Problem med schema...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mamma Rene

Problem med schema...

Inlägg av Mamma Rene »

Hej, kanske en dum fråga men är det meningen att vi ska upprätta ett schema för vår Leon 11 veckor eller ska vi gå efter hans "egna" schema ?
Om vi ska gå efter hans schema blir det ju ingen ordning alls, han har ett mönster som håller några dagar men sen händer det nåt som gör att det helt plötsligt blir ett nytt mönster både i sömn- och ätordningen.

Hjälp! Hur ska vi lösa detta på bästa sätt för oss alla 3 ? Ammar inför varje måltid plus flaskmatning. Han sover ca 4 tim i stöten på natten och vi är ganska trötta nu efter nästan 3 mån uppvaknanden varje natt.

Hoppas nån vänlig själ kan svara på detta, tusen tack på förhand,
Mamma Reneé, pappa Thomas o Lillmonstret Leon :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Renee, och grattis till den lilla sötsaken! :D

Nu så, schema: 8) DU bestämmer ett schema till honom - men använd gärna hans egna tider som utgångspunkt! Håll sedan det du bestämt i minst en vecka utan att rucka på tiderna mer än maximalt femton minuter. Du ska ge honom en chans att ta över schemat själv, men det kan han inte om han inte får minst en vecka på sig.

11 veckor? Snart då tre månader. Satsar ni på 10 timmar natt? Bestäm då först när nattsömnen skall börja och när ni har morgon: är det en kvällskvittrare du har eller en sovande liten kvällsherre? När tycker du att det är rimligt med morgon? (Fast det där sista kommer nog rätt så sist på dagordningen... :P ) Exempel: lille herr sötsak ska sova tio timmar natt från klockan 20.00.
Då har ni natt mellan 20.00 - 06.00 Återstår c:a 5,5h timmars sovtid på dagen. Titta nu på "hans" schema: finns där något återkommande alls? Hur länge orkar han vara vaken på morgonen? 1,5 h? 2 timmar? Som inspiration klistrar jag in Hugos elva-veckors schema! Spionera gärna på andras också - det finns här på forumet - och säkert en del i lathunden - om jag inte kommer ihåg väldigt fel... :oops: Lycka till! :wink:

06.00 revelj – frukost – dagkläder – ensamlek -

07.30 sova

09.00 mat

10.30 sova

12.00 mat

13.30 sova

15.30 mat

17.00 sova

18.30 mat

20.30 mat

21.00 sova natt
Mamma Rene

Rekordsnabbt svar

Inlägg av Mamma Rene »

Hej Päivi, tack för supersnabbt o bra svar!! Självklart satsar vi på 10 tim sömn på natten, det vore helt underbart både för skrutten och för oss.
Tackar oxå för vägledningen och för Hugos tider - ska genast göra en modell för oss. Idag har vi satt upp mörka rullgardiner i vårt sovrum (Leon har sovit i egen vagga bredvid vår säng sedan han var 1 månad) och hoppas på att mörkläggningen kan underlätta sovandet. Ska väl nämna att dagtid sover han endast i vagnen...vaggan är inte populär av nån anledning...

Fråga: han gillar inte att sprattla på mage och ännu mindre sova i det läget, har du nåt bra tips när det gäller nattningen med tanke på att Anna rekommenerar magläge för buffningen mm ?

Sömniga hälsningar reneé :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åååh, äsch... :oops: :lol: roligt att du blev hjälpt av svaret! :D

Då ska vi se: Gossen Billing (Hugo) sov i barnvagn natt som dag fram tills att han växte ur den vid c:a 3,5 månads ålder. (Hugo var "liten" i två veckor sedan blev han stor... :P :lol: :shock: ) Jag tyckte att det var suveränt. Då kunde jag vagna vid behov - buffa lärde jag mig aldrig, så där kan jag inte hjälpa dig. :roll: :shock:

Vet du, här på sidan brukar De Som Kan Bättre Än Jag säga följande om små barn: de "vill och inte vill" nu inte så mycket. :roll: De ställer frågor,som de vill ha nöjaktiga svar på:
Så angående att ligga på mage i barnvagnen, så tror jag att din lilla sötsak frågar - kanske i nog så hätsk ton - "MENAR du att det ÄR okej för mig att ligga här, på detta viset? :shock: Är du SÄKER på det då? Tänk OM det är farligt på något sätt? :shock: "

Och din uppgift är då att ge ett svar med din lugna, aldrig tvivlande handling:
"Ja då. Det blir så bra så. Det är så här det ska vara. Jag vet vad jag gör, lita du på mig." :D

Och det kan ju hända att lilla vännen frågar mera än en gång (...) tills han har fått ett svar som han godtar.
MEN: :shock: Om du har bestämt dig för magläge, så är det MED LARM. :wink: Vi köpte vårt "begagnat" (kom i originalförpackning...) på Blocket. Då blev det ett par-tre hundra billigare! :wink:

TIPS: Öva in vagningen till fulländlighet. Då vet du vad du gör, och kan lita på att du kan lugna ner honom och alla hans tusen frågor om livet snabbt och effektivt.
Vet du vad? När jag hade lärt mig vagningen tog dig mig ALDRIG några två minuter att vagna honom lugn - som Anna säger att det max får ta. Han blev lugn på tio röda... :D :D :D

Så jag tycker att du
:arrow: lär dig en god vagningsteknik
:arrow: inför magläget som världens mest självklara grej (så här har folk sovit i alla tider)
:arrow: och utgår i alla lägen ifrån att du vet bäst - för det gör du ju - om man jämför med någon som har funnits på planeten i elva hela veckor... :P

Lycka till! :D
Mamma Rene

Tack Päivi.

