Barn född omkring 7 aug

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Och Grattis från mig!!!

Näää inget rent prat här, här kommer lätena:
brrrrffffäääää
maaaaa
aaaaaaaaaaaaahhhjjjj

aaaaaaaaaa

boooooääääähhhhhh

Jag har ingen som helst aning om vad det betyder.... :lol: :lol:

Han börjar härma lite grann dock.

vitfläck - så får jag om jag äter för lite mjölk.

vi har börjat såsmått med lite yoghurt till frukost. han gillar det supermkt, sen har vi mjukost på mackorna.

Kan era små klappa händerna? eller vinka?
Jag försöker verkligen lära Alf det, med det går sådär. Han är inte så intresserad :?
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
ambra

Inlägg av ambra »

:D Tack, Alfsmamma :!: :D

Jaa... jag har också för mig att vita fläckar på tänderna kan bero på kalciumbrist. Men också att man helst bör vänta med mjölkprodukter i stora mängder till barnen fyllt ett år, eller har jag fel :?: Har inte kollat upp det, som ni märker :oops: . Men välling är väl en mjölkprodukt... :?:

Lillen kan inte klappa händerna, däremot kan han slå två klossar/leksaker mot varandra - det ska visst vara likvärdigt - vad det nu ska visa utvecklingsmässigt.

Vinka kan han också, men inte på begäran. Stackars söta, gamla tanter som vill få en liten vink tillbaka - då tittar Lillen allvarligt på dem länge, länge innan han avfyrar ett leende, men vinkar gör han bara när vi säger godnatt :!: :lol:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Här klappas det händer och vinkas. Ett ord är speciellt använt, nämligen : tittaa...säger han om allt och alla och pekar med hela handen.Och jag bara måste få berätta att han tog tre-fyra steg själv idag och var ute och gick med gåvagnen. Förhoppningsvis är han riktigt pigg imorgon, stackarn har varit rejält förkyld i en vecka, inte roligt för honom och inte för oss heller. Man blir så tacksam när han är sitt gamla inte-så-gnälliga-jag....
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Jag har läst någonstans - kommer inte ihåg vart, att vid ca 10 - 11 månaders ålder kan den totala mängden mjölkprodukter uppgå till 5 dl om dagen och detta inkl vällingen, och vi har ju ca 220 ml välling på morgon + 250 på kvällen, då blir det en liten skvätt kvar till en mysig frukost.

Vet inte om det stämmer, men bara man är försiktig och inte häller i dom liter med mellanmjölk:-)

Oj, vi måste väl träna här då antar jag, vinkning och klappa händer känns låååångt borta (och jag har kanske inte heller världens bästa tålamod :oops: :oops: )

Men han klappar saker mot varandra... Så det är ett steg i rätt riktning.

FRÅGA - Gåvagn, är det en sån där klassisk röd med vitt "styre" och vita små hjul? Jag är lite feg, Alf går omkring och skjuter en stor rund röd puff framför sig men tippar fortfarande åt sidorna. Så man måste gå med och hålla lite i honom.

Annars kryper han nu som en galning, idag jagade han mig och dammsugaren över alla trösklar så han hade nästan skrapsår på benen :o :lol: :lol:

Hej hopp
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Gåvagnen är just en sån där klassisk röd med vitt styre! Tintin var inte alls intresserad av den eller att man höll henne i händerna för att gå. Men så en dag vid ca. 10 månaders ålder så var den bara så intressant!
Så vi la lite vikter i den för att annars gick det för fort (det går att spärra hjulen oxå men vi gjorde så här) och nu går hon och går och går med den där!
Känner igen det där med skrapsår när de kryper.
Tintin får ju inte "sommarknän" för att hon faller och skrapar sig, men däremot skrapmärken på fötter och ben från hennes framfart på plattor och grus här hemma i trädgården!
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hejsan :P

