Hjälp! Vargtimmen har spökat i åtta må

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
janabjuhr

Hjälp! Vargtimmen har spökat i åtta må

Inlägg av janabjuhr »

Hej, vår son är 14 månader och blev kurad vid 6 månader. Kurningen gick bra förrutom att vi hade stora problem med vargtimmen i flera månader. Och fortfarande har vi det.

Sen vi började har han varje morgon vaknat 06.00 och han ska inte upp förrän 07.00. Vi har en tvåa och sover i samma rum och därför är detta en plåga! Vi ramsar direkt han vaknar och det fungerar som längst i 10 minuters innan det är dags igen. Han somnar aldrig om och sover till klockan 07.00 men vi väntar tills han ligger ner och har varit tyst i nån minut innan vi tar upp honom men dett kan dröjja och ibland har det tagit oss ända till 07.30 innan vi kunnat ta upp honom för att inte ta upp honom när han skriker.

I övrigt fungerar allt mycket bra han somnar som en stock 19.30, tidigare lade vi honom 19.00 men vi har försökt förkorta natten för att komma till rätta med problemet men det har inte hjälpt. Han sover även mellan 11.30 och 13.30 och han äter som en häst på bestämda tider. Vad kan vi göra? Vi har under de senaste 4 månaderna sovit i vardagsrummet för att inte störa honom men det har inte heller hjälpt, han är ändå vaken, nu har vi flyttat in i sovrummet igen. Vi har också en mörkläggningsgardin så det är så mörkt det kan bli i rummet. Hoppas någon har bra tips vi behöver det genast! Tack /J
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Att korta natten brukar snarare stjälpa än hjälpa. Han behöver ju fortfarande minst 14 timmars sömn på dygnet och två timmar på dagen gör att han behöver sina 12 på natten.

Se till att bryta mönster på något sätt. Inte testa en massa utan gör något radikalt annorlunda så att han fattar att det är ni som ska ta hand om morgonen och inte han.
Ex. Ge honom :!: EN :!: PANGRAMSA utan pardon - så fort han vaknar. Högt och tydligt, lite småargt och framför allt punktsättande. Gör sedan INGENTING! Sov vidare (eller i alla fall bete er som om ni sov.)
När det sedan är morgon så är det klang och jubelfest. Jättekul att vakna när mamma/pappa väcker.

Skärma gärna av hans säng så att han inte har en möjlighet att se er eller något annat. Det enda som ska hända när/om han vaknar för tidigt är att det är tråkigt. Till skillnad från när det är morgon på riktigt, då är det lajbans :D.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag ska försöka dela med mig av vårt trial and error, som vi kört med för att få bort tidiga morgnar. Vår lillkille har haft tidiga morgnar i typ 7 månader :!: , av och till, sen vi kurade med i övrigt mycket gott resultat! Men nu har det äntligen vänt!
För det första tror jag ni behöver sova i vardagsrummet, faktiskt. Det är svårt att få till ett omsomnande om ni ligger i samma rum och ramsar lite sporadiskt! Det blir tydligare för honom att det verkligen är morgon, om ni glatt stormar in från ett annat rum, och han får det lättare att koncentrera sig på att sova.

Det hjälpte oss mycket att göra det totalt mörkt i rummet, har ni det??
Och vi ramsade en gång, och gick sen ut. Var det så att han "hakade upp sig", och blev alltför ledsen, gick vi in och la ner honom snabbt och stoppade om. Sen ut med ramsan. Och inte in en gång till. Vissa morgnar blir fortfarande jobbiga, som igår tex då han var jätteledsen. Då körde vi ramsan, sen en nerläggning. Efter det satt pappan en bit från dörren och hyssjade ner första bästa lilla protest, tills han faktiskt somnade om även om det tog ett tag. Det funkar för oss, men det kan säkert bli för mycket underhållning om barnet inte riktigt vet vad som gäller.

Personligen tycker jag det verkar lite hårt att vänta till 7.30 bara för att han ska bli tyst i en minut. Jag menar- den morgonen är ju redan körd så det verkar bättre att satsa krutet på nästa. Tycker jag, alltså.

Och sen tycker jag att ni ska lägga 19.00 igen. För morgonen blir inte längre för att ni lägger 19.30, strange enough (vis av egen erfarenhet...)!

Lycka till!
Åsa
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Hoppar in här.

Min kille har heller inte sovit många nätter ända till morgon sen vi kurade för snart ett år sedan. Han vaknar nån gång mellan 5-7 och babblar som bara den. Ibland är det en stund vid kl 5, ibland från kl 6 och ända tills det är morgon. Jag ger en ramsa direkt när han vaknar och sen inget mer. Han är aldrig ledsen (förutom de senaste mornarna, då han testat att kasta gosetigern utanför sängen!)

Är det 14 timmar sömn som gäller när barnen är som min kille 16 månader? (trodde det var 13,5) Han sover idag 12 h ,19-07, natt och 1,5 h middag.

Efter sommaren ska han börja på förskola och vi tänkte då ändra morgontiden till 06:30 för att kunna ta det lugnt och skönt på morgonen. Är det då bäst att lägga honom tidigare eller lägga på den tiden på middagssömnen?

Tack från Christine
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Chrstine.
Ungefär 13,5 timme börjar bli lagom. Så det behöver du inte ändra.

Att lägga in ett tvåtimmarspass mitt på dagen kan ju funka, men frågan är hur länge han kommer att sova på dagis framöver. För han kommer att sova där, eller? Mitt tips är 1 - 1,5 timma.
Så jag skulle lägga den halvtimmen på kvällen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "