Hej!
Har surfat runt en massa nu och på denna sida verkar jag ha "hittat hem". Vi har en liten kille på 4,5 månad som vi försöker skapa lite rutiner för med blandat resultat... vi har infört att han får sova max 3 ggr under dagen och inte senare än kl 18 då han läggs för natten runt kl 20/21. Nattläggningen har vi äntligen fått att fungera, han somnar nu mätt och glad av sig själv i sin egna säng men han vaknar och vill ha mat efter ca 4 timmar och sedan sover han ca 1,5 timmes pass med mat emellan för att kunna somna om. Till problemet tror jag hör att han äter så lite! Han ammas 50% och får ersättning 50%, vi har även börjat ge lite gröt. Han ammar max 5-10 min och vill inte ha mer, får han flaska äter han runt 100 ml innan han börjar leka med flaskan och spotta ut det han får, vänder bort huvudet osv. Han väger 6400 gram och är 65 cm lång så han ligger under på vikten vilket han alltid gjort, vägde bara 2700 när han föddes.
Hur gör jag ett bra schema för honom? Hur mycket kan man styra dem i denna ålder? Hur mycket brukar man kunna mata i en 4,5 månaders med ersättning? Har någon bra tips och råd på hur vi ska lösa detta?
Vänliga hälsningar
Linda
4,5 månaders med trasslig nattsömn och äter
4,5 månaders med trasslig nattsömn och äter
Stolt mamma till "Wille-Bullen" född 060206
Kurad i Gastsjön aug-06
Kurad i Gastsjön aug-06
-
Pia Pojkmamma
Hej och välkommen
!
Jag ger ett kort svar efersom jag har en typ som balanserar på datorn just nu
...
Vår son nr ett var 3,5 månader då vi införde rutiner åt honom/oss. Du kan gott börja med fasta tider åt din lille. Vi kurade sonen. Som inspiration kan du läsa vår story under rubriken "Så här kan det gå till" och "Lille Ludvig 3,5 månader". Jag skulle rekommendera lite tidigare läggning, mellan kl 19 och 20 samt ordentliga måltider, med ca 3,5 timmars mellanrum. Plus en sista nattslurk förrän han läggs att sova till natten. Han kan också börja med mat, t.ex. frukt eller grönsaker. Tre dagslurar är lagom. Åtminstone en dagslur utomhus. Han bör få i sig närmare en liter ersättning och modersmjölk per dag.
Återkom gärna med fler frågor
P.S. I Barnaboken finns ett kapitel om lilla Sofia, fyra månader. Det kan du gärna läsa
Jag ger ett kort svar efersom jag har en typ som balanserar på datorn just nu
Vår son nr ett var 3,5 månader då vi införde rutiner åt honom/oss. Du kan gott börja med fasta tider åt din lille. Vi kurade sonen. Som inspiration kan du läsa vår story under rubriken "Så här kan det gå till" och "Lille Ludvig 3,5 månader". Jag skulle rekommendera lite tidigare läggning, mellan kl 19 och 20 samt ordentliga måltider, med ca 3,5 timmars mellanrum. Plus en sista nattslurk förrän han läggs att sova till natten. Han kan också börja med mat, t.ex. frukt eller grönsaker. Tre dagslurar är lagom. Åtminstone en dagslur utomhus. Han bör få i sig närmare en liter ersättning och modersmjölk per dag.
Återkom gärna med fler frågor
P.S. I Barnaboken finns ett kapitel om lilla Sofia, fyra månader. Det kan du gärna läsa
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
och moster till en lady född -09.
-
Pia Pojkmamma