Här kommer nästan en liten novell om vår söndag
Vi håller på för fullt och bygger uteplats och små "rum" i trädgården mellan hus och uthus.
Clara 5 år, och Ida 3 år springer omkring och leker i värmen, och hjälper till, men inte så mycket som vanligt.
Idag kom ett par kompisar på oväntat besök. Även de har 2 flickor lika gamla som våra flickor.
Vi fikade, och barnen lekte. Inga problem, det brukar det aldrig vara med dem, alla brukar vara sams.
Barnen försvann in, och var inne själva i över en timme. Vi satt och njöt i solen, och sa till varandra hur skönt det är nu när barnen är så stora, och liksom sköter sig själva!
Sedan kom den besökande 3-åringen ut och hade en tjock klick Idomin-salva på fingret, med ett blomblad fastkletat i det
Jaha...
Jag går upp på övervåningen, och där, på diskbänken sitter Ida med Idominsalva blandat med nagellack över hela diskbänken. Hela tuben är utkletad. Hon blöter och blöter en redan drypande blöt disktrasa och torkar sig omsorgsfullt på händerna. Jag behåller lugnet och frågar intresserat "-Vad gör du Ida?" och får till svar "-Jag tvättar bort nagellacket mamma, det kom lite utanför" (typ på hela händerna)
"-Jaha, och vad har ni gjort mer då?"
"Vi har lekt bebis, och tagit salva i rumpan"
tjejerna
Jag och Ida tar hand om städningen, och så pratade vi lite om hur man gör och inte gör
Flytta saken, inte barnet, ekar i min skalle. Men dit, långt upp i skåpet, har hon ju aldrig tagit sig innan.
Och så kollde jag till de stora tjejerna, och det visade sig att Clara blivit "tatuerad" på hela benet med tuschpenna
Ja, kul hade de haft, och gudskelov blev det inget nagellack på finklänningen!
På kvällen, efter saneringen i duschen sa Clara: "-Jag tycker inte jag har hjälpit till så mycket idag mamma...
"-Nej", svarade jag "det blev visst inte så mycket idag, jag och pappa har ju grejat så mycket, och sedan kom det ju gäster"
"-Men vad ska jag hjälpa dig med imorgon då?"
"Ja..du får väl hjälpa mig hänga tvätt och laga mat"
Då kommer ett frustande gapskratt
kram anna