Hej!
Tänkte bara bidra med lite (ganska många blev det

) tankar från min egen förlossning då jag använde mig av flämtandning.

Det fungerade helt fantastiskt

. Tack Anna Wahlgren för att du skrev om andning i Barnaboken [-o<
Det viktiga är att vara avslappnad i kroppen

. Vid ett tillfälle under förlossningen när barnmorskan höjde droppet (vi blev igångsatta och då blir sammandragningarna ganska kraftiga och täta) råkade jag spänna benen då jag stod upp mitt på golvet

. Och då gjorde det ont, så jag greppade lustgasen ett tag

. Men min man beordrade fram benstöd, jag la mig ner och kunde då slappna av igen. Då släppte jag lustgasen och återupptog flämtandningen.
Faktum är att flämtandningen tog bort smärtan direkt och mycket bättre än lustgasen

!
Så här i efterhand är jag glad att jag fick tillfälle att jämföra med och utan flämtandning. Det bevisade med all tydlighet att jag inte bara hade någon oförklarig tur eller saknade känsel eller nåt annat

…
Apropå ställningen så låg jag faktiskt kvar med benstöden under utdrivningen, sängen lätt uppvinklad i ryggen. Ville inte riskera att spänna mig igen. Utdrivningen gick på tretton minuter och var helt – ja helt

– smärtfri. Även här fungerade tekniken briljant. Strunta i om barnmorskan säger att ni ska krysta som på muggen [-X , kör ”blås på ljuset” enligt profylaxen. Och flämtandning när huvudet ska passera. Håll er bara till koncepten så kommer det att gå strålande!

Ni har en fantastisk erfarenhet framför er

.
Jag är övertygad om att profylaxen bidrog till den snabba och skonsamma förlossning som vi fick. Livmodern fick jobba i fred 8) . Från första sammandragningen till att min flicka var ute tog det tre timmar och tre kvart. Detta trots att läkaren varnat för att en igångsättning kunde innebära en utdragen förlossning.
Apropå hur snabbt man behöver andas så andades jag nog, precis som Anna Wahlgren skriver, ungefär två andetag i sekunden. Jag körde dock näsa-mun. Men man kan variera tempot lite grann under en sammandragning och köra riktigt snabbt när den når sin kulmen. Glöm inte att andas djupt när den avklingar för att få in ordentligt med syre igen

.
Jag tror inte på att man ”känner på sig vad man ska göra”, som dom sa på vår MVC

. Den dagliga andningsträningen är viktig för att man inte ska tappa koncepten.

Men
du och din bebis blir rikligt belönade 
. Som jag ser det kan du bidra till att ge ditt barn en så bra förlossning som möjligt, även om självklart ingen födelse är den andra lik och man inte kan styra allt.
Lycka till och kom ihåg: Det funkar

!