex schemat:

Mål 1: 6.30-8.00
Morgonlur: 8.00-9.30
Mål 2: 9.30-11.30
Middagslur: 11.30-13.30
Mål 3: 13.30-15.30
Em-lur: 15.30-17.00
Mål 4: 17.00-18.30
Kvällslur: 18.30-18.50
Kvällsmål: 18.50-20.00
Badet ca 19.10
Nattslurken ca 19.30
Sova natt: 20.00-6.30

När du spikat ditt schema, pluggar du in det ordentligt! Sen sätter du igång på morgonen! När det är dags för 12 timmar natt, modifierar du schemat lite. Jag svarade i en tråd med liknande fråga för några dagar sedan:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... highlight=

Hon blir otålig innan mjölken kommer men sedan när det "rinner till" så kommer det så mycket på en gång så hon hinner knappt med och sätter ofta i halsen. Då blir hon så arg och ledsen så hon inte vill äta mer.
Du kanske kan pumpa ur/handmjölka ur lite innan du ammar henne? Så att flödet är lite mer modest, och lätthanterligare.

Vad gäller din fråga om ersättning, så ger vi flaska (med ersättning och/eller urpumpad bröstmjölk) på kvällen. Rent mentalt tycker jag attt det är skönt, brösten tyckte i början att det var skönt att vila då och Antons pappa har världens mysstund med sin lille kille. FÖr mig var det också skönt i början av schemat att veta att han fått i sig ett visst antal ml inför natten...

Vad gäller vagn/säng, så har våran kille sovit i säng hela tiden, så där kan jag inte hjälpa dig.

:arrow: :D Se inte så mycket bakåt nu, på det som varit. Fundera ut hur du vill att vardagen ska se ut framöver, och kör på det. Om du inför schema, tror jag att mycket av dina funderingar kommer att lösa sig själv :D . Det gjorde mina, när vi införde schemat. Jag ger gärna feedback om du vill, på schema och andra funderingar.
Jag lovar, det lönar sig 1000 gånger om att ha fasta rutiner i vardagen! Ni kommer fixa det fint! :D
alvin_saga

Inlägg av alvin_saga »

Jenny H tack för ditt svar! Det lutar nog åt att vi kommer att införa schema och 10 timmars natt om ett par dagar. Jag ska fundera ut ett bra schema och införskaffa mörkläggningsgardin! Jag kommer säkert att behöva mer råd och hjälp ifrån dig då :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"