Kur igång - sov hela andra natten???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kroath

Kur igång - sov hela andra natten???

Inlägg av kroath »

Hej!

Jag har en son som är nästan 4 månader gammal - född 7 veckor för tidigt (skrev o frågade tidigare under schema för prematurer...). Efter mycket fundering med min man fick vi ihop ett schema som ser ut att fungera. Vi kurade vår dotter förra hösten som nu är 1 år 9 mån och det gick inte alls på samma sätt som nu... med henne fick vi verkligen kämpa de två första nätterna... men det var värt det. Nu sover hon som en ängel :) Vår son har alltid varit lätt att sätta i säng, men han vaknar varje natt och skriker. Första kurnatten sov han från 20 till 23. Klockan 23 matning, snabbt tillbaks i sängen. Han sov till ca 03 och efter det vagnade och ramsade jag i ca 1,5 timme. Sen sov han en timme och igen en timme vagning/ ramsa, somnade om och sov till klockan 8. Andra natten tänkte jag att skulle bli samma och man borde ha koncentrerat sig mera på ramsan - men han sov igenom hela natten efter den sista matningen till klockan 07.20. Försökte på morgonen ännu ramsa och vagna men han somnade inte mera om. Hur skall jag nu göra den tredje natten? Skall jag tänka det som en andra natt då den andra natten gick så bra. Och skall jag överhuvudtaget lägga mera vikt på vagningen än ramsan? Det känns som om han skulle vara lite för liten för ramsan.

Tacksam för svar... och hoppas att nästa natt blir som den förra :)
C+N Mamma
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Grattis, det verkar ju som om ni är på rätt spår.

:arrow: om nu gossen är fyra månader är han inte för liten för ramsan. Jag sparkade igång aktivt användande av ramsan då Hugo var 3,5 månad, och det fungerade bra. Så tro på det du gör. :wink:

:arrow: det kanske förvirrar lite ifall man både vagnar och ramsar..? :? Mitt råd till dig blir att bestämma dig för vilket av de båda verktygen du vill använda dig av på nattetid, och sedan köra det - konsekvent. Min son växte ur vagnen när han blev just 3,5 månad, och flyttades då över till spjälsängen. Då tog ramsan sas naturligt över - då jag inte kunde vagna längre... :roll:

:arrow: angående den tredje natten är det ju tänkt att ramsan skall ta över helt; buffning och andra verktyg är till för första natten - och som kriskrisverktyg. Så jag tror att du får börja backa lite redan natt tre, ge barnets reaktioner mera plats, och lita på den av de båda verktygen som du har valt. 8)

Lycka till! :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej :D

Är din son fyra månader verklig eller korrigerad ålder? Jag gissar på att det är den verkliga åldern, dvs han är drygt två månader korrigerad ålder.

Jag har en dotter som är 10 v för tidigt född. Vi kurade henne när hon var 7 månader- 5 månader korrigerad ålder. Då bedömde jag att hon skulle klara 12 timmar natt utan att jag var osäker på om det var för tidigt.

Jag vet att det är individuellt men jag korigerade hennes ålder fram till hon var ca 10 månader. Det låter ganska tidigt att redan nu införa 12 timmar natt också.

Jag vill inte skrämma dig, eller på något sätt hindra dig att genomföra det som du har påbörjat även om det låter så. Jag vet bara att det tar ett tag att komma ifatt för prematurer. I ofs är det skillnad på att vara 7 veckor för tidig och 10 veckor för tidig och du känner naturligtvis bäst själv vad som är rimligt.

Om jag hade genomfört det för Vega i samma ålder som din son hade jag vagnat och inte ramsat. Kanske nöjt mig med att införa 8 timmar natt till att börja med och sedan successivt införa längre natt och ramsa.

Men eftersom det går så bra för er så kanske du kan vagna och smyga in ramsan bakvägen för att sedan låta den ta över helt om ett tag.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
kroath

Inlägg av kroath »

Hej!

