Mera om flämtandning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Det går rätt bra med flämtandningen, fixar för det mesta 2 min utan problem men vissa dagar är det tji :shock: . Fattar inte vad det beror på, då känns 1.30 jobbigt. :?
Hursomhelst, funderar....har ju förstått att som att det gör väldigt ont att ta ett djupt andetag under de kraftiga värkarna (därav övningarna :roll: ). En sak som jag kan drabbas någon gång då och då när jag inte har den optimala rytmen (eller avslappningen?) är att jag känner mig full med luft.
Frågar därför; kan jag mitt i allt passa på att trycka ut lite extra luft om jag känner mig sprängfylld eller gör det lika ont att trycka ut mycket luft som att ta ett djupt andetag?

Tror inte att det ska vara något stort problem men jag undrar ändå...
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Hej T.P och Mindy (och alla andra)!

Härligt att andningsträningen rullar på. Här känns det också bra. Har tränat mest i upprätta ställningar, sittande, stående framåtlutad. Ska köra lite andningsträning liggandes några dagar framöver och se hur det funkar.

Har insett att jag nog får ta med en handduk ifall jag kör den snabba andningen i framåtlutad position. Det är ju helt omöjligt att inte dregla om man andas ut ur munnen fullkomligt avslappnat... :lol: :lol:

Mindy, jag är inte insatt nog för att svara på din fundering om att släppa ut extra luft. Men spontant känns det som att det borde vara mindre problematiskt att trycka ut lite överskottsluft än att dra in för mkt luft eftersom diafragman ju sänks för att lungorna ska kunna expandera när man andas in, medan den höjs när man andas ut. Alltså borde den ju inte kollidera med livmodern vid utandning. Samtidigt blir jag inte riktigt klok på hur detta anatomiska faktum hänger ihop med det som gäller vid krystövning, alltså blåsa på ljuset. Om man verkligen tömmer lungorna på luft med hjälp av den övningen så känner man ju hur övre magmusklerna jobbar ner mot livmodern, vilket ju borde innebära kollision om man är kvar i den typen av värkar som är i öppningsskedet. :? Å andra sidan förmodar jag att din situation inte alls handlar om att tömma ut sååå mkt luft, så då kanske det aldrig är risk för nån kollision. :roll: :?: Som sagt, kanske nåt proffs kan svara. :)
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Lena :D
Nej, det handlar nog inte om så mycket luft att det ska bli någon kollision. Har tänkt ungefär i samma banor som du, skönt att få det bekräftat.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Lena!

Ska se om jag fattar dig rätt.
Om du gör övningen blåsa på ljuset arbetar du ju ut överskottsluften. Du känner mycket riktigt hur livmodern arbetar neråt. Det är ju så det ska vara för att barnet lättare ska komma ut.
Men sedan i verkliga livet, under loppets gång, så att säga, blåser man ju inte på ljuset. Man bara använder de muskler man jobbat upp.
Andas in djupt genom näsan, andas ut genom fladdrande avslappnade läppar, in genom näsan, och sedan håller man andan, kupar upp ryggen (hakan mot bröstet) och trycker.
Detta är under KRYSTNINGEN, då bebben kommer ut. Alltså inte samma slags värkar som det är under öppningsskedet.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tror ni att det är ngt problem att jag inte kunnat träna en enda krystövning liggandes på rygg.
Kan inte ligga på rygg pga foglossning och trycket som blir av bebbarna. Kan knappt vända mig om utan att det svartna för ögonen.

Det blir ju inte riktigt samma sak att ligga på sidan.

Vad tror ni?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Nej, det tror jag inte. Du behöver ju inte föda på rygg, sidan eller upprätt eller vad du vill är ju också tänkbart. Huvudsaken att du har hittat rätt muskler, "skåla" ryggen och sätta hakan mot bröstet kan du ju göra i nästan vilken ställning som helst. :D
T.P

Inlägg av T.P »

på kursen tränade vi krystningövn sittandes..mkt enklare tyckte jag att hitta rätt muskler
barn födda 04/06/08
Lena

Inlägg av Lena »

Om man blir heltäppt i näsan när det är dags att föda, och om man inte kan åtgärda det, då förmodar jag att man helt enkelt får köra lättandning/flämtandning in genom mun istället för in genom näsa :?: Tror jag har läst nånstans att syresättningen blir lite sämre i kroppen dock vid sådan andning. Men jag antar att det funkar. Kunde vara intressant att höra om någons erfarenheter :?: Bör man kanske träna lite mun in, mun ut-andning så att det inte känns främmande :?:

Körde min vanliga lättandning (näsa in, mun ut) ikväll, fast testade fem minuter i sträck bara för skojs skull, och tror att frågan ovan bottnar lite i att det vore kul med lite variation och nya utmaningar i träningen :wink: Men frågan är samtidigt seriöst menad :!:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
In och utandning genom munnen är inta alls samma sak! Det kan leda till hyperventilering, och är inta bra!

Jag säger bara - NÄSSPRAY :wink:
Jag var beroende av det under hela graviditeten, och min BM sa att det var o,k, det var ju ändå en kort period av livet!

kram anna
Lena

Inlägg av Lena »

Hej anna!

