Fördelar/nackdelar med 2 sovpass - nytt schema - 8 m&ar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Fördelar/nackdelar med 2 sovpass - nytt schema - 8 m&ar

Inlägg av Novas mamma »

vi har ju haft lite strul med sovpassen samt läggning en tid tillbaka och många av förslagen har varit att minska antalet sovpass till 2 istället för 3. Då Nova vekar mycket trött inför varje pass har jag inte tänkt tanken men nu har jag tänkt om. :shock:
Jag öppnar en ny tråd då detta inte har med kvällsläggningen att göra och ge en kort feedback på vår situation.
:arrow: Nova har svårt att somna vid bestämd tidpunkt och är trött innan så jag har utnyttjat marginalkvart flitigt ( även på 20 min pass)
:arrow: Det har varit en del gråtattacker och humörsvängningar på sistone och skulle tro att det beror på ett känsligt skede i hennes ålder men kan ju också bero på att det blir lite hattigt med sovpassen eftersom hon inte somnar när hon "ska" - ibland blir det 20 min och ibland bara 5 eftersom hon är vaken halva "sovtiden" och hon blir såklart övertrött. :wink:
Vårt schema idag :!:
7:00 vaknar + välling
9:00-9:20 sover ( läggs vid 8:50 och somnar på 10 min oftast , tyst)
10:00 gröt, mackbitar, frukt
12-13:30 sover (läggs 11:50 sover efter 5 min)
14:00 lunch
16-16:20 Sover (läggs 15:50 och somnar oftast 16:05 eller 16:10 gråter dock inte)
17:00 Middag
18:30 kvällslurk - välling
19:00 Godnatt ( läggs 18:45 - somnar omkring 18:55 ledsen men det blir bättre... :lol: )
Jag hade ju tänkt att behålla middagspasset länge och ta bort 20-min passen men just nu är hon jättetrött redan vid tex 8:30 kanske vore det bättre att låta henne sova långa passet tidigare :?:
För min egen del passar det bättre med 2 lurar eftersom hon inte sover långa passet bra i vagnen och jag blir låst hemma på dagen.
Jag har behållt 3 pass för Novas skull men frågan är om hon blir mer utvilad av 2 pass än av 3 små pass.
:arrow: Vad är fördelarna med 3 pass jämfört med 2 pass och vice versa?
Vad är bäst för barnet? Tar gärna emot olika synpunkter
:arrow: När barnet endast klarar sig på ett sovpass - tar man då bort 45-min ( antar att man minskar till 20 min först) på en gång och tar till en 5-min vid kris?
:arrow: Är det fel mot Nova att ta bort ett sovpass när hon redan är så trött efter 2,5 timmar - nu blir det ju ännu längre mellan sovpassen eller kommer hon bli piggare av att sova i längre pass :?:
:arrow: Är det fel att ändra schemat nu med tanke på e.v ångestperiod - det blir ju en radikal ändring mot idag :?:
Mitt nya schema ser ut som följer: :!:
7:00 Morgon + välling
9:30 gröt
10:00 - 11:30 sova 1,5
12:00 lunch
15:00 - 15:45 sova 45 min
16:00 middag
18:30 kvällslurk välling
19:00 Natt
Det blir då 14,25 timmar sovtid vilket passar i åldern
Frågan är bara hur jag ska lyckas hålla henne vaken i tre timmar!!! :?

Tacksam för alla kommentarer och synpunkter innan jag ev gör en förändring.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Joels schema ser ut så här just nu (han blir åtta månader på söndag)
06.30 Vakna, amning
8.30 mellanmål: gröt/välling
9.00-10.30 sova
11.30 lunch, 2 dl mat, ½ -1 d lfruktpuré samt ersättning/vatten att dricka
13.00-15.00 sova
15.00 mellanmål, amning
17.30 middag: 2 dl mat, ½ -1 d lfruktpuré samt ersättning/vatten att dricka
18.45 godnattslurk om han orkar
19.00 godnatt

Vi tog bort sista em-luren som låg 17-17.30 då han den senaste månaden aldrig somnade ordentligt
Tycker det har fungerat över förväntan. Ibland behöver han en kortlur på 5-10 min men för det mesta orkar han hela em/kvällen utan gnäll.
Tycker att man kan förändra när som helst, bara man gör det med rätt attityd :)

Joel har liksom Nova en del gråtattacker och ilskna utbrott, särskilt när unge herr prinskorv vill själv men inte riktigt kan. :) Argast blir han när det är bitar i maten, puré ska det vara! :)
Härhemma försöker vi efter bästa förmåga vara stadiga som klippor så att Joel kan klamra sig fast när han behöver det. Tålamodet odlas för fullt... :lol:
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack Ramlösa.
Jag vill gärna ha mer synpunkter och framför allt vill jag veta om jag kan köra nytt schema nu eller om jag bör vänta tills hon blir äldre med tanke på att hon är så trött redan efter 2-2,5 timmar vaken och då känns det ju lite långt med 3 tim.
Samtidigt blir ju sovpassen längre .... eller bör jag hålla tiderna som idag, ja som ni märker råder en viss förvirring :roll:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Jag ändrade Agnes schema från tre till två lurar nästan exakt på 8-månadersdagen! Anna rekommenderade att man inte skulle göra så, om det inte kändes absolut nödvändigt, får då fick det gå an :D ! För oss var det nödvändigt. Agnes, som också är extremt förmiddagstrött, krånglade med första luren, kortade den själv och krånglade även med långa lunchluren.

