Tips på mugg el. liknande, tack!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Anna & Vilma

Tips på mugg el. liknande, tack!

Inlägg av Anna & Vilma »

Hej
Vår lilla tjej har sedan en tid tillbaka börjat äta vissa måltider själv. Det går sisådär, 80% på golvet och 20% i magen skulle jag tippa :wink: . Hon har alltid varit lite små kinkig när det gäller att dricka vatten och värre har det blivit nu.

Vi har provat snart alla pipmuggar(då biter hon på pipen - inte suger) som finns på marknaden och även provat med bara glas/mugg och allt slutar på samma vis hon drar ner vattnet i halsen hostar och sen var den muggen/glaset inte aktuellt mer :? . Provar vi det vid nästa måltid behöver hon bara se muggen och då är det NEJ! :evil: direkt. Fortsätter man att lirka så sluter det ofta i gråt :cry: . Har någon en lösning :? ?!

Ska tillägga att tidigare drack hon ur flaskan men den är det ingen idé att ens ta fram för då skriker hon direkt. Behöver jag tala om att namnet Vilma betyder "vilja" :wink: .

Tacksam för tips från er kloka och erfarna.
Kram Anna & Vilma
Mamma Anna 31 ?r, dotter Vilma f?dd dec.-03. Har till?mpat Anna?s kloka r?d fr?n b?rjan och f?rutom lite kolik i b?rjan s? har vi varit lyckligt lottade till natts?mn.
heartworn

Inlägg av heartworn »

Hej!
Vi körde med snapsglas i början. Pipmugg har vi aldrig använt. Det blev liksom aldrig av. Vår dotter tvärvägrar också ganska ofta att dricka. Då är det bara att släppa fokuseringen på att hon MÅSTE dricka. Det händer också att hon mitt i något annat kommer fram och drar en i benet och säger DICKA med uppfodrande röst. Vänta ett tag när hon vägrar och lura i henne lite mellan tuggorna eller ge henne en morot att gnaga på och tratta in lite vatten när det finns ledig plats i munnen. Gör det hela i förbifaretn. Låt henne själv få lära sig hur man håller ett glas och får det till munnen. Ta fram ett eget glas också och fyll det med vatten och drick själv ur glaset några gånger och säg sedan att nu ska du få prova att dricka ur mammas glas! Tror du du klarar det? Vad kan det vara för spännande i mammas glas. Tvärnitar hon så vänta en stund. Håll inte på och tveka mellan glas, mugg och flaska. Bestäm er helt enkelt vad hon får sin dricka i. Håll sedan fast vid det. De är ju för små att välja. Gör inte för stor sak av själva drickandet utan ställ fram glaset samtidigt som maten och erbjud det utan tvekan och med total självklarhet. Lirka inte så mycket att det slutar med gråt. Avdramtisera det hela. Lura i henne dricka helt enkelt.

Det är de tips jag kan ge.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

vi köpte ett plastglas med en halkskyddskant i gummi för bättre grepp, och har sedan intresset kom att dricka själv uppmuntrat att dricka ur glas. Enda gången vi använder mugg så är på långresor i bilen, då har vi en mam-mugg med sk droppfri pip.
Numera dricker vår son fint ur alla sorters glas, vi har t.om vågat ha finglasen framme vid middagar, och han har fint och försiktigt ställt glaset tillbaka när han druckit ur det.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
EK

Inlägg av EK »

Min son kunde inte heller dricka från vanlig pip mugg. Men jag hittade en som Tupperware hadde där locket och pipen är i silikon. Funkar hur bra som helst!
Mamma till pojke f?dd -03
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"