Andningsnovis försöker kombinera grow-i-l och Boke

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Andningsnovis försöker kombinera grow-i-l och Boke

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Jag är nu i vecka 14 och sedan vecka 9 har jag övat på djupandning och avslappning enligt vad som står på Growinlife's hemsida och det sammandraget av boken "att föda utan smärta" som Anna :heart: skickade till mig.

Jag har ju tagit sånglektioner när jag var musikgymnasist/gick på mu.hög, så det mesta av det här med andningen känns ju bekant. :wink: Nu vill jag gå vidare till nästa steg - den kort/långsamma andningen eller flämtandningen:

Så här står det:

"Innan du föreställer dig att värken börjar laddar du med ett par ordentligt djupa andetag för att samla syre och övergå sedan till kort/långsam andning. Det är samma grundteknik som vid djup/långsam, men du kortar av inandningen. Inandningen ska fortfarande vara avslappnad och lätt, så att den knappt hörs."

När jag läser tråden om flämtandning blir jag förvirrad. :shock: Där pratas det om en andning där jag uppfattar både inandningen och utandningen som mycket korta, hur skulle man annars hinna med två per sekund?

I det här utdraget däremot kallas det ju kort/långsam andning, och det sägs att bara inandningen skall kortas av. Då fattar jag det som att utandningen skall fortfarande vara lika långsam som när man övade på djup/långsam andning. :? Hur går det här ihop? :shock:

Hjälp... [-o<
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Snyft, här kan jag inte komma med något klokt alls :cry: För jag förstår inte heller :shock:

I Barnaboken 2004 arbetade jag om "VM i förlossning - lägg dig i träning!" en smula men bara för att få det hela klarare (psykoprofylaxen enligt Lamaze, och så som jag tillämpat den x9).

Exakt som jag beskriver inte Anna Wilsby metoden / tillämpningssättet. Och det finns fler "modifikationer" mer eller mindre genomarbetade och genomtänkta och erfarenhetsprövade.

Jag tror helt banalt att man får bestämma sig för vad man ska gå efter och hålla sig till det :!: Annars uppstår nog oundvikligen förvirring.

Ungefär som när man läser en massa (olika) böcker om barnavård, du vet :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna, det räcker så fint för mig... :roll: om inte du heller begriper, eller känner igen, eller ser något som jag missat, så är det för min del, klart. :P

Jag går på den varianten av flämtandning som ni andra också gör - dvs både inandning och utandning är lika korta/lätta, och man skall hinna med ungefär två/sekund. Det är också så det låter på en övnings-CD som jag köpte förra gången, där en barnmorska demonstrerar flämtandningen...

Det är väl som du säger; det finns tydligen många olika varianter av det här... :roll:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Uppmärksamt Päivi. Tur att jag inte ens noterat det :shock: . I och med att man har både Barnaboken och Innan du föder som läroböcker så har det nog blivit något mitt emellan.... :?
Jag kör samma takt som AW uppskattar det till men genom näsa/mun istf. näsa/näsa :!: Hoppas att det fungerar. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

Hej Päivi,

Otroligt förvirrande :? ! När jag låg i hårdträning för snart ett år sedan var jag precis som du osäker på om jag verkligen gjorde rätt, om det skulle fungera i skarpt läge, osv.

Jag tror att de olika varianterna har uppkommit av två skäl. Det ena att det är svårare att förklara i ord än att visa. Man krånglar till det i beskrivningen :roll: . Det andra att de som håller kurser osv har kommit på lite egna varianter... :?

Mitt råd är: förenkla :) . När det gäller flämtandningen är det viktiga att den är snabb, lätt och ytlig. Som AW skriver i Barnaboken. Och precis som Mindy skrev i den förra tråden är det viktigt att man puffar ut luften i varje andetag, annars får man mer och mer luft i lungorna... :idea:

Är du uthållig i den snabba flämtandningen, så klarar du även ett lugnare tempo innan sammandragningarna blivit riktigt starka, liksom när en sammandragning börjar klinga av. Så resonerade jag, i stället för att träna på en massa varianter på flämtandet :) . Dessutom skönt i skaprt läge att inte ha för mycket saker att tänka på... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Cecilia! :D

Jo, jag tror ju också att det är enklare att visa än att beskriva! Därför är jag så glad för den här CD;n, där man har en barnmorska som demonstrerar hur det ska låta... jag tycker att det hon gör, det Anna beskriver, och det ni pratar om låter som samma sak, så jag går nog på det, och lyfter hatten åt detta med kort/långsam andning... vem vet, det kanske fungerar det med, men jag känner mig säkrare med detta andra...