Tack för era svar. Det här med att han är född 7 veckor för tidigt är just orsaken till varför jag tänkte att det är lite för tidigt för ramsa. Hans verkliga ålder är alltså nu ca 4 månader - alltså korrigerad ålder är 2 månader. Börjar inte ännu med 12 h natt, men han har fint klarat båda nätterna utan mat från 23-08 = 9 h. Börjar med det nu och förlänger sedan. På sjukhuset sade de att man ända upp till ett halvt års ålder måste ta i beaktande det att han är för tidigt född.

Kanske det är bäst att bara vagna på och sedan som avslutning ge ramsan (lite som bekräftelse när det blivit tyst). Jag ramsar också när jag lägger honom, men då är det som sagt aldrig något problem. Men man måste ju ändå övergå till ramsan när han inte kan sova i vagn mera.
C+N Mamma
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: missade att det ju handlade om en prematur! :oops:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej igen :D

det låter som ni är på helt rätt väg. :D Precis som Päivi skriver i sitt inlägg så gäller det att backa redan natt tre.

Jag upplevde också att min dotter var väldigt lätt att lägga på kvällen. Hon somnade på egen hand långt före vi kurade henne. Då lade vi helt enkelt ned henne i sängen och sa godnatt, och hon somnade direkt. Däremot var de många uppvaken på natten då jag också ammade henne som gjorde läget ohållbart.

Kanske var det därför det var så "lätt" att kura då det verkligen var dags, hon kunde redan somna på egen hand. Det låter ju som att din son också gör det på kvällen. Då gäller det verkligen att ha förtroende för det lilla barnet och få det att förstå att det är ok att soma på egen hand även under nattetid.

rapportera gärna hur det går :D

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
kroath

Inlägg av kroath »

Hej!

Jo, det är verkligen inga problem att lägga honom om kvällarna. Men sista dagsluren har blivit lite krånglig. Han somnar först efter ca 15 min vagning och då är vi redan helt ur tidtabellen eftersom han borde sova 20-30 min den sista dagsluren. Dessa 2 kvällar har det blivit bara ca 20 min. Får se hur den tredje natten med pappa blir? Hoppas lika som den förra, men har svårt att tro det.

Jag skall rapportera er på vägen :D
C+N Mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "20 - 30 minuter" är vingligt. Bestäm dig :idea: 20 min är ett s k naturligt sömnrytmspass. Det är inte 30. Nästa nummer är 45.

Ta ledningen enkelt och självklart och försök vara glad och säker på handen :lol:

Du är ju jätteduktig och allt går bra :!: Men det är en process, det hela :!: Det allra viktigaste är att du lär dig stå tillbaka, lyssna av samt
tänka efter före :wink:

Passa dig för att ställa frågor till barnet. Det får inte pappa göra heller.

Om och när lilla älsklingen "frågar", så är det ni som ska ge svaren. Inte "fråga" tillbaka :!: :x
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kroath

Inlägg av kroath »

Hej!

Bra att veta...vi skall förkorta det till 20 min istället. Den tredje natten sov han också igenom som en ängel :D

När skulle ni föreslå att jag kan börja med 12 h natt? Nu lägger jag honom alltså klockan 20 och sedan väcker jag honom för att äta kl 23 och sedan sover han till 08 på morgonen - får se hur det fortsätter?

Även om dagslurarna krånglat en del nu i början så har vagningen ändå hjälpt. Har inte gett upp fast han skriker och han har alltid somnat om - kanske han snart lär sig hur länge han skall sova.

Tusen tack för era inlägg - det är verkligen ett stort stöd i den här processen även om det gått bättre än jag väntat mig - lättare än med storasyster :D
C+N Mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

kroath skrev: --- kanske han snart lär sig hur länge han skall sova.
:D Precis :!: Där är du nu. Och det måste få tid att sätta sig. Så håll tiderna, följ schemat noga, ändra ingenting än på tio dagar :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"