Nattsömn för 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pialacki

Nattsömn för 3 månaders

Inlägg av Pialacki »

Min sons schema , 3månader gammal, ser ut som följer:
7-8.30 vaken, morgonrutiner
8.30-11 sova
12.30-14 sova
16-17.30 sova
20-07 sova natt med ett nattmål.
Nattmålet infinner sej mellan 00.30-03.30, mest runt 01.
Han äter snabbt och somnar snabbt om.
Min fundering är, bör han äta samma tid varje natt, kan han välja själv eller ställer det till problem när han ska sova hela natten.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej! Jag frågade samma sak för ett tag sedan och fick rådet att bestämma tid för nattmålet. Då kan bebisen bli trygg i att han/hon inte behöver skrika efter mat utan kan lita på att du har koll!

Vid 3 månader ska ju bebben vad jag läst kunna sova 10 h natt - enligt ditt schema har ni 11 timmar natt. Kanske går det att ta bort nattmålet helt redan nu? Är inte säker, här finns det andra som vet mkt bättre :?:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

När jag gjorde schemat så räknade jag med 1h vaken tid/natt för mat och blöjbyte för han åt så sakta men nu går det mkt fortare max 40min oftast under 30min.
Han skriker aldrig så ibland undrar jag om han fortfarande sover när jag tar upp honom, att han är på väg att vakna, det är ju lite svårt att se i mörkret. Jag har bara hört honom skrika/gråtit ordentligt 3ggr i hans liv.
Är han missnöjd så kommer bara lite gnäll som lätt kan gå över.
Har precis tagit bort 30min sömn på dagen och han tycker det är jobbigt att vara vaken så länge.
Bör han lägga sej senare på kvällen eller bör jag väcka honom för mat vid 22.30 redan så han får 8h sammanhängande sömn. Eller.... bör jag väcka honom vid 4-tiden istället???
Han har hitills inte haft "problem" med vargtimmarna.
Det känns som ett "lyxproblem" men hur gör man för att underlätta när han ska SHN ????
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ska se om jag kan hjälpa dig vidare, om jag skriver något tokigt så rätta mig, ni som är gamla i gamet!
Det känns som ett "lyxproblem" men hur gör man för att underlätta när han ska SHN ????
Om du menar att han behöver SHN-kuras såsmåningom, så tror jag inte du behöver det. Ni är ju på ruskigt god väg mot helnattssömn redan nu. =D>

Din son kan nu sova 10 timmar natt utan mat, förutsatt att han proppats riktigt full under dagens mål och därtill fått både underhållning och social delaktighet. Om bara 1 månad kan han sova 12 timmar natt.

I ditt nuvarande schema har du 11 timmar natt. Jag ser följande alternativ för dig:
:arrow: Bestämma tid för nattmål (ex kl 04.00), och ta bort detta nattmål då sötnosen närmar sig 4 månader. Genom t ex vagning, se verktygslådan.
:arrow: om han är frisk och välmående skulle jag tro att han kan klara 11 timmar natt redan nu?

Du bör inte lägga senare än 20.00, då småfolk tenderar att bli rätt övertrötta senare på kvällen. Då sover de INTE bättre på natten, snarare tvärtom. Snarare kan du kanske lägga ännu tidigare, om du väljer att ha kvar ett nattmål kl 04. Om du t ex lägger vid 19.00 så har du 12 timmar natt, ännu sålänge med ett nattmål, men snart nog tar du bort nattmålet och älsklingen sover hel natt!!

Glöm inte att se över daglurarna om du ändrar tiden för sova natt, så att sammanlagda sömntimmarna blir ca 15,5 timmar.

MVH
jennypenny
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, JennyH :wink: :lol: Tack, Åsa R :wink: :lol:

Välkommen är du, Pialacki :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"