Unga människor...1-2 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
carhog

Unga människor...1-2 månader

Inlägg av carhog »

Hej!
Vi har en dotter som är lite drygt fyra veckor och i Sova hela natten finns det tips på hur man gör (tex mer vagning och lite ramsa försiktig på väg ut).
Jag är inne på tredje natten och tar gärna emot tips på hur en typisk "kur" kan se ut för ett litet barn. Jag känner mig lite förvirrad vad som gäller för de under 4 månader.
När man inte använder ramsa, ska man alltid gå in och göra tillrättaläggande och vagna när barnet skriker? Vänta en stund eller inte?
När man börjar så här tidigt ska man ju också anpassa schemat när sömnbehovet ändras och nattmål tas bort succesivt. Hur kan man fixa det smidigt? Använda sig av "kvarten" eller göra helt nytt schema? (Som ni ser så ser jag framåt även om ögonen just nu går i kors av trötthet :roll: )

Många kramar,
Carina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

En så pass liten älskling kurar man inte i stor stil. Det är Standardmodellen som gäller (och den är tydligast beskriven i Barnaboken 2004). Inför du den, såpass det går, enligt principen (någorlunda) 2-2, får du 6 tim natt, och sedan vid två månader 8, tre 10, fyra 12. Ett så litet barn som hjälps att anamma Standardmodellen förlänger ofta alldeles av sig självt nattsömnen. Och det är ju det jag har gått efter. Kuren är egentligen till för verkliga sömntrasslare.

Så res dig ur din trötthet - stackars du :!:

Det som gäller är:
:arrow: Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat
:arrow: Vakentid, tillräckligt och lite till - barnet ska alltså inte dåsa eller somna vid bröstet eller "hacka upp" sömn/mål i ett jobbigt virrvarr utan hjälpas att så att säga dra gränserna: antingen är man vaken eller också sover man, och båda perioderna i stöten ska vara tillräckligt långa;
:arrow: På natten gäller sex timmars sömn utan mat. Här tar man till effektiv vagning vid behov (se Verktygslådan) och har ögat på klockan. Det tar inte många nätter att införa den lilla nattsömnen om bara dagarna innehåller tillräckligt med mat, vakentid och trevligt umgänge, allt enligt Standardmodellen.

Ramsan kan du vänta med.

Jag utgår från att barnet sover på mage och att du har larm :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carhog

Inlägg av carhog »

:D Tack för ditt svar. Det kändes fantastiskt att så snabbt få bekräftelse och råd och därigenom "dåd" att våga gå vidare... :)
Jag har infört något som nog liknar standardmodellen rätt så bra. (Hoppas jag...)
Den ser ut så här:
08.00-09.30 Mat 1,5 h 09.30-12.00 Sömn 2,5 h 12.00-13.30 Mat 1,5h 13.30-16.00 Sömn 2,5 h 16.00-17.30 Mat 1,5 h 17.30-20.00 Sömn 2,5 h 20.00-22.30 Mat 2,5 h (här ingår även bad/tvätt och en kvällsslurk innan nattning) 22.30 -04.30 Sömn 6 h 04.30-05.00 Mat 0,5 h 05.00-08.00 Sömn 3 h
(I Mat ingår Amning ena sidan, slurk samma sida byte, amning andra sidan och socialt liv)
carhog

Fortsättning på förra inlägget...

Inlägg av carhog »

Det blir 16,5 timmar sömn och fem mattillfällen på ett dygn. Hon har under de första veckorna haft tendenser att vara lite mer aktiv på kvällskvisten därav utseendet på schemat. Hon sover nu på nätter na oftas till 2-3 och sen är det vagning i 0,5-1,5 timmar. Är det bara att hålla ut, vargar kring mina ben. Har tittat på din DVD och tycker att jag vagnar med tillräcklig kraft.
Är jag på rätt väg? Om schemat är OK hur går man smidigast över till 8 timmar i sträck per natt? Laborerar med kvartarna? Helt nytt? Ja, det kanske löser sig när trötthetens dimmor skingrar sig. Vilket fantastiskt jobb du gör!! :heart:
Skickar ett bidrag till Skrammelbössan på måndag!
Kram Carina
carhog

Fortsättning på historian

Inlägg av carhog »

Vår dotter har konstaterats ha någon variant av "gulsot" och kan därför bli dåsig, större sömnbehov. Hon går på koll för att se om värdena från blodanalysen går åt rätt håll. Dessutom hade jag fel årgång av Barnaboken vilket gör att jag inte känner mig riktigt uppdaterad. Har beställt den (2004)och har även läst Sova hela natten.
Dagarna går enligt schemat bra men nätterna är inte 6 h sömn men senaste natten var det i alla fall 4.
Jag har beslutat med för att invänta min nu beställda Barnabok, köra på på dagarna och låta nätterna ha sin gång för att ta nya tag när jag känner mig påläst på Standardmodellen.
Återkommer!! :wink:
Carina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"