Så nu skall här tränas! :D
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vilken CD Päivi? Var kan man hitta den?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag köpte min på Wettergrens! Den heter "föd lättare och bli tryggare" och det är barnmorskan Marita Nilsson som har gjort den.

Den har

avslappningsträning

andningsövningar

kunskap om förlossningen

:thumbsup:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Nu ska jag komma här och virra till det :wink:

På kursen fick vi lära oss 3 olika andningar.
I början när det är längre mellan värkarna och de inte är så intensiva, använder man sig av djup långsam andning. Detta är då man är öppen mellan 1-3 cm c:a.
Sedan går man över till mellan-varianten kort långsam, som utförs precis som beskrivet ovan. Ytlig kort inandning genom näsan, långsam pust ut med öppen mun.
Detta används mellan c:a 3-7 cm.
Sedan går man över till flämtandningen.
Det är väldigt BRA att öva in kort-långsam, eftersom det förhalar tiden, och man inte riskerar att gå på flämtandningen för fort. Gör man det har man ju så att säga inget mer att ta till!

Som sagt till andra, PM:a mig så kan du få mitt tel.nr, så kan vi flåsa via telefon, om du vill veta hur det ska låta :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbart! :D

Inte har du förvirrat någon - det där var ju så klara besked som man nu kan få! Heja Anna! :D

Så då gör man klokt i att öva följande:

djup/långsam andning + avslappning

kort/långsam andning

flämtandning

blåsa på ljuset/tömma magsäcken på all luft - andning

Men inte ska man väl öva på allt det här under en och samma dag..? :shock: Det blir ju definitivt mer än tio minuter/dag. :-k

Så här hade jag tänkt det:

morgon, fem minuter: blåsa på ljuset andning, som står beskrivet i utskriften jag fick av dig, Anna.

förmiddag, när Hugo sover: djup/långsam i fem minuter, kort/långsam i fem minuter

kväll innan läggdags: flämtandning fem minuter

Det blir 20 minuter/dag visserligen, men då får man med allt... :roll: eller borde man fokusera på vissa andningsstiler i intervaller av veckor? :-k
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Klockren info Anna! :D

Hittade en länk om cd-skivan som jag klistrar in här för framtida bruk.
http://www.jordmor.se/index.html
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen Päivi! :D :D

Jättebra upplägg! :D
Lika bra att ta med alla andningar från början, så har du ordentlig kläm på dem! :wink: Det är ju så tidigt än, men det är SÅ bra att du kommit igång så bra redan! =D>

Jag var ju så rädd, efter första förlossningen :shock: att jag övade 1 timme om dagen i drygt 6 månader...DET är däremot överkurs! :oops: Men jag ville verkligen vara "säker".

På kursen rekommenderade dom c:a 15- 20 min/dag.
Och en gång i veckan ska man även öva den riktiga krystövningen. Alltså som det känns när man sedan ska trycka ur bebben.
Såhär: Andas djupt in genom näsan, pust, djupt ut genom munnen, in djupt genom näsan, håll andan och TRYCK med magen uppifrån och ner.
Andas ut, och in igen, håll andan och tryck. Några gånger.
Man riktigt känner att det är rätt muskler som jobbar! Jämför med att "trycka som när du är på toa", :roll: så känner du skillnaden! Man motar faktiskt med de musklerna! :twisted:
De på kursen sa att man ofta känner bebben sparka när man trycker på rätt sätt. Det kände aldrig jag, så var inte orolig om du inte känner det. (fast du känner väl inga sparkar än ö.h.t?)

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart alltihop :lol: All min beundran, Päivi, för att du är ute i så god tid, om man säger :lol: :lol:

Hur man än vänder och vrider på saken, kan jag inte få det till något annat än att den ytliga, snabba, lätta flämtandningen är till för att störa livmoderns arbete så lite som möjligt. Och då ska inte diafragman, som är en muskel, kollidera med livmoderns (som också är en muskel) tvärgående respektive längsgående muskeltrådar genom att man andas djupt och länge åt endera hållet.

Livmoderns arbete pågår ju hela tiden, under alla kontraktioner. Och det arbetet ska lämnas i fred. Det är det hela :idea: tycker jag.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"