Bittan m Oliver snart 5 mån
Hjälp,1:a natten katastrof!!
Hjälp,1:a natten katastrof!!
Vi har börjat kura lille Oliver snart 5 mån och jag trodde jag var så påläst men icke då, Första natten var en katastrof!! Han somnade ganska snabbt på kvällen efter lite vagning och ramsa utanför dörren. Bekräftelsen med sig in i sömnen. Efter 10 min lade jag över honom i spjälsängen där han fortsatte sova. Anledningen till detta är att han sover bättre/bekvämare (han är en stor gosse för sin ålder, liggdelen börjar verkligen bli trång!) i sin säng. Där sov han till kl 01 (från 20.00) och då började cirkusen. Efter snabbt ingripande i form av överflyttning till vagn och därefter vagning tills han lugnade sig och sedan ramsa. Han blev mycket arg men jag gav honom tid. Ny ramsa och ungen vrålarg. Så höll det på ett tag men till slut somnade han om efter ca 1 timme (låg då kvar i vagnen). Vaknade igen efter 1 timme (troligen 45 min) och jag där igen med ramsa. Jättearg, gav sig inte så jag in och vagnade lugn. Ramsa ut osv, så höll det på. Han somnade efter ca 40 min och jag väntade ca 10 min innan jag beslutade mig för att lyfta över honom till sängen (dåligt beslut!!
) han vaknade och det gick inte att få honom lugn! Vargen hängde väl runt mina ben för det tog ca en timme till innan han somnade och då är jag rädd att jag sövde honom
. Jag fick panik och tänkte att detta funkar ju inte (Jag vet, attityden av själklarhet helt bortblåst!!). Sedan vaknade han kl 07.00 och var vrålhungrig och jättetrött! Tyckte så synd om honom och kände skuldkänslor, i vanliga fall brukar han bara vakna en gång per natt och få en flaska och sedan somna om (alltså sover ca 11 timmar per natt och somna r i princip alltid själv på kvällen). Problemet är ju då att hans aptit på dagarna är dålig så detta nattamål måste ju bort. MEN vad gör jag nu??? Jag har sån ångest att jag har sabbat detta nu, hjälp mig!! hur fortsätter jag nu.....vill ju att detta ska funka.
Hej
Jag tror inte på det här med att flytta fram och tillbaka. Det skapar förvirring och osäkerhet hos dig, vilket gör honom än mer förvirrad och osäker.
Träna buffning på partner eller dig själv. Det går precis lika bra som vagning. Men du ska veta vad du gör - inget duttande och absolut inga slag - utan skjuvande med rejäla tag tills han blir lugn. Ena handen på hans rygg och den andra på rumpan. Buffningen ska bryta hans mönster, inte gunga honom till sömns.
Räkna kommande natt som natt 1 - igen. Glöm den förra 8) . Gå in och buffa vid första pip. Han ska bli lugn direkt. OK, ilska kan han få skrika av sig när du slutar buffa, men när du bestämmer dig för att ingripa så gör det hos honom (DAG/NATT 1), inte bara med ramsa. Buffa honom lugn och gå ut med ramsan - så många gånger som behövs.
Som du säger, vargarna springer runt benen. Ladda geväret och skrik bort dem. De har inte där att göra. Attityden av självklarhet måste på. Ingen tvekan, det skapar bara en sak - total förvirring hos lillkillen.
Du fixar detta! Kom igen! Rapport imorgon vill jag ha.
/LO
Jag tror inte på det här med att flytta fram och tillbaka. Det skapar förvirring och osäkerhet hos dig, vilket gör honom än mer förvirrad och osäker.
Träna buffning på partner eller dig själv. Det går precis lika bra som vagning. Men du ska veta vad du gör - inget duttande och absolut inga slag - utan skjuvande med rejäla tag tills han blir lugn. Ena handen på hans rygg och den andra på rumpan. Buffningen ska bryta hans mönster, inte gunga honom till sömns.
Räkna kommande natt som natt 1 - igen. Glöm den förra 8) . Gå in och buffa vid första pip. Han ska bli lugn direkt. OK, ilska kan han få skrika av sig när du slutar buffa, men när du bestämmer dig för att ingripa så gör det hos honom (DAG/NATT 1), inte bara med ramsa. Buffa honom lugn och gå ut med ramsan - så många gånger som behövs.
Som du säger, vargarna springer runt benen. Ladda geväret och skrik bort dem. De har inte där att göra. Attityden av självklarhet måste på. Ingen tvekan, det skapar bara en sak - total förvirring hos lillkillen.
