Hur håller man honom vaken?
Hur håller man honom vaken?
Tänkte införa ett schema för sonen (2 månader), som är en riktig tröttis... Periodvis sover han mer eller mindre hela dagarna, och är bara vaken på kvällen (senast förra veckan hade han varit vaken 2 timmar när han vaknade klockan 17!, sedan somnade han igen vid 21 med en kort tuppis däremellan, total vakentid ca 5,5 timme alltså
). Nu har han tyvärr dragit iväg med kvälläggandet, och igår kväll somnade han för natten först kl.23
. Och då blir det så svårt att hålla honom vaken på förmiddagen... Kan tillägga att hans första sovpass på natten är 8 timmar. Han kan alltså sova när jag byter blöja på honom vid amningen!!!
Sommarbebis -08
-
Gäst
Hej!
Hade samma problem - min Anton ville sova jämt! (fast inte mellan 3 och 6 på natten
). Frågade om det i den här tråden:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... highlight=
VI fick jobba en del med hans vakentid, och får så fortfarande. Var helt slut i början efter 2-timmarspasset. Men det gick. Vi la schemat så att 2-timmarspasset inföll på kvällen när vi båda var hemma och kunde hjälpas åt med underhållningen. Efter några dagar var 1,5 timmes-passen inga problem alls, och 2-timmarspassen går oftast bra...
Sömnen har dock blivit härligt skön, enkel och säker sedan vi började med schema och ordentlig vaknetid.
Underhållnigstips:
Mobil över skötbordet. Vi har en med fiskar från IKEA, Anton snackar loss hur länge som helst! (Även när vi inte byter blöja...)
Ligg i sängen eller i soffan med stöd för din rygg, upp med benen och placera bebben sittande på din mage med ryggen lutandes mot dina lår. Förstår du? Perfekt läge för sång och ögonkontakt!
Gå runt och kolla in saker i hemmet. Bokhyllan och växter brukar vara poppis hos oss. Bär honom med ansiktet framåt då, såklart! Hjälp honom att känna på olika saker med handen.
Om det absolut inte går att hålla vaken i slutet av ett vakenpass - använd marginalkvarten och börja luren lite tidigare. 15,5-16 timmar är ju normalt för 2-månaders. Om jag var du skulle jag schemalägga just så mkt sömn, och sedan använda lite marginalkvartar om det visar sig att han behöver mer sömn...
Lycka till!
Hade samma problem - min Anton ville sova jämt! (fast inte mellan 3 och 6 på natten
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... highlight=
VI fick jobba en del med hans vakentid, och får så fortfarande. Var helt slut i början efter 2-timmarspasset. Men det gick. Vi la schemat så att 2-timmarspasset inföll på kvällen när vi båda var hemma och kunde hjälpas åt med underhållningen. Efter några dagar var 1,5 timmes-passen inga problem alls, och 2-timmarspassen går oftast bra...
Underhållnigstips:
Om det absolut inte går att hålla vaken i slutet av ett vakenpass - använd marginalkvarten och börja luren lite tidigare. 15,5-16 timmar är ju normalt för 2-månaders. Om jag var du skulle jag schemalägga just så mkt sömn, och sedan använda lite marginalkvartar om det visar sig att han behöver mer sömn...
Lycka till!
-
Gäst
Hej!
Det kommer gå fint att hålla honom vaken, det lovar jag.
Tänkte att du kanske ville ha ett schema som inspiration. Så här såg schemat ut för oss när Anton var 10 v.
6-7.30 Första målet
7.30-9.30 Sova 2 timmar
9.30-11 Andra målet
11-13.30 Sova 2,5 timmar
13.30-15 Tredje målet
15-17 Sova 2 timmar
17-19 Fjärde målet
19-20.30 Sova 1,5 timmar
20.30-22 Femte målet (nattslurken), då får han ersättning och badar.
22-06 Sover natt
Ett annat alternativ är ju att ha 12 timmars natt redan nu, men med ett nattmål vid 4. Du kan nog leta runt lite bland trådarna här och hitta fler förslag!
MVH Jennypenny
Det kommer gå fint att hålla honom vaken, det lovar jag.
Tänkte att du kanske ville ha ett schema som inspiration. Så här såg schemat ut för oss när Anton var 10 v.
6-7.30 Första målet
7.30-9.30 Sova 2 timmar
9.30-11 Andra målet
11-13.30 Sova 2,5 timmar
13.30-15 Tredje målet
15-17 Sova 2 timmar
17-19 Fjärde målet
19-20.30 Sova 1,5 timmar
20.30-22 Femte målet (nattslurken), då får han ersättning och badar.
22-06 Sover natt
Ett annat alternativ är ju att ha 12 timmars natt redan nu, men med ett nattmål vid 4. Du kan nog leta runt lite bland trådarna här och hitta fler förslag!
MVH Jennypenny
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ta en titt på "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" tycker jag! Finnns både här ("SHN - så här kan det gå till") och i Barnaboken (2004) under "Bekymmer? Sömn)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst