Hur "lär" jag henne att sova utomhus? HJÄ

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nattis

Hur "lär" jag henne att sova utomhus? HJÄ

Inlägg av Nattis »

Lilla Celine är nu 6,5 månad gammal och sover bra - HEMMA!
Jag undrade för någon månad sedan om vi skulle ändra schemat ner till 2 lurar men väntade tills nu istället. Hennes nuvarande schema är
19.30-07 Natt
10-12 SOVA
15-15.45 SOVA

Nu till problemet, hon kan inte sova utomhus och det har hon inte kunnat sedan hon var 3 månader. :oops: :( I bilen kan hon sova 20 minuter och det har kanske hänt att hon sovit 5 minuter i vagnen - självklart under sina ordinarie sovpass. Jag har slutat försöka och har således blivit låst hemma. Jag är dock mycket tacksam för kuren i övrigt då jag har en förutsägbar vardag, god nattsömn och bra med egentid då bebis sover dagtid :lol:

Numer halvligger hon i sittvagnen då hon gillar att titta runt och den går det ju inte att ligga på mage i?! Jag hänger över tyg (som iof sig släpper igenom lite ljus) och så brukar jag bara säga dagsramsanX2 lite tyst som besked och så går jag. Och går och går och går.......... Hon somnar inte!

Vad ska jag göra? Jag skulle vilja att hon kan sova 45 minutaren på em ute.
Ska jag envisas med att gå varje dag? Vänjer de sig? Blir det bättre när de blir äldre? Jag tycker att andra ungar sover i vagnar överallt men celine bara ligger vaken. Jag har fått mycket med kuren men det här är faktiskt jobbigt just nu :(

Snälla, ge tips! Är det någon fler med samma problem där ute?
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
ambra

Inlägg av ambra »

Tyvärr kan jag inte svara, men jag hoppar på din fråga jag också :!: Min lille somnar mycket sällan i vagnen, vilket gjort att jag drar mig för att vara ute längre stunder :cry: . Igår var vi borta under eftermiddagens 45 minuterslur - lillen somnade inte och var alltså vaken från kl 12-18.45 :shock: . Det kändes inte ett dugg bra kan jag säga. Vi får hoppas på att vi får några bra tips här :!:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Nattis

Jag ska tillägga...

Inlägg av Nattis »

Jag ska tillägga att jag provat att lägga henne på mage i sittvagne på liggläge men att hon vänder sig om på en gång. Det blir ju inte helt liggläge heller?
Hon har aldrig!!!! kunnat sova vidare i vagnen om hon sovit och man går in någonstans exempelvis i en affär eller ett fik eller så. Då menar jag innan hon var tre månader och kunde somna i vagnen. /nattis
SHN sen 28/3
Nattis

Inlägg av Nattis »

Tack Ambra!
Vad tråkigt att ni inte heller kan vara ute på galej på dagarna några längre stunder - men vad skönt att jag inte är ensam :wink:

Tänk vilken frihet det vore!! Att kunna ge sig ut på eftermiddagarna och bara vara, promenera, sitta i parken, shoppa (garderoben är inte het just nu), fika med kompisarna eller vad som helst.

Hoppas någon kan ge bra tips!

Jag måste bara berätta en rolig grej som inte hör till att sova ute -
Jag har varit väldigt tyst på tidiga mornar för att jag fått för mig att då vaknar nog celine väldigt lätt (som mamma tror man ju att man vet). I morse gick jag upp 3.50 för att skjutsa svärmor och svärfar till Arlanda. De hade sovit i vardagsrummet - snarkandes. Celine sov hur bra som helst. De grejade med resväskor och fixade i köket - Celine sov vidare. Klockan 4 hör vi världens brak då hallspegeln ramlade ner och pulveriseades! Sambon kom upp och undrade vad vi höll på med men Celine sov vidare. Snacka om att ha blivit säker sovare. Vilken lycka :lol: :lol: :P
SHN sen 28/3
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Nattis :lol:
Har haft samma "problem" i omgångar. Jag har gjort på olika sätt beroende på hur gammal Emma har varit och därmed kunnat :lol:
När hon var som Celine gjorde jag en egen liten minikur genom att ställa ut henne på altanen fastselad (inte hårt men så hon inte skulle trilla ut) och lät henne vara arg tills det blev lugnt, då vagnade jag ett par tag, slutade och reagerade hon igen så vagnade jag lite till. Hon somnade faktiskt inom tio minuter och tre dagar senare behövde jag bara lägga ner Emma i vagnen så somnade hon så fint :P
På rygg, både långlur och kortlur :!:
Om du inte bor i hus så skulle jag åka till något ställe där du inte känner dig stressad över vad andra människor tror/tänker för att du låter Celine va lite förbannad :P
När vi bodde i lägenhet så tog jag bussen till ett naturreservat :oops: 8) och lät henne reagera där. Då var jag lugn i mig själv och därmed satt attityden på plats där den skulle :wink:

