Dipp i mamma-orken... hur få till schema m mat??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
katilonia

Dipp i mamma-orken... hur få till schema m mat??

Inlägg av katilonia »

Erfarna mammor på detta underbara forum,

Nu har jag hamnat i en riktig mamma-dipp :cry:. Min lilla flicka (6,5 mån) och jag har, med hjälp av Barnaboken, haft ordning i vardagen sedan hon var 10 v. Sedan dess snusar hon sött hela nätter.

På dagen sover hon tre pass, totalt ca 3,5 timmar. Jag upplever att hon får all sömn hon behöver, men det är ganska olika tider på sovpassen varje dag. Har dock inte känt det som ett stort problem.

Vi har alltså haft det bra med våra rutiner i ett halvår. Men NU är jag alldeles villrådig... :shock:

För en månad sedan tog jag bort nattmålet, ungefär samtidigt som vi började med smakportioner. Sedan dess är det OORDNING. Nu har mitt lilla troll blivit en mycket hungrigare - och tyvärr också gnälligare! - tjej på dagarna.

Jag ammar så det står härliga till (inga fasta tider här inte :oops:) för att stilla hennes hunger, och fortsätter ge smakportioner till lunchen. På kvällen har hon sedan hon var alldeles liten fått tillägg, och den ransonen har jag dubblat nu. Hon som alltid vaknat kl 7 (läggning 19) vaknar nu allt som oftast redan kl 5! Klarvaken med stora ögon och skratt i hela ansiktet...

HUR ska vi få ordning på dagarna utan att jag blir kedjad till spisen för att laga all denna fantastiska barnmat som så många vittnar om här på forumet? Och när/hur ska hon få denna mat? Är välling sämre än gröt? FÅR de äta färdigmat? Och hur blir man en bra mamma till en baby som plötsligt har fått röst, armar som räcker tre meter, och en egen (tydligen stark!) vilja?

Hjälp :cry: :cry: !!!

/Katilonia
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Låter härligt och kärleksfullt :wink: det hela :lol:

Tror inte att du svimmar vid spisen om du gör lite riktig hederlig gammaldags havregrynsgröt en gång om dagen. Att serveras med smörklick, lite mjölk, mosad banan, vad du tycker.

Inget fel med färdigmat, upp till ett år när det inte behövs längre. En kassafråga :!:

Vill du behålla de goda nätterna (och det vill du ju :shock: ) är det dags att strukturera upp dagarna med fasta tider. Allt hänger ihop :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
katilonia

Inlägg av katilonia »

Tack snälla Anna för snabbt svar!

Förstår att inlägget kanske lät lite i-världsgnälligt (maken läste och antydde det :oops:) ;det var verkligen inte så det var menat. Som ny mamma vill man ju göra rätt, och precis när man lärt sig det ena så är det dags för det andra.

Nu har jag i alla fall tagit mig samman och lagt upp ett litet försöks-schema med tre enkla måltider: gröt på morgonen, puré mitt på dagen, och en flaska välling på kvällen. Alla mellanmål får bli bröstmjölk än så länge tills vi får det nya läget under kontroll!

/Katilonia och lilla F :D
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :lol: Ge nu lilla barnet minst en vecka att vänja sig vid nyheterna innan du drar några som helst slutsatser :wink: och var konsekvent, håll tiderna med samma sorts mat varje dag till samma mål :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Bra bra med maten!
Vill bara inflika.
Anna sa, håll tiderna. Det gäller även sömnen på dagen - och natten. Det underlättar oerhört för lilla tjejen och familjen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"