OK, då ska jag heller satsa på att köpa hem nåt spraymedel att packa ner i förlossningsväskan i förebyggande syfte än att börja träna skum munandning :!: :D Tack för ditt svar :!:

Förresten, dum fråga kanske: blir man torr i slemhinnorna om man använder nässpray, bör man ha med nån olja som lindrar isåfall? Och en fråga till, funkar koksalt lika bra som riktig nässpray :?:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Jag tyckte inte man blev torr i slemhinnorna av nässprayet.

Koksalt försökte jag mig på, för att skona min näsa, men det fungerade inte alls bra. Men det kanske gör det på dig? Prova! Men gör det innan, så du vet om det hjälper! Men du kanske alltså inte är täppt i näsan alls nu, så här innan förlossningen?

Jag var täppt nästan hela tiden av graviditeterna. Inte när jag var igång och rörde mig, men så fort jag satt still, och i synnerhet när jag skulle lägga mig och sova på natten. Jag provade mig fram bland olika sorter, eftersom jag fick näsblod av en del :shock: och kom fram till att NasoFerm funkade bäst! (Usch, det låter ju som om en knarkare tipsar en annan detta :shock: :oops: :lol: )

kram anna
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ni skulle se mitt nattduksbord, nässpray, flytande gaviscon och så samarin på toaletten. Skulle inte sova 5 minuter utan.

Så jag kan lova att dessa grejer är det absolut viktigaste i vårt hem just nu, och det viktigaste i väskan som ska med till förlossningen. Det ligger obrutna förpackningar där.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Lena

Inlägg av Lena »

Hehe, härligt att åtminstone bidra till högkonjunktur för läkemedelsindustrin... :lol: Hittills har jag sluppit sådan nästäppa, men på sistone har jag märkt en liten tendens några kvällar, så det är väl bäst att inhandla för säkerhets skull :!:

Själv är jag överlycklig så länge jag inte drabbas av förra graviditetens åkomma, dvs megalock för öronen de två sista månaderna - och då snackar vi inte lite lock utan verkligen rejäl ljudförvrängning :shock: :( :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

DET var en konstig krämpa!! :lol: :shock:

Själv hade jag en muskel mellan tummen och pekfingret som svullnade upp när jag skalade potatis! Det gör den fortfarande, och dessutom när jag jobbar vid datorn för mycket! Också konstigt, och kom under graviditeten med Clara, försvann tills jag fick Ida i magen, och sedan har det hängt i! :?

kram anna
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

Hej!

Tänkte bara bidra med lite (ganska många blev det :wink: ) tankar från min egen förlossning då jag använde mig av flämtandning. :lol: Det fungerade helt fantastiskt :lol: . Tack Anna Wahlgren för att du skrev om andning i Barnaboken [-o< :!:

:!: Det viktiga är att vara avslappnad i kroppen :idea: :!: . Vid ett tillfälle under förlossningen när barnmorskan höjde droppet (vi blev igångsatta och då blir sammandragningarna ganska kraftiga och täta) råkade jag spänna benen då jag stod upp mitt på golvet :o . Och då gjorde det ont, så jag greppade lustgasen ett tag :evil: . Men min man beordrade fram benstöd, jag la mig ner och kunde då slappna av igen. Då släppte jag lustgasen och återupptog flämtandningen. Faktum är att flämtandningen tog bort smärtan direkt och mycket bättre än lustgasen :shock: :D !

Så här i efterhand är jag glad att jag fick tillfälle att jämföra med och utan flämtandning. Det bevisade med all tydlighet att jag inte bara hade någon oförklarig tur eller saknade känsel eller nåt annat :wink:

Apropå ställningen så låg jag faktiskt kvar med benstöden under utdrivningen, sängen lätt uppvinklad i ryggen. Ville inte riskera att spänna mig igen. Utdrivningen gick på tretton minuter och var helt – ja helt :shock: – smärtfri. Även här fungerade tekniken briljant. Strunta i om barnmorskan säger att ni ska krysta som på muggen [-X , kör ”blås på ljuset” enligt profylaxen. Och flämtandning när huvudet ska passera. Håll er bara till koncepten så kommer det att gå strålande! :D Ni har en fantastisk erfarenhet framför er :D .

Jag är övertygad om att profylaxen bidrog till den snabba och skonsamma förlossning som vi fick. Livmodern fick jobba i fred 8) . Från första sammandragningen till att min flicka var ute tog det tre timmar och tre kvart. Detta trots att läkaren varnat för att en igångsättning kunde innebära en utdragen förlossning.

Apropå hur snabbt man behöver andas så andades jag nog, precis som Anna Wahlgren skriver, ungefär två andetag i sekunden. Jag körde dock näsa-mun. Men man kan variera tempot lite grann under en sammandragning och köra riktigt snabbt när den når sin kulmen. Glöm inte att andas djupt när den avklingar för att få in ordentligt med syre igen :idea: .

Jag tror inte på att man ”känner på sig vad man ska göra”, som dom sa på vår MVC :evil: . Den dagliga andningsträningen är viktig för att man inte ska tappa koncepten. :D Men du och din bebis blir rikligt belönade :D . Som jag ser det kan du bidra till att ge ditt barn en så bra förlossning som möjligt, även om självklart ingen födelse är den andra lik och man inte kan styra allt.

Lycka till och kom ihåg: Det funkar :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"