Kura före eller efter semestern?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mli

Kura före eller efter semestern?

Inlägg av mli »

Nu ska lillebror (6 mån gammal) flytta in i eget rum och kuras för att kunna sova gott hela natten samt kunna somna om utan hjälp av amning. Storebror som är dryga 2 år kurades vid 7 månader och är numera en bergsäker sjusovare. Pappa ska sköta kurnätterna denna gång har vi tänkt. Frågan är nu om vi ska kura föra eller efter semestern? Om vi kurar nu får vi två veckor hemma, men sedan blir det 6 veckors åkande hit och dit. Vi kommer under dessa veckor ofta att sova hela eller delar av familjen i samma rum osv. Vad tror ni kloka och erfarna mammor och pappor är bäst? Tacksam för svar och synpunkter!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mli!

Jag skulle nog använda semestern till att läsa på, putsa på schemat o prata med sambon så att allt är kristallklart sedan. Det är bra att omvärlden är lugn o utan större förändringar under och ett par veckor efter kuren. Det är bara min känsla :wink:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Håller med ovan. Samtidigt kan det vara jobbigt om ni ska sova i samma rum hela familjen och den yngste vaknar under natten/ tidigt på morgonen och väcker er och stora syskonet :?

Hur pass förberedda känner ni er i dagsläget?
Hur många olika ställen kommer ni vara på under semestern? Känner ni er säkra på att ni kan sköta tiderna minutiöst när ni är borta?

Hälsar
Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
mli

Vi är förberedda, men vad är bäst?

Inlägg av mli »

Tack för svar och synpunkter! Känner absolut att vi är redo att köra kuren, men frågan kvarstår ju vad som är lämpligast. Vi ska vara på 3 eller 4 olika ställen under de 6 veckornas semester. Lillebror kommer att dela rum med en eller flera i familjen under hela denna period. Men det är ju som du skriver inte heller roligt om han fortsätter vakna många gånger per natt under hela semestern... Hjälp vad ska vi göra?? Kurstart ska ju i så fall ske på midsommardagen.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag hade kurat bums, ni har ju tid på er innan resandet sätter igång. Sen gäller det ju att ni är ruskigt pålästa och har en ATTITYD av denna världen så att ni kan leda lilla barnet även under resandet. :)
Tänk så skönt det är att fara bort och lilla barnet sover när det ska ( men man får ju jobba för det hela tiden ), man vet vad som ska hända och kan planera in aktiviteterna och sen har man kvällarna för vuxensnack och umgänge.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Börja kura är mitt råd. :D :D Har ni två veckor på er hinner det mesta sätta sig bra. Om inte annat har ni verktyg att ta till under semestern då ni verkligen kommer känna att ni behöver dem.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Håller med föregående talare. Sätt igång :!: Det blir enklare (och roligare för alla) att resa om ni har åtminstone stommen klar. "Leran" får man sätta dit efter hand.

Se till att ni har mörkläggningsmöjligheter som blir till avskärmningsmöjligheter. Med några meter mörkt tyg, några meter tvättlina och ett gäng klädnypor kan man fixa en egen avskild vrå för lilla barnet i de mest överbefolkade utrymmen :wink: :lol:

Och sedan är det "bara" två saker som gäller, medan man tutar och kör:

:arrow: Attityden av självklarhet. Så här har det ALLTID varit :lol:

:arrow: Tiderna. Håll dem skrupulöst, var och med vem eller vilka ni än är :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mli

Det blir nog så då!

Inlägg av mli »

Tack för era råd! Jag har lite vargar spingandes kring knäna, men sambon är mer cool. Jag är väl mest rädd för att vargtimmarna ska börja spöka. Det var en lååång kamp för storebror med dem. Som det är nu somnar lillebror alltid om snabbt efter varje amningstillfälle och sover till 7.30, så jag är väl rädd för att han ska börja vakna till och inte kunna somna om (och hålla hela familjen vaken från 4-5 på semestern....). Men att vi ska kura är det ju ingen tvekan om, eftersom jag så innerligt väl vet och känner att det varit så otroligt bra och givit en trygghet för storebror. Sen är jag ju lite av ett kontrollfreak och har svårt att lämna över ansvaret och lita på att pappa fixar detta :oops:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, hur du än vänder och vrider på saken måste du bestämma dig :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mli

Nu är vi igång!

Inlägg av mli »

Så var första natten av kuren avklarad! Pappa (som sköter kurandet denna gång) tycker det känns roligt och spännande efter första natten. Jag hade en väldigt ångest igår och har ju varit väldigt obeslutsam, men idag känns det bättre. Lillebror lades kl 20 utan problem. Vaknade sedan ca varannan timme (buffades och ramsade varje gång han vaknade) fram till 02.50. Sedan var det många och täta uppvaknanden (med ibland mycket buffning) från 03 fram till 06 (speciellt svårt mellan 4-5). Väcktes 07, men var då inte speciellt hungrig :? Han brukar ju annars äta många gånger under natten, så det var konstigt tycker jag.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"