Hanna har sagt mamma och apppa. Eftersom de övriga barnen ropar pappa hela dagarna :wink: så var det de första hon lärde sig fast utan det första P-et. Så det låter appa. :wink:
Hon klappar inte händerna, fast hon vinkar när någon ska gå. =D>
Gåvagn har vi inte köpt till Hanna fast jag har varit nära många gånger. :mrgreen: Det blev en "bil" istället. Jag tycker att hon har mer glädje av den för den kan hon åka på om ett tag.
Försöker nu lära henne att hon ska krypa baklänges om hon ska ner för något.
Vi har fyra trappsteg ner ifrån altan till gräsmattan. Och hon blir så :twisted: arg när hon inte kan ta sig ner.
Ha det så gott i värmen 8)

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Idag är det riktigt behaglig temperatur ute! Lillen börjar hämta sig efter förkylningen, men hostan är kvar för honom, jag förstår honom för nu har jag åkt på samma förkylning själv! :( Men men det går väl över....
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Massor händer i expressfart just nu. Från att knappt ha kunnat stått alls (förutom med extra stöd från oss då) för ett par veckor sen så står lillälsklingen jättenonchigt (hur stavas det ordet?) men bara ett par fingrar som stöd på bordskanten. Och sätter sig numera utan att hålla i sig i nåt.
Och vi som inte trodde att denna kille skulle gå på evigheter än börjar nu så smått tro på att det nog kommer ganska snart oxå.

Pratet sträcker sig till:
Ett kort kärnfullt Bah, ett frågande Dah, en lite längre variant Mmhdah (när man ser nåt jätteintressant som en moped eller liknande). Sen finns ju oxå mamamamamama och papapapapa osv. Inga tecken än på "riktiga" ord :D .

Apropå gåvagnar odyl. Vi fick en begagnad gåstol till storebror när han var bebis. Den vägrade han att sitta i :shock: . Däremot gick han med den framför sig. Många, många vändor runt om i lägenheten blev det. Och den funkade jättebra, välte aldrig. Däremot var den ju ganska skrymmande så man fick ju plocka bort stolar odyl för att han inte skulle köra fast allt för ofta. Funderar nu på om man ev skulle damma av den igen...

Fundering: Det talas ju på detta forum om nyttan av den korsvisa krypningen. Vår grabb kryper inte på händer och knän, däremot på händer och fötter (ser ut som en krabba - jättesöt :heart: ). Ger det samma effekt?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
ambra

Inlägg av ambra »

Ang den korsvisa krypningen vs krypning på händer och fötter har jag ingen aning om. Om jag vore du, Ebbab, skulle jag försöka ställa frågan till Hege (kanske på IAHP-forumet). Jag skulle tro att det ena ger det andra så småningom, men jag vet som sagt inte.

Ytterligare en tanke på samma tema gäller gåvagnars/gåstolars vara eller icke vara. En gåstol tror jag inte hjälper barnet utvecklingsmässigt särskilt mycket (mer än att hjälpa barnet komma upp i lodrät position då) - bättre då med gåvagn där barnet måste jobba med balansen på ett helt annat sätt. OBS - jag är absolut ingen expert på det här området, men för mig verkar det rimligt och logiskt att tänka så :!: :wink: :lol: Alltså tycker jag att din lille, Ebbab, har kommit på något väldigt smart - dvs att skjuta gåstolen framför sig i stället för att sitta i den :!: :D

Det blev ingen 10månaderskontroll för lillen idag. BVC-sköterskan är tydligen sjuk :cry: .

Imorgon åker vi på minisemester till Norrland. Hoppas det går bra - det blir som lite uppvärmning inför solsemestern som ligger lite längre fram... 8)

Ha det gott alla :!:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

I dag åker jag på yogahelg... fredag-söndag. Inte första gången jag sover borta, men första gången jag är borta två nätter!!! Vet att det kommer gå toppenbra här hemma, men tänk... jag ska sova själv i två nätter! Konstigt, fascinerande, skönt. :D
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Ambra - jag hade precis samma tanke som dig om gåstolar så den gåvan var inte så populär hos mig först. Men som du skrev, min lille smarting kom ju på ett betydligare roligare användningsområde för den :D .

