Pluppen vaknar för tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Louise

Pluppen vaknar för tidigt!

Inlägg av Louise »

Försth främst så sover han hela natten och det gläder oss naturligtvis oehört men han vaknar för tidigt vilket gör att
1) Eländigt trött och gnällig en hel timme före första dagsluren
2) Svårt att förlänga tid för ensamlek, nu 20-30 min pga att han är trött nästa redan när han börjar emnsamleken eftersom han då inte varit vaken 15 minuter som tänkt, utan en timme( minst)
3) oerhört trött på kvällen och gnäll i princip från sista luren 17 till nattning 19.30.

Schema Morgon 07, Välling 07
Sova 9-10.30 ,Lagad mat 10.30
Sova 12.30-14 ,Välling+amning 14
Sova 16.15-17, Gröt 17, Välling+ amning 19
Sova natt 19.30

Så där är de tre huvudsakliga problemen som det tidiga uppvaknandet ger. Vaknar vanligtvis 5.30-6.15 och snackar ett par minuter (ingen aktivitet från föräldrarnas sida) och somnar sedan om och börjar åter snacka 6.30-6.40 och inom ett par minuter är det sedan arga och ledsna skrik på hög nivå. Inget av verktygen fungerar! Vare sig för att somna om eller lugna. Vi har varit konsekventa såtillvida att vi har valt ett förhållningssätt i taget och hållt oss till det under några veckor och sedan nästa strategi; ramsa, PANG-ramsa, avvakta, stöka i huset osv...
Att lägga Pluppen tidigare har inte inte inneburit att han sover längre utan att han vaknar tidigare.
När vi började kuren satsade vi på 12 timmar natt vilket egentligen fortfarande är vad vi skulle önska men 11,5 är också bra. 11 är vi dock inte nöjda med. Nähä och varför inte det? Jo 6.30 är alldeles för tidigt i vårt hem. Och vi vill flytta in barnen i samma rum och storasyster ligger i sängen 19.30-7.30 vilket ger henne 11,5 timmes sömn (tar en stund att somna och vaknar ibland några minuter tidigt) Och hon klarar sig inte med mindre sömn.
Alltså: Hjälp oss med komma fram till 11.5 timmars nattsömn!
Dagslurarna fungerar nästan alltid perfekt.
Och vi proppar i honom så mycket mat som är möjligt vid varje måltid och han växer och går upp i vikt och utvecklas som han ska: Sitter stadigt. Kryper redan. Får lek, utevistelse, social delaktighet, bad och bus.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lugn :D Tålamod :D Ni är ju jätteduktiga :D Läs på lite igen, kanske, som pepp :!: Fortsätt med "baksteg" och glatt förtroende :!:

Hur är det med skrattet-till-go'nattet?

Och den sociala delaktigheten?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carina

Inlägg av carina »

Hej Louise :D

Det låter som om ni verkligen har jobbat konsekvent med detta ett bra tag. Har han tidigare sovit 11,5 timmar på natten? Schemat funkar ju bra på dagarna, men jag undrar... han blir ju 7 månader om några veckor. Ni har 15 timmar o 15 min sömn i schemat nu. Kanske ni kan fundera på att korta ner dagssömnen lite?
Vår kille, som 5 ½ månad har ett schema snarlikt ert och det funkar bra (får nästan alltid väcka när vi har morgon :D ). Han är född en månad för tidigt, därav mina funderingar.
Hoppas ni hittar lösningen. Det är ju som Anna säger: lugn och tålamod :D
Mamma till Oscar 040728
Louise

Inlägg av Louise »

Tack för svar Anna och Carina
Tålamodet är det som börjar tryta.
Skratt till gonatt har vi alltid. För det mesta såväl båda föräldrar som busiga storasyster deltar. Pluppen somnar alltid direkt utan annat än möjligen några minuters joller och skratt.
Social delaktighet: Jo det finns ju ett hushåll som ska skötas och Pluppen är med.
Nej han har egentligen aldrig sovit 11.5 timmar natt utan vi har fastnat vid 11. Jag har funderat på totala antalet sovtimmar men det har liksom kännts omöjligt att skära ned dagtid då han alltid är väldigt trött inför varje dagslur. Den sista vid 16.15 har krånglat några gånger senaste veckan och jag tror att han är så himla trött att han har svårt att somna och för att jag vid den tiden i allmänhet är mer uppmärksam på aktivitet med storasyster och inte alltid hinner göra Pluppen på riktigt gott humör innan han ska sova.
Ytterligare baksteg är det snart läge för. Vi ska passa på när grannen som har sitt sovrum ovanför Pluppen ska resa bort om någon vecka.
Ska läsa på ytterligare inför det och peppa upp både mig och pappan som nog är världens morgontröttaste, men mindre påläst än jag och, misstänker jag, lite blödigare.
Jag tror bara att vi väckt Pluppen en enda gång på morgonen. Då hade han härjar mellan 5 och 6 och fick väckas 7.15.
Louise
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mina andra svar i dag i ämnet och missa inte Tips på vägen :D

Det här går finfint, men ni behöver ägna en tanke åt de andra sjutton vrålskrikande bebisarna i rummet bredvid. Vad tänker ni göra åt dem :?: Och hur ska maken hinna mjölka de arton korna innan de sprängs i sina juver :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Louise

Inlägg av Louise »

En del har hänt sedan senast. Har kortat dagsömnen med 45 minuter och därmed förskjutit schemat något så att vakentiden är 2,5 timmar i taget utom på morgonkvisten då den fortfarande är 2 timmar.
Resultat? Pluppen vaknar vid 5.30 och snackar 15-30 minuter sover sedan en kvart snackar en stund till, sover en stund till... och så håller det på fram till morgon 07. Inga skrik, ledsenhet eller ilska och alltså inga ingripanden alls från föräldrarnas sida.
Idag var första morgonen som ensamleken fungerade toppen i 35 minuter och som pluppen inte var gnällig och trött vid 9-luren. Men pluppen väcktes som vanligt inte utan togs upp 07.05 när han låg nöjd och snackade.

Allt detta är gott och väl och så här kan det väl få hålla på ett tag. Eller?Ska vi börja med en PANG-ramsa 5.30 vid första pipet som är ett litet joller?
Tacksam för synpunkter.
Louise
carina

Inlägg av carina »

:D Jag skulle absolut låta honom sköta saken själv, eftersom han inte är ledsen och somnar om så fint. Budskapet är ju "på natten händer ingenting". Han inser det snart och sover hellre än pratar med sig själv :D

Bra jobbat!
Mamma till Oscar 040728
Louise

Inlägg av Louise »

Tack Carina, så gör vi!
Louise
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"