Hjälp! Katastrofnattningar...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Findus

Hjälp! Katastrofnattningar...

Inlägg av Findus »

Hejsan!

Efter att framgångsrikt fått vår lilla Jennifer 3 mån att anamma principerna kring SHN och hon numera sover 10h per natt :D , är jag nu MYCKET motiverad att ta tag i storebror Alexanders sömnrutiner. Han är 2,5 år. Våra nattningar är ett enda KAOS... och har varit det till och från alldeles för länge. Han är inte kurad alls sedan tidigare, men vi har alltid varit noga med fasta mat och sovtider sedan han var halvåret gammal. Vi har aldrig lyckats få honom att sova 12h på natten men nu märks det att han verkligen behöver det... Han brukar sova mellan 10,5 - 11 timmar per natt idag. Med en daglur på ca 1,5h. Vi har sedan ca 2v ändrat dagluren till 45min för att få bättre förutsättningar att få till kvällen. Men utan resultat. :?

Det har spårat ut helt på kvällarna och han hamnar i säng senare och senare under mycket KAOS och skrik&bråk. Han sover mindre och mindre på nätterna och är grinig när han vaknar. Han sover alldeles för lite!! :(
Jag och pappa löser av varandra när tålamodet tryter och det är väldigt jobbigt...

I samband med att lillasyster anlände har han även haft en period av att vakna mycket på nätterna och ropa på mamma och komma över till vår säng. Detta har vi lyckats få bort. Men han är väldigt mammig sedan ca 5 månader tillbaka. Har aldrig varit det förut. Han började dricka välling(vi tillät det...) igen när lillasyster anlände men nu vill jag sluta ge honom detta och ev ersätta med annat kvällsmål som smörgås. Har dock lite svårt att klämma in kvällsmålet med nattning kl 7. :?: Hur gör ni?

Behöver lite råd kring hur jag kurar ett såpass stort barn. Det är ju inte riktigt som att vagna en liten bebis... :)

Vi vill att han ska sova 19 - 07. Idag somnar han mellan 8-9 ibland senare... :(

Förslag på schema:
7.00 Morgon
7.40 Avresa dagis
8.00 Frukost på dagis
11.00 Mellanmål/frukt - hämtas från dagis
12.30 Lunch
13.00 - 13.45 SOVA(vi har nyligen dragit ner denna från 1,5h till 45 min)
15.00 Mellanmål/frukt, smörgås
17.00 Middag
18.00 Bad
18.30 Läsa saga i soffan
19.00 Sova Natten

:?: Ser schemat bra ut?
:?: Kan jag köra samma ramsa jag har för lillasyster?(bekräftelseramsar bara henne men använder AW:s standardramsa "Gonatti med sig, sova gott".)
:?: Ska man förklara för honom i förväg hur vi tänker göra eller ska man bara köra på med nytt upplägg?
:?: Är osäker hur man ska göra? Ska man lägga honom tillrätta först(han sover helst på sidan), sedan solfjädra honom och därefter gå ut och sätta sig på en stol utanför rummet? Varje aktivitet dvs han hoppar ur sängen ska bemötas genom att leda honom tyst tillbaka till sängen. Ramsar jag där eller utanför rummet?

Tacksam för snabbt svar för imorgon vill jag börja få ordning på den här röran en gång för alla!
/Cecilia
Mamma till Alexander 031122 och Jennifer 060307
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Findus :D
Det här med kurnign av stora barn har jkag lite svårt att svara på, mina har alltid fått sig kuren som bebis :wink: Men min tanke när jag läser ditt inlägg är: varför har du gossen på dagis :?: Kan han inte få "semester" och vara hemma med dig och lillasyster? Jag TROR :lol: att det skulle lösa många av era problem... Kanske känner han sig förvisad, coh reagerar med extra "mammighet" då? Och varför kan han inte få välling? Min 3 1/2-åring äter välling till och från, och jag ser ingen anledning att sluta med den innan hon vill :!:
Som sagt, kurningen får du säkert bra svar på av nån annan, som har egen erfarenhet!
Lycka till/ Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D

:D Ja, gör honom inte större än han är. (Lätt hänt i dagens samhälle, om man säger :evil: ) Om ett år skulle den dagisordningen vara perfekt :!: Nu är han för liten. Det blir jobbigt för honom, även om det är kort. Han behöver få ha sitt hem och sin "flock" tillgängliga.

Återta 1,5-timmesluren tycker jag! Åtminstone tills 12-timmarsnatten sitter som berget. Han är för trött nu.

Läs på om SHN-kuren för äldre barn. Stolsittandet är inget man ska fastna i, lika lite som något annat "träsk". Man sitter tills man förstår att barnet gett upp sina ansträngningar att kila upp ur sängen. Då går man med ramsan, vare sig barnet hunnit somna (vilket man ju inte vet) eller ej. Och går vid absolut behov tillbaka och upprepar.