Och vad det gäller min fundering om krabbgången för lillälsklingen var det väl bara en tanke som dök upp när jag satt och skrev - jag tror som du ambra, att knäkrypningen kommer så småningom.

Vad härligt att resa bort några nätter alldeles själv ms Sophie! Yoga-helg låter spännande oxå. Jag ska snart resa själv till min gamla farmor (inte så mycket yoga dock, däremot kortspel hela dagarna och halva nätterna) och övernatta ett par nätter och det ska bli jätteskönt.

Jag tycker att det är värre att vara hemma själv :shock: . Första natten brukar jag inte kunna somna utan vanka omkring eller sitta och titta på en massa värdelösa gamla serier från 80-talet på TV. Det är så himla tyst! Fast konstigt nog är det precis DET man längtar efter ibland. Att det bara är man själv som gör ljuden här hemma i ett par dar.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Hej vad det går undan:-) Det klappas händer hela tiden, och ena huggtanden (vi kallar honom dracula nu:-) är verkligen framme ordentligt och den andra har spurckit fram.

Jag har verkligen lärt mig att tyda Alf när tanden kommer, det blir 2-3 dagar ajaj och lite lätt feber, sen är det över. och det har nu varit så 4 gånger... Hoppas att det blir lättare de andra gånger... det är väl 15 tänder kvar eller nåt :lol: :lol:

Stackarn har blåsor på ena stortån och trampdynan av allt krypande (han ål/sparkar fortfarande)

Vi ska inhandla en "lära gå vagn" snart... jag tror på det i balans syfte.

Shit - vad ankmammig jag är, när Alf försöker resa sig upp mot hyllor osv så blir jag helt nipprig. Försöker att inte visa det, killen måste ju lära sig (och då kommer han ju automatiskt falla pladask ett par tusen gånger) Men ajaj, det lixom kryper i kroppen på mig...

Hur har ni andra det, är ni helt kolugna och lutar er tillbaka???
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag måste nog säga att jag är ganska kolugn av mig utan att ha det "påklistrat". Eller så är jag "naiv"... "äsch det händer inget".
Så länge det inte är farligt så får hon hålla på helt enkelt, min attityd är lite av "det som inte dödar, det härdar" slaget :D :roll: :wink:

Läragåvagn tycker Tintin är jättekul!! Så det tycker jag absolut ni ska köpa! Tintin går tills det tar stopp med den och så vänder man henne och så går och går och går hon och skrattar!!! Och hon får ju öva balans, gående och koordination.

För närvarande är det bästa som finns för Tintin när ytterdörren står öppen och hon kan utforska framsidan. Hon kryper på plattorna, plockar och smakar på stenarna utanför. Och är även iväg och vill utforska grannarnas tomter :D

Visst går väl tiden fort? Minns ni hur det var när barnen var bebisar och låg och bara jollrade???? Jag hade ingen aning om hur fort tiden går och hur fort man glömmer.... otroligt.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

:lol: :P Precis, det var ju nyss vi stod och "vagnade" :P :lol: :P

Kram 8) Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Ja... det var ju nyss man höll på med det och så inser jag att det var i höstas?! Vart tar tiden vägen???? Har jag haft ett spädbarn i mitt hem? I min famn? Konstigt... vart har bebisen tagit vägen :lol: :wink:
Nu sitter "bebisen" och är upprörd över något i ensamleken och "ropar" på "hjälp".

Ska förresten ta mig iväg och inhandla lite nya ensamleksleksaker i veckan. De vi har börjar bli trista och tråkiga. Har någon några förslag på grejer? Vad kan man inhandla? Tänkte fixa så jag har tre olika uppsättningar av roligheter! Har funderat på såna där plastmått som hänger ihop - decilitermått, tsk, mtsk osv. - för det känns som att det kunde intressera. Sedan lite "plockleksaker" som klossar. Men vad mer?!
Det behöver ju inte vara regelrätta leksaker, vad har man in hemmet man kan använda? Jag har kört fast... hjälp...
Hur gör ni med era små älsklingar?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"