Du fixar detta! Kom igen! Rapport imorgon vill jag ha.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag ska ta nya tag igen men tror inte jag orkar det förrän till helgen, min man jobabr på dagarna och jag har en äldre son (4 år) att ta hand om på dagarna. Hur gör jag nu för att göra "Minst" skada? Buffar honom till sömns, eller ger honom ett mål mat och låstas att allt börjar på fredag natt istället? Hur mycket skada gör jag om jag "börjar om igen"? Eller vad har du för tips på hur jag gör dessa fyra nätter fram till fredag natt om jag inte ska ge honom en flaska?
En mycket trött Bittan som vill lyckas med kuren
En mycket trött Bittan som vill lyckas med kuren
-
fjällström
- Kontakt:
ladda om
Ingen skada skedd!
Vore jag du skulle jag fortsätta som tidigare (alltså skippa kuren) och lägga all energi på att bli påläst inför helgen
Då börjar du om från början, dvs med natt 1. Och flytta inte fram och tillbaka, utan genomför kuren i sängen. Ser ingen anledning till varför du ska vagna.. Han är ju som du säger, för stor för att ligga skönt i vagnen. Kommer dessutum att bli både förbaskad och frustrerad om du flyttar fram och tillbaka
Tänk dig själv om du somnar i bilen och sen vaknar i din säng... Hur kom du dit
Ladda inför helgen och satsa allt du har
Min lilla dotter åt tre vällingflaskor varje natt innan vi kurade, men hon insåg att äta gör man inte på natten
Då sover man och inget annat
Lycka till
Vore jag du skulle jag fortsätta som tidigare (alltså skippa kuren) och lägga all energi på att bli påläst inför helgen
Ladda inför helgen och satsa allt du har
Min lilla dotter åt tre vällingflaskor varje natt innan vi kurade, men hon insåg att äta gör man inte på natten
Lycka till
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Håller med Fjällfolket helt och hållet.
Och när fadern kommer hem, så begär att få sova/vila lite. Du behöver det. Och läs sedan på igen. Laddad till tänderna kör ni till helgen. Det kommer att gå bra!
/LO
Och när fadern kommer hem, så begär att få sova/vila lite. Du behöver det. Och läs sedan på igen. Laddad till tänderna kör ni till helgen. Det kommer att gå bra!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Fjällfolket
Hej!
LO - Det var nog fjällström som skrev sist! Men Fjällmor håller dock med..
Bittan - Det kommer att gå bra! Läs, vila, läs på igen...och kör till helgen. Jag "missade" också på vår Lillprins första natt. Här är vår "tråd" till inspiration:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ght=#36730
och minns-
attityden är allt!
Kram
/Fjällmor
LO - Det var nog fjällström som skrev sist! Men Fjällmor håller dock med..
Bittan - Det kommer att gå bra! Läs, vila, läs på igen...och kör till helgen. Jag "missade" också på vår Lillprins första natt. Här är vår "tråd" till inspiration:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ght=#36730
och minns-
attityden är allt!
Kram
/Fjällmor
Jag SÅG ju det och TÄNKTE på det, ändå skrev jag fel.
Sorry båda inblandade - tur att inte meningarna går helt isär då!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Håller med de andra helt och fullt. Och tänk inte att du förstört något!! På fredag är det er natt nr 1 och då gäller spjälsängen.
Innan vi kurade låg tjejen i vagnen men jag var så orolig att hon skulle ramla ur när hon vred och vände sig så även om hon sov bra var jag på helspänn. Ert barn är ju 5 månader och ni har ändå inte lång tid kvar innan vingelvangelrisken är alldeles för stor.
Deppa inte, det där fixar du! Försök att inte tycka synd om, det vinner ingen på/ Väntar på spänn hur det går till helgen.
Innan vi kurade låg tjejen i vagnen men jag var så orolig att hon skulle ramla ur när hon vred och vände sig så även om hon sov bra var jag på helspänn. Ert barn är ju 5 månader och ni har ändå inte lång tid kvar innan vingelvangelrisken är alldeles för stor.
Deppa inte, det där fixar du! Försök att inte tycka synd om, det vinner ingen på/ Väntar på spänn hur det går till helgen.
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
SHN sen 28/3
Okej, tack för stärkande och peppande ord - det behöver jag!! Jag gör som ni kloka säger, går på som vanligt med flaska när han vaknar och kör sedan natt 1 på fredag. Ska tillägga att han somnade fint efter snabb buffning, solfjäder och ramsa ut efter att ha rumsterat om i sängen en stund, vänt sig till rygg och snurrat 90 grader med huvudet i fotändan, men man får väl ligga som man vill, bara man sover. Jag har lagt på honom täcket bara nu och fortsätter som sagt med kuren på fredag. Men jag känner att det kommer lyckas med lillkillen, se så duktigt han redan somnar av sig själv i sängen
.
Ett Bittan som laddar bössan tills på fredag natt!
Ett Bittan som laddar bössan tills på fredag natt!
-
Fjällfolket