Sen blev hon 11,5 månader och skulle sova en gång per dag :roll: :lol:
Eftersom det var mycket roligare att sätta sig upp vilket hon gjorde HELA tiden och drog bort skynket så trodde jag att det bara var att glömma sömnen i vagnen :!:
Men så hittade jag en gammal tråd här om att sova i vagn på rygg osv.

Jag körde en till minikur.
La ner på rygg och hängde fast en mörk filt så hon inte såg ut. Selade fast löst och snabbt som attan började vagna ganska kraftigt så hon inte hann med att sätta sig upp.
Efter ett par minuter somnade hon in. Tre dagar fick jag vagna vid läggning, nu kan jag lägga utan att vagna.

Ett tips är att inte gå med vagnen förrän hon har somnat in. Emma somnar nästan heller under en promenad utan bara om jag står stilla. Efter 10 minuter brukar jag gå och då kan jag stanna en stund, gå vidare, stanna igen utan att hon vaknar :lol:

Lycka till,
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Tessan :wink: :D Perfekt :lol:

Det är alltså en liten minikur som ska till. Sådana får man ibland sätta in för vilket syfte man nu har.

Underlättar gör förstås en bredare rymligare och framför allt flatbottnad barnvagn - det finns billiga begagnade - som barnet kan ligga i på mage och därmed lättare "stängas" av" från synintryck.

Men annars gör man som Tessan föreslår och det går hur bra som helst - om än inte av sig självt!

Lirte mer tålamod, alltså - en strategi - och målet för ögonen. Det är det hela.

Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.

Vanligen ställer människor i stället (omedvetet men ändå) frågor till sitt barn, vädjar och väntar sig dessutom godkännade nickningar: "Tycker du om det här? Går det bra, det här? Hjälper du mig med det här? Snälla, snälla... Du kan väl sova nu, snälla...?"

Barn gör som vi lär dem. Och de hjälper till, så fort lilla polletten trillat ner. Men de gör inte jobbet åt oss.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nattis

Inlägg av Nattis »

Tack Anna och ni andra.

Minikur ska det bli, men först ska vi piggna till lite. jag blev dassig och ska samla kraft för att sedan ordna detta här.

Jag skriver på den här tråden hur det går/ nattis
SHN sen 28/3
Nattis

Inlägg av Nattis »

Jo då, då var det dags. Celine har varit snuvig och det har varit bökigt för henne att somna. Hon har varit arg då det är svårt att somna med täppt näsa. Ätandet har också krånglat av samma anledning.

Vi har haft problem med attityden av självklarhet. Celine vänder sig på rygg hela tiden då hon ska somna i sängen och hon ligger bara och leker tills hon blir arg och sen har det varit svårt för henne att komma till ro :( Man vill ju inte skapa trafik och underhållning heller.

Usch, jag har känt mig helt värdelös. Allt som har fungerat så bra har krånglat så mycket. Dock inte nätterna (pepparpeppar).

Nu är det lite bättre med snuvigheten och idag ska hon sova sin emlur i vagnen ute. Jag kör minikuren enligt ovan - rakt av bara.

LUR 15-15.45
Jag vet att jag jag kan använda marginalkvarten fram till 16 så hon kan sova 45 minuter om hon somnar inom en kvart och annars 20 eller 5 minuter.
:?: NU en fråga: Får jag erbjuda henne en 5 minutare senare om det inte alls går eller är det fel när man minikurar?

