Reser sig upp

Skriv svar
Elle

Reser sig upp

Inlägg av Elle »

Hej alla kloka forumnister!

Idag upptäckte vi att vår guldklimp kommit på att han kan resa sig upp i spjälsängen när han ska sova sina dagslurar. Jag är lite osäker på hur jag ska handla. Han står upp, håller sig i spjälorna och pratar och kan sätta sig igen men vet inte om han fixar att lägga sig. Hur ska jag göra? Jag tänker så är: om han kan resa sig så kan han lägga sig igen(?), alltså bör jag lämna honom utan ingripanden (förutom ramsan vid läggning såklart) trorts att detta kanske innbär att det inte blir ngn sömn? Eller ska jag ingripa och i så fall hur?

Tacksam för era kloka tankar :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Elle :D

Mina "kloka" tankar har jag fått från detta forum och sedermera praktiserat vid lillebus nya hobby "stående akrobatik i spjälsäng".

Ungefär såhär: den som reser sig själv får sätta sig/lägga sig själv :wink:

:arrow: Om du hjälper lilla barnet att lägga sig ned så tar du ifrån det möjligheten att ganska snart lära sig det på egen hand.

Ingrip bara vid totalkris. I annat fall kan du alltid smyga in och lägga tillrätta efter 10 minuter.

Lycka till :!: :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Jag vill bara skutta in och hålla med Nancy :wink:
Jag har gjort likadant med alla mina. Den äldsta var "envisast" och roade sig med att gnaga på sängkanten under mycken glädje ett par veckor :roll: :heart: sen var allt lugnt igen :sleep:

Ge lilleman en kram från mig, vi fyller år på samma dag! \:D/
/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Fjällmor och Nancy! Det är skönt att få sina tankar bekräftade. Då gör vi så from idag :D

Ja, Olle o du Fjällmor fyller ju samma dag som vi börjar kursen så vi får väl börja med tårta :wink:

Tack igen!
Kram Elle
Elle

Dagslurarna KRÅNGLAR

Inlägg av Elle »

Hej alla forumnister!

Jag fortsätter på denna tråd då hans nya "gymnastikkonster" kan ha med detta o göra. Båda dagslurarna idag funkade dåligt. Fm luren 10.30-12 blev 45 min och resten av tiden "gymnastiserade" han. Em luren i vagnen 15.30-16.15 blev bara "aktiv vila" snurrade mest runt i vagnen o sov alltså inget. Tror ni att detta beror på hans nyvunna kunskaper o att det händer mkt motoriskt eller kan det vara dags att gå ner till en lur? Tänkte isf att den skulle vara 13-15(iom 11,5 h natt) i spjälsängen.

Tacksam för era tankar!

Kram Elle
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag skulle inte döma något efter en dag - det kan ha varit helt andra saker. Men om han fortsätter att stöka omkring på lurarna så visst kan det vara läge att ändra. Tänk då på att
1. Bestäm hur ni ska ha det (tider t.ex.)
2. Genomför utan att tveka
3. Låt det sätta sig och utvärdera inte förrän efter tidgast en vecka.
Men allt det där vet du ju redan.

Jag skulle dock tänka mer än en gång att ta bort en lur på en så ung herre. Han behöver sådär 14 timmar ett tag till. Ett alternativ är att göra korta luren 20 minuter istället för 45.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Litet tillägg till /LO:s svar :wink: Om jag räknat rätt har sonen 13 tim 45 min på sitt schema idag. Det skulle nog bli ganska snålt med sömn om ni dessutom kortade em-luren...

Kan lugna dig med att jag själv tänkte ungefär såhär nyligen: "nä, nu kommer ju Leia ALDRIG att sova mer på lurarna utan bara gympa sig igenom dem..." Hon gympade sig trött och nu sover hon igen :wink: :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Tack LO o Nancy för era tankar. Vi fortsätter som schemat är idag med två lurar över semestern. Har det inte ändrat sig tills dess då ska jag följa dina råd LO.

Tack Nancy för dina uppmuntrande ord :D Jag vill ju sonens bästa o ser på honom att det är jobbigt med allt gymnastiserade ist för att sova. Nu kämpar vi på :!:

Tack igen o Olle skickar en kram till er båda :wink:

Kram Elle
Elle

Fortsatt krångel med sömnen

Inlägg av Elle »

Hej forumnister!

Sedan jag skrev senast så har det fortsatt att krångla med både dagssömnen och tidiga uppvak. Det enda som fungerar klockrent är nattningarna. På mornarna vaknar han allt från 05.30 o framåt(natt 20- 7.30) och han slumrar till ibland men mest gymnatik, prat och sedan irriterat gnäll och ledsen. När jag ska lägga honom till fm-vilan (10.30-12)börjar han gråta när jag lägger ner honom och sedan är det prat, gymnastik, gnäll och ledsamheter i ca 45 min. Ibland ngt kortare ibland mer. På em-vilan (15.30-16.15) har han också jätte svårt att somna. Det här har ju pågått i över en månad nu och jag ber er om råd om jag ska handla något annorlunda än idag? Nu lägger jag tillrätta och sedan ut med ramsa. När jag inte orkar höra mer gnäll så får han en bestämd ramsa och sedan INGET mer oavsett reaktioner. Jag tar sedan upp honom glatt och låtsas som han sovit sååå bra. Det är mycket som händer nu både motoriskt och språkligt men jag märker att bristen på sömn under dagarna börjar ta på hans krafter. Hur ska jag handla eller ska jag fortsätta som nu?

Tack för att ni finns!
Kram Elle
Nancy

Inlägg av Nancy »

Sonen verkar vara i "gråzonen" mellan 1 och 2 dagslurar. Om jag inte räknar fel så är han ungefär lika gammal som Leia var då vi övergick till en lur.

:arrow: Bifogar vår väg till schema med en lur... Varning för omständig, inkonsekvent och vacklande mor i en lååång tråd... :roll: :wink: :lol: Tror ändå att du kan känna igen en del av ditt resonemang och kanske hitta något att ta fasta på.

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=

Lycka till :!: :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Nancy :D

Tack för din bifogade tråd, den var lååång :wink: men gav mig många tankar. Jag ska fila på ett schema med en lur, bolla med sambon och sedan genomföra detta efter helgen. Här är det schemat jag funderar på, kom med tankar/synpunkter om du har lust.

7.30 Godmorgon och mys/läsning med mamma o pappa
8.00 Frukost - gröt med mosad banan o lite mjölk
Social delaktighet
9-9.45 Ensamlek
Utevistelse o en liten frukt
11.30 Lunch
12.30-14.30 Sova 2 h
15.00 Mellanmål ex yoghurt o smörgås
Social delaktighet o utevistelse
Laga mat
18.30 Middag med mamma o pappa
Bus, bad o skoj med pappa
19.45 Nattslurk o skratt till gonatt
20 Godnatt!

Tack igen [-o<

Kram Elle
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon Elle :D
Schemat ser jättebra ut :!: Efterhand kanske du märker att sonen nöjer sig med 1,5 timma sömn och då behåller du tiden 12.30 tycker jag.

Det låter lite långt till middagen 18.30 men det beror ju på hur stort mellanmålet är.

Att det kan ta ett tag att "sätta" schemat gissar jag att du förstått om inte så via min lååånga tråd... 8) :lol:

Behöver du råd, tips eller glada tillrop så skriv :!: :D

Nancy
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Nancy, det är skönt att veta att du finns här om attityden skulle svacka under nästa vecka :wink:

Ha en trevlig helg :D

Kram Elle
Elle

Inlägg av Elle »

Nu har vi kört nya schemat i två dagar och det går över förväntan :D Han vaknar fortfarande för tidigt på morgonen men det ska vi få bort. Han har varit lite trött på fm men lite frukt och social delaktighet har det gått bra. Igår sov han 1.5 h på luren och idag fick jag väcka efter 2 h :sleep: Jag skriver mer senare i veckan.

Kram Elle
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"