5 månaders ssom inte äter på natten men sov

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Annika

5 månaders ssom inte äter på natten men sov

Inlägg av Annika »

Min 5 månaders dotter äter inte på nätterna (förutom ibland vid 5-6 tiden, men oftast blir det vid 7. Men hon har sedan några veckor tillbaka sovit väldigt oroligt på nätterna och ibland vaknat o skrikit. Det verkade vara ett sk utvecklingssprång, så jag flyttade över henne till mig på natten och är nu rädd att jag vant henne vid det.
Har tänkt köra snh kuren nu, men vill som en annan mamma jag läst om inte lägga dottern på magen - och jag tänker defenitivt inte dra upp vagnen ! Hon sover ju bra däremellan i sin säng.
Är det bortkastade nätter att försöka ge sig på shn kuren då?
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Annika!
Du har lärt din dotter nu att hon ska ligga i din säng för att kunna sova, så det kommer hon att fortsätta med tills du lär henne något annat. Utveklingssprång hit eller dit, de utvecklas ju konstant. (Skulle det ske skuttvis skulle barnen te sig bra märkliga med tanke på att de tex ökar ca 3 ggr sin egen vikt första året).
Hur har du styrt upp det i övrigt, har ni schema? Matar efter standardmodellen? Det är ju helt väsentligt att hon är mätt för att kunna sova hela natten utan mat.
Du kan absolut köra kuren utan vagn och då får ramsan och buffning vara de verktyg du använder. Läs på ordentligt så att du vet vad du gör och varför.
När det gäller magläget är vi som provat på det övertygade om att det är en viktig nyckel till barnens goda sömn, de sover lättare förbi perioder med ytligare sömn om de ligger på mage och buffa kan man bara göra effektivt på mage. Andningslarm finns att hyra eller köpa. Var och en gör ju förstås som dom vill dock.
Tänk på att inte försöka köra kuren, den är inget man testar utan när man är påläst och redo så genomför man den i en attityd av självklarhet och då går allt vägen. Dåligt pålästa föräldra kör lätt fast.
I vår familj införde vi magläge och verktygen (schema och ramsa räckte) när lille E var 3,5 månad och vi behövde aldrig kura, han svarade så otroligt fint på dem.
Rent spontant skulle jag säga att det inte är bortkastat att försöka sig på att få henne att sova hela natten på rygg utan vagn och utan magläge, men det kan bli svårt och då ör det gentligen inte SHN-kuren du gör.
Återkom gärna med fler frågor om SHN-kuren när du läst på ännu mer och bestämt dig! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mammamy :D Jag kunde inte sagt det hälften så bra själv :D

Så Annika, läs på och läs på igen, allt du kan hitta (och det är mycket), så att du verkligen förstår och begriper - t ex om hur vi vuxna oavbrutet skyddar oss mot vargen, i alla dess skepnader, vilket små barn inte kan göra. De litar på oss.

När du läst och lärt är det dags att fundera, resonera och fatta Beslutet. Då ska du också veta exakt vad du gör och varför och inte bombardera lilla barnet med osäkra frågor :roll: LYCKA TILL :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Det finns ett särskilt stödforum för sova-hela-natten-kuren, där du kan få just stöd. Och andra med dig.

Inte här.
Annika

Inlägg av Annika »

annawahlgren skrev::D PS Det finns ett särskilt stödforum för sova-hela-natten-kuren, där du kan få just stöd. Och andra med dig.

Inte här.

Tack för tipsen,

Jag har kört två nätter nu och det har funkat jättebra. Eftersom hon mest varit orolig på nätterna innan, så tänkte jag att detta kanske inte funkar så fort. Men lillan sover i sin egen säng och det är bara under vargtimmen jag behöver ramsa.
Ska nu gå till stödforumet för shn kuren .
Återigen -tack !
Anna - jag läster just nu din bok, jättebra! Tänker man efter är det mesta sunt förnuft, men man behöver läsa det ibland och du förklarar så bra runtomkring, så man tänker verkligten efter samt får aha upplevelser.

//Annika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :D Så vackert sagt :D Jag blir så glad :D

Nu är det bara att tuffa på. Med "baksteg" hela tiden och med glädje :lol: Oron åker ut genom skorstenen som en annan jultomte :lol:

Missa inte Tips på vägen :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"