Hej Tilia

om läggningarna:
Vår dotter tjoar nästan alltid en stund efter läggning oavsett hur trött hon än är. Jag tänker knappt på det längre för jag VET att vi ger henne samma besked varje dag.
Hon är så stor (drygt 11 månader) så jag litar på att hon vid detta laget vet vad som gäller
Jag tycker inte att ni skall ramsa mer än vid själva läggningen. Inte ens vid ledsna skrik. Ni fastnar i en spiral av ledset, frågar om detta verkligen stämmer, mamma/pappa svarar "ja, det stämmer MEN eftersom vi inte vågar lita på det till 100% så ramsar vi för säkerhets skull"

Ett av verktygen är att inte använda dem
Som det är nu ger ni sonen dubbla budskap. Det KAN bli ett långdraget tjoande första kvällen helt utan ramsor men jag vågar påstå att frågorna kommer att minska i längd/antal för var dag.

om godnattskrattet:
Mitt förslag är att ni sätter på pyjamasen innan ni ger vällingen. Ägna er därefter enbart åt mat, skratt och gos i soffan. Sen tycker jag att ni skall undvika att möta sonens blick då ni väl gått in i sovrummet. Trots att era munnar kanske ler avslöjar era ögon ev oro för att det skall bli ledset denna kväll också...

tidiga morgnar:
Tippar på att morgnarna kommer att bli bättre i takt med att läggningarna blir det

I annat fall är det bra att kolla så det är tillräckligt mörkt (kolsvart), inte för mycket kläder på sonen och inte för mycket verktygande. Ni kanske behöver arbeta för ett omsomnande för att få sonen att förstå att det är NI som håller koll på klockan. Klockan förresten, skaffa en gammal hederlig väckarklocka med sån där "genom märg och ben-signal". Låt den vara signal till sonen att morgonen börjat. Klockan skall ringa exakt samma tid varje dag och strax därefter gör ni ett hejdundrande kul återseende
Länktips om tidiga morgnar:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Lycka till