Styrkekramar kommer här

Jag var i ungefär samma situation som du när min son var liten - han hade väldigt svårt att komma till ro och somna och skrek mycket. Känner precis igen scenen du beskriver från mammagruppen! Som övriga svarat - läs på i Barnaboken så att du själv känner dig säker och trygg på vad du gör, hur och varför. Det blir lättare när du har standardmodellen och verktyg som vagning/buffning för att hjälpa den lilla att komma i ro och somna helt klar för dig. Men vill ge några stödord på vägen innan du hunnit läsa boken:

Se hans skrik som "frågor" - inte missnöje. "Mamma, är det verkligen ok att ligga här på filten? Du svarar i handling genom att låta honom ligga där en stund och genom att prata med lugn och trygg/peppande röst (inte tröstande utan lugnande - stor skillnad!). Så länge du pratar med honom och visar att du finns där så överger du honom inte!

Jag brukar sysselsätta mig med något konkret - typ bestämma att nu ska han/hon ligga bredvid mig tills jag plockat ur diskmaskinen. Tro't eller ej, men en dag kommer miraklet inträffa att skriket mattas och en nöjd bebis tittar på dig - eller att skriket du väntar dig inte kommer.

Tänk på att du ska lära honom något nytt - jämför med hur lång tid det tar för sig själv att lära dig ett nytt beteende! Du behöver ha både tålamod och uthållighet...det kommer inte att vara som att trycka på en knapp - framför allt inte om du har ett starkt barn som ställer många frågor.

Kanske totalt självklart, men tänk också på
hur du lägger ned honom. För mig hjälper det att hålla ansiktet nära och mysa/prata lugnande nära örat en kort stund i samband med att jag lägger ned henne.
Det blir enklare på bara några veckor, dels om du inför standardmodellen fullt ut med verktyg, dels för att bebisen blir äldre. Det är stor skillnad på 8 och 10-12 veckor! Min tjej är 11 veckor nu och har både börjat resa sig på armbågarna och kan mer medvetet slå efter leksaker. Då blir det ju också roligare att underhålla sig själv såklart. Nu är hon faktiskt som nöjdast när hon ligger på mage på diskbänken när vi lagar mat/diskar. Så var det inte för bara två veckor sedan!
Kan tillägga att när vi träffades för mammagrupp när bebisarna var 5 månader var det de andra mammorna som var avundsjuka på mig. Jag fick sova hela nätterna och min kille somnade på dagarna bara jag lade honom i sängen - utan att behöva bröstet eller några långdragna sövningsmetoder.