Hjälp! När sluta med nattmat och hur får jag

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
karin70

Hjälp! När sluta med nattmat och hur får jag

Inlägg av karin70 »

Hej!
Nykomling som med intresse läst on en pojke på 4½ månad som har lite problem.
Jag har en liten tjej som ochså sover för lite, ca 11 - 12 timmar per dygn.
Hon somnar mellan 20 - 20,30 och vaknar för mat vid 02. Vaknar på morgonen ca 07. På dagen sover hon korta stunder om inte jag ligger bredvid henne i vår säng, då kan hon sova 2 - 2,5 timmar. Annars vaknar hon efter ca 40 minuter och det går inte att få henne att somna om!
När hon vaknat går det bara en kort stund innan hon börjar gråta eller smågnälla. Jag ser på henne att hon är trött men hon arbetar sig ofta upp till hysterisk gråt. Så håller det på hela tiden... :(
Hon är 4 månader och hade ochså kolik vilket hon till sist fick dicykloverinhydroklorid mot. vi hade testat allt från massage till jag vet inte allt!
När kan man sluta med nattmål åt henna och börja med shn kuren?
Vi försöker ge henne banangröt på kvällen med varierat ätresultat.
Nu är jag helt slut och ledsen trots att jag älskar min tjej och hon inte gjort något illa så vill jag ibland bara skrika åt henne!
Hjälp!!
emb

Inlägg av emb »

Hej

Jag skulle rekommendera att du läser på här på sidan, speciellt i verktygslådan. Sen bestämmer du dej rakt av att för att starta kuren.

Tösen din är över fyra månader, vilket betyder att hon kan sova 12h natt och att hon bör få ca 15,5h sömn/dygn. Gör upp ett schema som du följer till punkt och pricka med fasta mat och sovtider. Då du startar kan du vagna på dagen och buffa på natten. Se till att det är du som tar ledningen. Se också till att hon får mat, mat och ännu mera mat på dagen! Hon skall vara proppmätt.

Lycka till

kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
emb

Inlägg av emb »

ja, du kan också läsa om lilla Ludvig 3,5mån

http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=19

Öva upp buffning och vagning innan du startar.
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, emb :wink: :D

:D Välkommen är du, karin 70 :lol:

Du orkar inte ha det så här och det är fullt förståeligt. I missriktad välvilja har du "klistrat" din egen person på det lilla barnet som tror att det är livsfarligt, bokstavligen, att sova utan dig. Hon kommer att bli lättad när hon väl inser att det är det inte alls. Och sömnen är ju - eller borde vara - trots allt hennes egen.

Så läs på och peppa dig och ta tag i saken - lilla kuren. Jag lovar att du inte kommer att ångra dig :!:

Ty små barn ska njutas - och njuta själva.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Karin :D

Va bra att du har hittat hit :!: Jag kan bara säga en sak till dig: köp och läs barnaboken :!: De allra flesta frågetecken kommer att rätas ut, och den boken kommer du att använda i alla år du har barn, jag lovar. Bättre investering för en förälder finns inte :D

Så - köp boken :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
karin70

Inlägg av karin70 »

Tack för uppmuntran och råd! :)
Idag har det varit en sådan jobbig dag då hon gråtit MYCKET. :(
Av och till hela dagen och mellan 13 - 15 höll hon igång hela tiden. Tårarna rann på både henne och mig. :(
Ska ordna fram boken och se om jag får någon rätsida på detta men just nu känns allt så svårt.
Hon gråter för att något är fel och jag lyckas inte hjälpa henne.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tänk dig att du börjar från början nu. Se inte tillbaka. Följ Standardmodellen som en annan bruksanvisning. Låt det ta en vecka som du är så målmedvetet säker på handen, som du inte alls känner dig nu. Du kan snart inhösta resultatet. En gladare mamma - ett gladare barn.

Små barn ska njutas. Och njuta själva :!:

Det är dit du ska. Och du KAN :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"