Behöver lägga till borttagen lur?
Behöver lägga till borttagen lur?
Elias 13 mån, kurad vid 5 mån, började för ca 1 mån sedan vakna tidigare och tidigare på morgnarna och sova alltmer sällan när han lagts att sova förmiddagslur 45 min. Utvilad och glad var han när han var uppe så jag drog slutsatsen att det var dags att korta ner antalet sovtimmar per dygn (som då var 14,25) till 13,5 ( tolv timmar natt och 1,5 middagslur). Jag kortade ner fm-luren först till 20 min och sen tog jag bort den helt och följde konstens alla regler (enl barnabok och SHN) vad gäller de tidiga morgnarna. Problem nu: Elias sover åter som en prins tills vi väcker honom eller till precis innan, och middagsluren sover han som en stock. MEN... han är helt förtvivlat trött all övrig tid i princip och det går liksom inte över! Han tog god tid på sig att sova ikapp efter att ha blivit kurad vid 5 mån och har inte haft några marginaler förrän vid ca 11 mån ålder och nu känns det som att jag åter igen berövar honom att få vara pigg och välmående...vad gör jag? Återinför en kortare förmiddagslur på 20 min? Eller kanske en em- lur på 20 min? Har svårt att bedöma när han är som tröttast för stackarn gråter, klänger, blir arg och har kort stubin mest hela tiden och hämtar sin lilla filt (som han i vanliga fall bara sover med) och håller den till kinden och stoppar tummen i mun och BER om att få lägga sig. Sen lägger han sig i stället lite här och var på golvet en stund som för att sova....tacksam för alla råd.
Ska tillägga att jag introducerat ensamleken för ca 1 vecka sedan, tyckte att jag väntat länge nog och att han kunde få tillfälle där till en lur, men kommer inte över 55 min ensamlek innan han blir ledsen och vill upp och jag väntar ut värsta sorgen för att undvika ta upp honom ledsen men han kommer inte "igång" glatt igen efter det utan brummar ledset med bilen när jag tar upp honom. Så där funderar jag snarare att backa till 45 min ett tag igen och utrymme för lur finns inte inom överskådlig framtid! D.s.
Senast redigerad av mariaGW den sön 28 maj 2006, 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Håller med!
Förläng middasluren, han behöver det!
Mina flickor sov alltid mer än de "skulle" för sin ålder. Nu har jag kortat ner Idas middagslur till 45 min (från tidigare 1,5 timme) hon har 12 tim natt och hon är 3 år!
Och glöm inte 5-minutrarna! De små korta lurarna gör undeverk!
Skulle det bli för besvärligt, så lägg tillbaka en 20-minutare! Jag gjorde det med Ida faktiskt. Hon var SÅ trött och ledsen när jag gjorde om sömnen till en middagslur. Jag fortsatte vara ihärdig, men efter 1,5 vecka lade jag tillbaka f.m-luren, hon var då c:a 13 mån, och hade kvar 2 lurar till drygt 1,5 år.
Ang. ensamleken är det ju imponerande!
Han har aldrig lekt ensamlek, du introducerade det för en vecka sedan och är redan så långt på väg!! Innan 45 min är det alltså inga problem? Backa då till 40 min, kör det några dagar, öka med 5 min några dagar o.s.v. Detta är nytt för honom, coh det kan kanske ta ett tag att uppskatta till fullo
kram anna
Förläng middasluren, han behöver det!
Mina flickor sov alltid mer än de "skulle" för sin ålder. Nu har jag kortat ner Idas middagslur till 45 min (från tidigare 1,5 timme) hon har 12 tim natt och hon är 3 år!
Och glöm inte 5-minutrarna! De små korta lurarna gör undeverk!
Skulle det bli för besvärligt, så lägg tillbaka en 20-minutare! Jag gjorde det med Ida faktiskt. Hon var SÅ trött och ledsen när jag gjorde om sömnen till en middagslur. Jag fortsatte vara ihärdig, men efter 1,5 vecka lade jag tillbaka f.m-luren, hon var då c:a 13 mån, och hade kvar 2 lurar till drygt 1,5 år.
Ang. ensamleken är det ju imponerande!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
Fjällfolket
Tack snälla ni!!!
Har börjat med att förlänga middagsluren idag men han vaknade ändå efter 1 ½ timme- ska se hur det går, skönt att höra att det finns andra barn som behöver mer än "normal" sömn och att det ev kan behöva återinföras en liten extra lur igen!
Vad gäller ensamleken så gjorde jag faktiskt så att jag kortade ner ända till en halvtimme och kör så några dagar och ökar sedan på LÅNGSAMT igen... det slog mig också att jag nog jäktat på för snabbt- älskade ungen är inte alltid ljudligt ledsen och jag tror han behöver mer tid på sig, egentligen inte så idealiskt att introducera ensamleken när han är så trött!
Så glad för era svar- känner mig gladare och starkare bara av att ha fått dela med mig av bekymren och av att ha fått sån hjälp, så visst är det helt fantastiskt med detta forum!!! Stor kram till er och TACK
Har börjat med att förlänga middagsluren idag men han vaknade ändå efter 1 ½ timme- ska se hur det går, skönt att höra att det finns andra barn som behöver mer än "normal" sömn och att det ev kan behöva återinföras en liten extra lur igen!
Vad gäller ensamleken så gjorde jag faktiskt så att jag kortade ner ända till en halvtimme och kör så några dagar och ökar sedan på LÅNGSAMT igen... det slog mig också att jag nog jäktat på för snabbt- älskade ungen är inte alltid ljudligt ledsen och jag tror han behöver mer tid på sig, egentligen inte så idealiskt att introducera ensamleken när han är så trött!
Så glad för era svar- känner mig gladare och starkare bara av att ha fått dela med mig av bekymren och av att ha fått sån hjälp, så visst är det helt fantastiskt med detta forum!!! Stor kram till er och TACK
Hej igen! Det har varit svårt att få Elias att sova längre än 1 ½ timme under middagsluren, fast ligger och vilar vaken gör han nöjd "tiden ut".
Tog fasta på rådet om fem-minutrar och har lagt honom vid två tillfällen för att sova 5 min, då när han själv lagt sig på golvet för att sova.Han somnar aldrig på golvet, därför har jag burit honom till sängen. Fast det har varit svårt att få honom att vilja vakna efter 5 min ska jag säga MEN vad det har hjälpt tiden efter när han vaknat till! Super!!!
Jag har en fråga: kan man ge 5 min hur som helst under dagen eller bör de följa någon slags struktur/schema? Hur många gånger per dygn? Tänkte om det förvirrar Elias eftersom han antagligen inte känner att han bara sovit 5 min och han hart ju sina fasta sovtider som jag vill att han ska känna trygghet i

Tog fasta på rådet om fem-minutrar och har lagt honom vid två tillfällen för att sova 5 min, då när han själv lagt sig på golvet för att sova.Han somnar aldrig på golvet, därför har jag burit honom till sängen. Fast det har varit svårt att få honom att vilja vakna efter 5 min ska jag säga MEN vad det har hjälpt tiden efter när han vaknat till! Super!!!
Jag har en fråga: kan man ge 5 min hur som helst under dagen eller bör de följa någon slags struktur/schema? Hur många gånger per dygn? Tänkte om det förvirrar Elias eftersom han antagligen inte känner att han bara sovit 5 min och han hart ju sina fasta sovtider som jag vill att han ska känna trygghet i
Hej igen själv du!
Huvudsaken är att han ligger de 1,5 tim. han ska sova, då ger du honom chansen.
En 5-minutare kan tas när och hur som helst, men det är viktigt att den är exakt 5 minuter från han somnar.
Det går också att ha en exakt 20 minuter lång lur, som "kristilldelning".
kram anna
Huvudsaken är att han ligger de 1,5 tim. han ska sova, då ger du honom chansen.
En 5-minutare kan tas när och hur som helst, men det är viktigt att den är exakt 5 minuter från han somnar.
Det går också att ha en exakt 20 minuter lång lur, som "kristilldelning".
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Det här blir fint - lilla älsklingen lägger sig på golvet och är uppenbarligen supertrött; det är precis då man sätter in femminutaren. Men lägg honom då inte i sängen, så att han får för sig att han ska SOVA i stor stil, utan på soffan, eller ta honom i famnen där du sitter själv, i exakt fem minuter.
Det kan man under en övergångsperiod göra närhelst barnet sloknar "allvarligt" - upp till tre gånger om dagen, om så skulle vara. Det påverkar inte schemat. Och det är det som är det fina i kråksången
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön