Mera om flämtandning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Jag måste fokusera i pincip helt på utandningen annars blir jag så där full med luft och jag tror att hyperventilering skulle kunna vara nära i skarpt läge. Ibland är det nästan så att jag undrar om det kommer in någon luft (så omedveten om in genom näsan känner jag mig) :?: :shock: :lol: Men, det måste det ju göra eftersom jag kan köra mer än 2 minuter näsa/mun utan att bli yr. :lol:

Det är också det tips som ges i "Innan du föder"; att bara ta in pyttelite luft och puffa ut den.

För mig funkar det inget vidare med AW:s variant, näsa/näsa. Det är nog lite mer krävande tror jag (står så även i Innan du föder). Testade i början vilket som kändes lättast och har sedan kört på det (alltså näsa/mun). Nu några veckor skulle det ha varit stört omöjligt med näsa/näsa pga nästäppa (massiv förkylning) även med nässpray. Idag provade jag det men kan inte hålla ut mer än 1.15 ca och ibland undrar jag om det tyder på att jag inte tränat tillräckligt? :? Men nu när det är så kort om tid kvar får jag helt enkelt nöja mig med förklaringen att det är för att jag inte har tränat näsa/näsa :!: :wink:
Med den andra varianten näsa/mun så går det som sagt lätt 2 minuter. :D

Att ta en syrgasslurk mellan sammandragningarna är säkert bara av godo!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

Tror det är helt rätt att fokusera på utandningen, jag kände mig som en ballong som blåste upp sig själv innan jag kom på det :lol: . Det är dessutom utandningen som hjälper kroppen att slappna av (enligt alla avslappningsCD:ar man kan lyssna på). Och man ska som sagt andas ut innan man påbörjar flämtandningen för att få ut överskottsluften. Precis som du, Mindy, lyckades jag aldrig hålla ut med näsa/näsa-andning. Vet inte varför :roll: . Men näsa/mun funkade utmärkt för min del.

Förlåt T.P., jag var otydlig i mitt inlägg apropå djupandning :oops: . Som Lillsprudlis förklarar, går det utmärkt att andas djupt under latensfasen (1-3cm). Fast jag flämtandades nog vid varje sammandragning ändå, dock inte lika snabbt och ytligt i första fasen för att spara krafter. Det kändes bra tyckte jag att känna att det verkligen fungerade, precis som Lillsprudlis skriver :D . Man kommer liksom igång och riskerar inte att bli överrumplad när sammandragningarna tilltar. Kom ihåg att andas djupt efter varje sammandragning och sedan normalt, annars tär man på krafterna i onödan.

Vad jag försökte säga var att många (de som inte kommit i kontakt med profylax) tror att de ska andas djupt även under starka sammandragningar för att slappna av och det får precis motsatt effekt... :twisted: Då krockar ju diafragman med livmodern - inte kul :( .
Gäst

Inlägg av Gäst »

Snälla alla ni fantastiskt duktiga människor i den här eminenta tråden - kan ni inte ta en titt på min tråd här nedan, och komma med klokheter..? [-o<
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Anna och Mindy!

Jag har samma erfarenhet som du, Mindy. Man blir liksom full med luft och då spänner man sig istället. Nu ska jag påbörja mitt första träningspass för dagen. Ska prova näsa/mun. och ha mer fokus på utandningen. När ska du få din Lilla?
Anna: Du får gärna skicka dig din förlossningsprofylax berättelse :D . Hittar du min mailadress i min profil?
Nejmen, man tror inte sina öron :shock: slutat ge profylaxkurser för att det finns så många olika sätt?? Trött blir man.

Kramar Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!
Nej, jag hittar ingen mailadress!
Min mailadress står under mitt inlägg. Skicka ett mail dit, så svarar jag och bifogar berättelsen! :D Jag tror den kan inspirera!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lena

Inlägg av Lena »

Hej alla goa!

anna, jag hakar på erbjudandet om att få din berättelse via mail. Skickar min adress till dig nu :!: :D :D
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Cecilia; Skönt att du upplevde samma då! :D AW skriver att man ska börja flämta från neutralläge om jag inte minns fel. Något av det gör jag även om jag tar två djupa andetag innan för att hämta syre så smyger jag emellan 1-2 normala också. Få se om jag hinner det sen...Det är i alla fall viktigt att inte ha för mycket luft i sig innan.

Ju kraftigare sammandragning - desto snabbare/ytligare andning. Det där känner man nog.

Lillsprudlis; på söndag är detonationsdagen beräknad. :lol: Jag blir alldeles matt när jag tänker på att man faktiskt k-a-n gå 2 veckor över tiden... :roll: [-( :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"