:?: Bör jag köra detta varje dag nu tills det sitter? Kan jag variera sedan eller är det det här som gäller sedan?
Tacksam för svar
SHN sen 28/3
Nattis

Inlägg av Nattis »

Rapport:

Ja, hon somnade inte! Klockan 15:00 fällde jag ner vagnen i ryggläge och la över det svarta lakanet så att det blev mörkt. Första 20 minuterna låg hon där och pratade, glad och nöjd. Vid några tillfällen när hon blev ledsen vagnade jag några korta drag. hon blev tyst och sedan mer eller mindre upprörd. Jag vagnade på en gång hon blev ledsen.

Jag tror att hon lät ledsen för att jag skulle vagna. Jag la på marginalkvarten för att hon skulle hinna sova en 5 minutare i bästa fall. Hon somnade inte.

Jag och sambon satt på en filt i solskenet och förundrades. Ska vi verkligen vagna så fort hon blir ledsen? Det känns som att hon skriker oss till sig.

När klockan blev 16 så tog vi bort skynket och fällde upp i sittläge och gick hem.

Jag känner mig nedstämd nu. Jag får försöka några dagar till men det känns som att om hon inte somnar för ens 5 minuter hur ska hon lära sig att man kan sova varsomhelst. Vad gör jag för fel?
SHN sen 28/3
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra Attityd där :lol:

Ta nu en sak i taget. Visserligen ska man se framåt, men även en minikur behöver vara TYDLIG och inte sönderhackad av en massa yttre saker. Lugn och ro, alltså, medan du genomför projektet.

5-minutaren är ingenting du ska planera eller ens ha i åtanke nu. Skulle det bli så att lilla barnet fakiskt sloknar så till den milda grad att hon somnar som en stock om och när du lägger henne ner, om så bara i soffan eller i ditt knä eller var som helst, hur som helst - då tar du bara tid, exakt. Fem minuter. Det påverkar inte schemat. Men det ska inte vara på ditt initiativ.

När tiderna sitter och hon sover fint ute, har du ju den rörelsefriheten du efterlyser. Då kan hon sova var som helst.

Otålighet är det sista vi behöver :wink: :lol: Du och sambon ska veta vad ni gör och varför (innan), och en minikur är en minikur med ett bestämt mål för ögonen. Inte en stundande hopplöshet för evigheten :roll:

Om korkade vagnars korkade konstruktion skrev jag en drapa i dag på Mindys tråd m "Sova utomhus på natten". Hoppas någon begåvad barnvagnskonstruktör tar rättning :!: :lol:
Nattis

Inlägg av Nattis »

Rapport:

Dag 2. Hon somnade på 10 minuter och sov 35??? minuter. Jag var själv och vi var på ett ganska lugnt ställe. Hon sov vidare fast det gick folk förbi och pratade, ett flygplan flög förbi osv. Kändes superbra.

Dag 3. Hon somnade på 10-15 minuter och sov 20 minuter. Jag var på samma ställe. Jag var lite sent ute :oops: ca15 minuter för sent. Jag missbedömde promenaden och ville vara på ett lugnt ställe. Sedan var det väldigt varmt och hon var jättesvettig. Kändes bra iallafall, att hon somnade och att hon sov.

Dag 4. Vi var på grillpartaj och det var relativt stimmigt och fruktansvärt varmt. Hon somnade på 7 minuter och sov ca 30-35 minuter. Återigen var hon mycket varm då hon vaknade. Det var ju 28 grader idag och inne i vagnen fläkar det ju inte alls. Kändes också skitbra. Nu ska vi se om hon kan sova vidare fastän jag börjar gå med vagnen också.

:D :P :lol:
SHN sen 28/3
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:

Alltid skugga, mycket vatten, nästan inga kläder alls, lakan över, myggnät. I denna värme :!:

Visst kommer du att kunna gå med henne. Det är rogivande för henne och det gillar alla små barn (bara man ligger skönt i vagnen). Blir det protester och gnöl, om och när hon vaknar till, stannar du och vagnar rejält till besked (se Verktygslådan) och skakar lite och går ifrån. Osv; upprepas vid behov. När hon somnat igen och sovit ett par minuter, går du vidare.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"