Bytet gick jättebra! Efter första veckan vill säga.... Jag har nog aldrig sett en så trött bebis som lilla älsklingen under bytesveckan. Det var då vi införde 5-minutare, något som jag hade varit skeptisk till innan. Dom är totalt omvärderade nu och används fortfarande flitigt!

Jag rekommenderar byte när ni känner er redo, det är enklare med två sovperioder per dag. Hålla-vaken-tips finns i flera trådar, Nancy har gett bra råd i den frågan.

Lycka till!

/Piggelin
Myra

Inlägg av Myra »

Hej! :-)

Vi har samma funderingar som er kring det här med två eller tre dagslurar... och får inte till någon bra rutin. Har testat några dagar med bara två sovpass men huj vad jobbigt det varit... Hon är precis likadan som Nova, trött efter 2-2,5 timme....Jag har skrivit en tråd tidigare "Tre 45-minutare" där jag hade lite funderingar kring hur man ska göra.

Hon är jättetrött kl 9. Tidigare har hon sovit 9.15-10 (alltid exakt 45 min) men så har jag testat att hålla henne vaken till 9.30 och då sover hon till 11! OM hon får sova i spjälsängen vill säga. I vagnen vaknar hon efter 45 min eller 1 timme och får "panikattack". Så jag tänkte att det blir ju bra om hon kan sova 9.30 -11 och sen 14.30-16... men hon är jättetrött och snyftar och gnäller redan efter kl 13...men lägger jag henne kl 13 eller 13.30 och hon sover 1,5 timme blir ju em/kvällen jättelång? Hmm jag vet inte hur vi ska få till det här. Kanske hon helt enkelt inte är redo för 2 sovpass än? Det kanske bara är vi som "stressar på bara för att hon är 8 månader och borde kunna klara sig på 2 sovpass". För min egen del är det helt ok om hon sover 3 ggr per dag men som sagt var blev det tre 45-minutare i så fall...

När jag tittar på erat nya schema tror jag ni får svårt att hålla henne vaken så länge på fm och dessutom få i henne gröt kl 9.30. Åtminstone är det så med Johanna, hon är för trött för att äta ngt. Prövat ge lite smörgåsbitare eller frukt vid 9 men hon bara gråter och gnuggar ögonen....

Ja inte mycket hjälp av mig för vi är som sagt var i samma förvirrade situation.

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej igen!

Hrm, alltså, tålamod, tålamod. Som jag skrev, vi hade samma problem, men insisterade under en vecka plus tog/tar hjälp av 5-minutare och det fungerar kanon! Agnes är också SUPERtrött på förmiddagen. Vi kör med gröt vid gamla sovtiden. Vi gjorde också som så att nya schemat i början var sova kl. 10 (1,5 timme) och 15 (20 min), men har sedan knuffat fram det till 10:30 resp. 15:30 (natten är 19-07). Så använd marginalkvart och femminutare, men viktigast av allt, koppla på attityden! Ni måste vilja ändra till två lurar, annars går det ju inte :lol: !!

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Blev galet: andra sovpasset var 45 minuter när vi gick över till två lurar. Det är först på senare tid vi har bytt till 20 minuter.

/P
Nattis

Inlägg av Nattis »

Hej på er.
När ni skriver att ni använder 5 minutare flitigt vad innebär det?
När får de feminutare, lägger ni i sängen då eller är det i era famnar, i bilen eller i vagnen? Jag är såå nyfiken!
Hur kort innan ordinarie sovpass klarar era av en femminutare?
Nattis
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Femminutarna sker var som helst precis som du skriver, i famnen, i bilen, i vagnen. Upp till en timme innan ordinare sovtid funkar det utmärkt, kommer man närmare än så blir lätt insomnandet nästa sovpass stört :roll: . Så är det för oss i alla fall :).

/Piggelin
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Idag lyckades jag hålla henne vaken till 10 (vi åkte o handlade mellan 9-10). Sen somnade hon nästan i bilen och jag bar in henne till sängen och hon sov till 11.30. Jätteglad när hon vaknade.... Nu ska jag försöka hålla henne vaken till 15. Ska ge en vällingslurk vid 14 som ett mellanmål så kanske det går bra.

Hemma hade det varit svårt att hålla vaken till 10...
Tanken är att ha exakt det schema som du funderade på Novas mamma...

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"