SHN-kur för prematurer - förslag på schema?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kroath

SHN-kur för prematurer - förslag på schema?

Inlägg av kroath »

Hej!

Jag genomförde SHN-kuren på min dotter förra hösten och det fungerade underbart (gjorde det tyvärr först när hon var 10 månader gammal - men bättre sent än aldrig). Nu har vi en son som är 3,5 månad gammal. Han föddes 7 veckor för tidigt. Hur skall jag tänka hans ålder då jag genomför kuren? Kan jag genomföra en kur tänkt för 4 månader gamla? Han har klarat av några nätter utan mat från 23-06, men dessa nätter kan man tyvärr räkna på fingrarna. För tillfället är det så jobbigt att jag tänker genomföra kuren. Han får mat sista gången kl 23, men har vaknat flera nätter bakåt redan efter ett, och sen igen halv fyra osv. Alltså helt för ofta.

Skall man genomföra kuren på samma sätt som om man skulle buffa, förutom att jag vagnar? Skall jag också använda ramsan?

Mitt största problem för tillfället är ändå hur jag skall lägga upp ett schema. Jag har tänkt mig att han skulle läggas klockan 20. Skall jag då väcka honom ännu en gång för att äta så att han klarar sig till morgonen till klockan 7? Kan jag använda schema för 4 månader gamla, men mata honom den där ena extra gången före den långa sömnen?

Jag är ivrig på att sätta igång, men skulle vilja ha ett fungerande schema som är mycket svårare att lägga upp än förra gången. Hoppas någon har förslag!
C+N Mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis till lille älsklingen och vad skönt att det gick bra :lol:

Jag skulle göra ett schema utifrån principen 2-2, någotsånär. Det finns en sticky-tråd med schemaförslag.

Natten (efter nattslurken sist) skulle jag låta börja kl 20. Åtta tim natt till kl 4. Påfyllning då i dunkel och tystnad - ett 20 minuters nattmål bara - och sedan sova vidare till när du nu tycker morgonen ska börja. Han klarar ledigt 3 tim till där.

Kör så i tre veckor, tycker jag. Förläng sedan till 10 tim natt. Låt det sätta sig i sin tur i tre veckor. Varpå du kan införa 11-12 tim natt, och då är han fem månader när ni börjar med det. Då är ni "ifatt" :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kroath

Inlägg av kroath »

Hej Anna!

Tack för ditt svar. Tyvärr kan jag inte riktigt mera använda 2-2 metoden eftersom han inte riktigt sover mera så mycket. Jag skall försöka lägga upp ett fungerande schema.
C+N Mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nja, det är ju bara en princip, någonting att gå efter. En lur kan bli 45 min, en annan 3 timmar. Du vet hans talanger (tendenser) :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"