Ramsan kan verkligen vara densamma för båda över en kam :wink: Den är ju inte känslomässigt färgad eller personligt utformad efter enskilt barn utan lämnar "bara" (halleluja!) allmänt besked: PÅ NATTEN SOVER MAN.

Ramsar gör man alltid utanför rummet, på väg bort från dörren. Möjligen kan man påbörja första versen på väg ut, medan man hela tiden tänker UT. Man man dröjer sig alltså inte kvar på tröskeln eller ännu värre vid sängen :x

Förklaringar behövs inte. Han kan inte klockan. Se till att göra timmen innan heltäckande trevlig enligt konstens alla SHN-regler :wink:

Välling :?: Mitt första barn åt välling i flaska, morgon OCH kväll, fortfarande när hon var nio år :!: Hon tyckte det var gott och trevligt, jag tyckte det var praktiskt och nyttigt, och alla var nöjda och glada. Så länge jag hade vett att inte berätta det för någon :oops: :lol: :lol:

Ska kanske tillägga att just den ungen är familjens intellektuella slagskepp, doktor två gånger om och anlitad som gästprofessor både i Europa och USA ... Så vällingen/"bebisfasonerna" gav henne knappast men för livet, om man säger :lol: Om det kan vara till någon lugnande tröst :wink:

Och inte gick hon på dagis heller :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Jag vill bara dela med mej av vårt schema - som inspiration :!: Vår stora kille är också precis 2,5 år. Så här ser hans dag ut:

7.30 Morgon
8.00 Frukost, gröt och mjölk
8.15 Ensamlek
9.00 Matlagning och dukning
9.30 Utevistelse (promenad + utesysslor)
11.00 Lunch (som puttrat på spisen eller i ugnen)
12.00 Sova/vila middag 1,5 timme (ibland babblas och sjungs det en hel del)
13.30 Mellis (frukt, skorpa eller vad vi nu råkar ha)
14.00 Lek inne, utevistelse och middagsförberedelser
17.00 Middag
17.30 Städning
18.30 Bad
19.00 Välling, bus
19.30 Sova

Kan tillägga att våra pojkar är riktiga buteljhalsare. Mjölk- och vällingflaska flera gånger per dag... :oops: :) 8)
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Findus

Tack för svar!

Inlägg av Findus »

Ikväll var både jag & pappa laddade till tusen att vi skulle bara lyckas med nattningen under trevliga former.

Höll benhårt på tiderna. Tejpade fast rullgardinen mot fönstret :!: för att få det så mörkt som det bara gick. Blev jättebra! Efter rolig badstund tillsammans med pappa, läste vi saga allihop(inkl lillasyster)i en hög i soffan. (Förut har jag alt. pappa varit på nedervåningen med lillan för att inte störa. Troligen ett misstag med tanke på hur trevligt det blev ikväll... :oops: )
Han fick sin välling som vanligt. Sedan skulle vi in i sängen och då blev det tvärnit. Men jag plockade med honom in och väl därinne(blev rätt mörkt efter släckning...) så lugnade han sig snabbt. Han kom ut från rummet 1x men det gick lätt att få tillbaka honom igen. Stackarn är ju så trött efter att aldrig få sova den sömnen han behöver. Klockan 19.15 sov han :!: :D Vilken lättnad :!: Man kommer långt bara man har Attityden med sig.

Tack alla för era kloka svar. Ska fundera över hans dagisnärvaro. Är inte så lätt att komma in på dagis nära hemmet. Personalen känns bra och erfaren. Så jag vill helst inte ge upp platsen helt och hållet. Men jag kan ju dra ner antalet dagar han är där. Jag har funderingar kring att ev söka efter en dagmamma i framtiden när det blir dags för lilltjejen att börja. Jag tycker att de är så små (1,5 år) när de ska börja i så stora barngrupper.

Snart börjar hans sommarlov(6 veckor) så då får jag möjlighet att se hur detta påverkar honom. Alla rapporter från personalen visar på att han trivs bra där och har roligt med de andra barnen. Han har gått på dagis under 7 månader innan lillasyster kom. Det har funkat bra hela tiden. Men det är klart det är väl därhemma som resultatet visar sig om han är totalt harmonisk eller inte. Det är ju rätt tuffa tag på dagis för de små gentemot de äldre barnen. Det har man ju sett..

Vi jobbar vidare med hans kvällar så hoppas jag återkomma med rapport längre fram hur det går.

Återigen tack för era svar!
/Cecilia
Mamma till Alexander 031122 och Jennifer 060307
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "