Förlossning efter snitt förra gången

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Mindy

Förlossning efter snitt förra gången

Inlägg av Mindy »

Har suttit och läst på nätet och nu har jag läst på ett par/tre ställen att en förlossning efter snitt kräver mer övervakning än när man bara fött vaginalt. :shock: :? :?

Bl a uttalar sig en barnmorska för Aftonbladet om saken ´"pga att det finns ärr på livmodern" och sedan läste jag i en förlossningsberättelse att "övervakningen var massiv eftersom det bara gått 20 mån sedan jag snittades".

För mig har det också bara gått 20 mån sedan jag snittades... Vad ska man förvänta sig av det här nu då? Ingen barnmorska har lyckats nämna ett knyst om saken - förstås :evil: . Någon som varit i samma i situation :?:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: :shock: :shock: ÄR i samma situation. Har inte heller hört något-än!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Å Päivi, giv mig tröst :!: :cry: Nu är det en vecka kvar och jag har känt att jag har gjort det jag har kunnat för att ha koll på läget. Har förstås känt den normala oro kombinerat med förväntning som jag tror att alla känner men inte känt mig rädd. Nu känner jag mig jätteosäker! :shock: :cry:

Denna länk hittade jag, skriven av en förlossningsläkare.
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=114409
Klipper ur det jag hängt kvar vid:

När kan man bli gravid igen efter kejsarsnitt?
Under förutsättning att man är frisk är kroppen rent medicinskt redo för en ny graviditet redan efter 3-4 månader. Av andra orsaker är det dock inte tillrådligt med så täta graviditeter efter fullgångna graviditeter, framför allt inte vid upprepade tillfällen.
Efter en bukoperation startar läkningsprocesserna redan dagarna efter operationen. Läkningsprocessen går snabbt i början med det tar faktiskt ett helt år innan såret är fullständigt läkt i medicinskt avseende. Det är därför inte lämpligt att påbörja en ny graviditet inom ett år efter ett kejsarsnitt.

:arrow: Jag blev snabbt gravid igen. Inte fullt ett år...

Är däremot vävnaden väl bibehållen är det oftast inga problem med en ny graviditet och man kan då t.o.m. diskutera vaginal förlossning (se nedan).
Den allvarligaste risken vid upprepade kejsarsnitt är emellertid inte bristning av ärret utan att moderkakan sätter sig över området vid ärret. Slemhinnan i livmodern har nämligen en tendens att inte utvecklas fullt ut vid det gamla ärret, och då moderkakan sätter sig här finns det risk att moderkaksvävnaden växer djupt in i livmoderväggen. Detta innebär, att det vid kejsarsnittet finns risk för att bitar av moderkakan inte går att ta bort och att det uppstår blödningar i området. En sådan blödning kan vara svår att stoppa och det händer t.o.m. att hela livmodern måste opereras bort för att få bukt med blödningen.
:shock: :shock:

Kan man föda barn den naturliga vägen efter ett kejsarsnitt?
Det finns inte något entydigt svar på den frågan men oftast är svaret ja. Orsaken till det tidigare kejsarsnittet är naturligtvis av avgörande betydelse. En kortvuxen kvinna som föder stora barn måste sannolikt genomgå upprepade kejsarsnitt, men om orsaken till det tidigare snittet i stället var dåliga värkar, är chansen att föda vaginalt nästa gång 80-90%.
Vid de stora förlossningsklinikerna förekommer vaginal förlossning efter tidigare kejsarsnitt nästan dagligen. :D I Sverige är det nämligen rutin med vaginal förlossning efter ett eller t.o.m. två tidigare kejsarsnitt. Som nämnt ovan finns det en liten risk för bristning i det gamla ärret och det ställs därför extra höga krav på förlossningsförloppet. Man försöker undvika att sätta igång förlossningen på konstgjord väg, man är försiktig med värkstimulerande medel och man kräver att förlossningen ska gå framåt i en viss förutbestämd takt. Detta ska diskuteras med kvinnan i förväg och man gör också upp ett "kontrakt" om att nämnda krav ska uppfyllas. Kvinnans egna synpunkter och kontraktets innehåll ska antecknas i journalen.

:arrow: Även om det står att det "är rutin med vaginal förlossning efter snitt i Sverige" så har INGEN har nämnt något om dessa faktorer så att jag har fått något att ta ställning till eller förberetts på mer övervakning och fler restriktioner kring ev. igångsättning. Jag har bara fått frågan om jag tänker mig en vaginal förlossning denna gång (en gång) och jag har hela tiden utgått ifrån att det är det som förväntats. MEN med tanke på att jag varje j-la gång får berätta vad som hände förra gången så är det väl inte så konstigt att ingen reagerat/upplyst mig. :roll: :evil:

Jag kanske överreagerar :oops: , det är möjligt men jag tror att jag kan klara mig igenom det mesta bara jag får veta så mycket som möjligt innan. Det kan nog bli nog så många överraskningar ändå.

Jag ska ringa förlossningen i morgon och fråga om jag kan få komma dit och prata med någon om det här, eller åtminstone ta det per telefon. Jag har noll förtroende för min barnmorska så det funkar inte. :x
Jag undrar bl a om det går att se på ett ultraljud hur/var moderkakan fäst sig i anslutning till ärret. Om den inte sitter där borde ju riskerna för komplikationer bli mycket mindre. Förra gången gick ju vattnet utan att värkarbetet satte igång ordentligt trots avvaktan ett dygn (=infektion och snitt), därför känner jag mig i riskzonen för att det kan behövas hjälp för värkarbetet (hoppas inte [-o< ) vilket skulle vara en besvikelse bara det.

Jag återkommer med svar när jag har några :!:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag har ingen egen erfarenhet av detta. Men eftersom ingen nämt något om det, tycker jag du ska lugna dig. (lätt att säga, efter den skräcktexten :shock: :wink: ) Förvisso har du ju dåliga erfarenheter av MVC, men inget hindrar dig att ringa och KRÄVA svar!
Vad ÄR detta? Kan detta hända, varför har ingen sagt något innan? O.s.v.
Kanske faktiskt är bättre att ringa förlossningen direkt, som du skriver!

Jag tycker även du SNABBT, (tror det finns folk även på helgerna!) ska kontakta någon i Auroragruppen.
Det är samtal för förlossningsrädda. Jag gick på det mellan graviditeterna, eftersom jag var så rädd efter skräckförlossningen med Clara.
Där fanns det folk som lyssnade OCH var kunniga! Fantastiskt stöd och hjälp fick jag, och även enorm uppmuntran i min profylaxträning :D
Jag kan inte tänka mig annat än att du får snabb hjälp, när det är så nära. De kan säkert fixa en "akut-tid". VERKLIGEN att rekommendera!Ring förlossningen och fråga om tel.nr.

I övrigt - FOKUSERA!
Du har laddat och tränat länge nu! Du kan detta! Och jag vågar lova dig att andningen kommer gå av instinkt när det väl sätter igång! :D
Läs inte mer om otrevligheter nu :!:
Koncentrera dig på att öva ännu lite till, nu det sista!
Tänk på att i och med att du övat bra, underlättar du hela förlossningen. Du jobbar MED din kropp, istället för emot den! Detta måste ju underlätta, eller hur!?
Du har min fulla support, och vill du andas per telefon en sväng, så finns jag här! :D Skicka bara ett PM, så får du mitt telefonnr.! :D

Du kan ju även skicka ett PM till Mammamy, hon är ju läkare, och verkar otroligt kunnig i alla områden!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm-hm... :roll: Det där var ju inte så kul att läsa, nej.. Det första jag kom att tänka på är, att om det nu finns sådana risker med att bli gravid tätt på ett snitt, så är det liite märkligt att kvinnorna inte informeras om detta. Jag frågade min BM nu vid första träffen om det var OK att föda vaginalt den här gången, och hon sa inget om några problem. En mycket trevlig och klok, BM, för övrigt.

Jag har en syster som är till sin grundutbildning operationssalssjuksköterska. Hon har två barn, den ena har hon fött vaginalt, den andra med planerad snitt. Jag ska ringa henne och höra vad hon anser.

Annars tycker jag att du tar och kontaktar folk. Förlossnignen, Aurora, vilka och vad son nu krävs, för att få reda på mera. Det sista du behöver nu i sista minuten är en massa oro. Anna här ovan har en hel del kloka råd - lyssna till henne, tycker jag.

Så åtekommer jag när jag har pratat med systern.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack för stöd Anna :D Tack Päivi!

Nu har jag pratat med förlossningen och de säger att här hävdar de inte några restriktioner kring vare sig tiden från förra gången eller kring förlossningen. Dock är det viktigt att alla är medvetna om att det var ett snitt förra gången för att inte missa några signaler om eventuella komplikationer. De gör inget ultraljud när man kommer in, överhuvudtaget gör man inget annorlunda om det inte finns symptom på problem.

De tittar efter sådant vid det obligatoriska ultraljudet och i mitt fall säger de att det inte finns några sådana noteringar. Moderkakan sitter i framkant och troligen över ärret men den barnmorska jag pratade med hävdar att det absolut inte behöver innebära så drastiska saker som texten ovan antyder utan bara att den finns där punkt slut. OM det skulle vara sammanväxningar och andra problem så har det också oftast visat sig under graviditeten genom blödningar, kramper, smärta och annat.

På frågan om de är mindre benägna att sätta igång en förlossning under dessa förutsättningar så var hon lite svävande. Jag tolkar det nog som det men hon menade att det är ju så många andra faktorer som inte har med moderkakan/snittet att göra som måste vägas in i ett sånt beslut, vilket hon förmodligen har rätt i.

Ny graviditet - ny förlossning = inga slutsatser kan dras om att värkarbetet skulle vara svagt även denna gång. Förra gången var ju saker och ting inte särskilt normala överhuvudtaget med blödningar (lågt sittande moderkaka) under hela graviditeten och tidig vattenavgång.

Eftersom vi har flyttat och barnmorskorna har blivit sjuka så har jag typ haft fem denna graviditet och blev därför orolig över att det här "trillat mellan stolarna". :roll:

Det känns helt klart bättre nu. :D Har för stort kontrollbehov, jag vet. :oops: Därför kändes det som om jag rycktes ur mitt lugn och mitt fokus men nu ska jag tillbaka dit. Förkylningar och skrämselpropaganda ska inte få hindra mig att göra allt för att det här ska bli en positiv upplevelse. :P
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"