Inlägg av Mamma Rene »

återigen kommer du med ett självklart klokt svar !

Har testat magläge sen i måndags - Leonpojken vägrar - vad gör jag ??
och det går ju inte att lägga på magen när han är ny-äten, eller hur ? Han e en liten kräkis då och då nämligen...

Vagningen går väl sådär, han vaknar typ 3-6 ggr efter 10-20 min, Leon fiser o pruttar en hel del, det stör väl sömnen/insomnandet misstänker jag ?
Är sååå less på att han inte kan somna, det innebär att det inte blir så lätt att skapa ett schema, blir lite moment 22 liksom....suck.....

Kram från en gnällfia.... :?
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Ge inte upp med magläget, det kommer, bara du inte låter orosvargarna ta över.
Försök lägga ca 30 min efter matning, då hinner det mesta komma ned i magen ordentligt. Se till att rapa honom ordentligt.
Men om din lille sötis är av samma spy-kaliber som min son så ta det lugnt vid upplyftandet till axeln, gör en långsam rörelse så att inte all mat landar på dig :) Centifugalkraften kan vara rejäl i späd ålder :)
Håll ett ömt grepp om din sötis och buffa rumpan så att det kommer en rejäl rap innan nedläggningen i säng eller vagn. (kom i håg handduken på axeln för att skona några klädbyten )
Kan tipsa att för oss blev pruttandet mindre när vi en gång om dagen gav lactofilus, dvs frystorkade mjölksyrabakterier, i ljumt vatten och nappflaska. kanon mot besvärlig mage.

När det gäller vagning så har Anna W sagt så här i barnaboken....

"När barnet vaknar sätt genast igång att vagna. säg ingenting , och undvik att röra vid barnet. Dra med långa och snabba, stadiga tag, fram och tillbaka, fram och tillbaka.Hela din arms fulla längd ska nyttjas när du skjuter vagnen ifrån dig och tempot vara snabbt. Det är alltså inte frågan om några snåla, försiktiga gulliga rörelser (då kan du få stå där hela natten. Barnet tycker det är underbart! Men vi vill att den lilla älsklingen ska lära sig somna av sig själv).
Skriker barnet rejält, får du själv ta i rejält. En rejäl knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekundenför att hindra den från att trilla ned för ett stup.Det tar sin lilla stund första gången, innan barnet somnar om, eftersom det aldrig hänt förut i hela långa livet att man inte fått mat så fort man bett om det. Förvåningen blir större än hungern.
Dra på stadigt,rytmiskt! Framhärda."
"sluta mjukt, avsluta gärna med några snabba skakningar i handtaget"

När det gäller schemat så är det ju du som satt det, följ det till punkt och pricka, använd i panikfall marginalkvartarna, men lär lillsötis att nu är det så här.... mamma vet bäst, lugn och fin, och tveka aldrig, tvekan sätter genast fart på oron hos lilla karamellen.

Ha en nattningsramsa som du nattar med. Här hos oss har ramsan varit God natt min ängel/mina små änglar dröm om sagolandet i fjärran.
Lägg till rätta, buffa och solfjädra, backa bort säg nattningsramsan, och backa ännu ett steg.

Hoppas det gav lite hjälp. Hojta igen om det är något du undrar över, det finnsalltifnågon som kan svara och som gärna ger ett tröstande ord eller ett råd påvägen mot bättre nattsömn

kram
Katarina

PS tror du skulle få mer hjälp om denna tråd låg inne på kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år. jag pmar sagomamma och ber henne flytta tråden vid tillfälle
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du har fått ett jättefint svar från allas vår Duracell-mamma 8) , men jag kan inte låta bli att berätta en sak ur lådan "Päivis erfarenheter": :shock:

Min sötsak kunde också vakna till någon gång under dagsömnspassen, och jag var där på två sekunder och vagnade. Han lugnade sig på direkten. Och samma sekund (eller sekunden efter) som jag slutade vagna, hade han 1000 åsikter om Grymma Mamma, som slutade vagna, det som är så mysigt... :roll:

Så lärde jag mig backa och avvakta: jag frågade mig själv vad som skulle hända om jag inte stod där två sekunder efter att han gett ifrån sig ett oroligt öh. :shock: :lol:

Det som hände var följande:

öhumaaaAAAAAAÄÄÄÄaaaahiiiIIIIaaa...(joller) och tyst.

Alltså: jag var för snabb! Jag utgick ifrån att han fortsätter eller börjar skrika genast på volym tio, och ville förebygga. När jag lärde mig ha is i magen i tio sekunder , så visade det sig väldigt ofta, att han inte alls behövde mig för att lösa vad det nu var som behövde lösas. :shock: :o Jag störde. :shock: :oops: Jag störtade dit senast vi det där ÄÄÄÄÄ!, och förstod inte att folk kan vakna till när det sover, och somna om själva, utan varje annan hjälp från mig...

Klistrar in en tråd som tyvärr är jättelång (gissa vem som skrivit.. :P ), så får du en bild av hur jag (och många andra) tänkt omkring att backa och ge bebisen mera space. :wink: Och så skriver du igen, angående magläget, eller hur? :shock:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ght=#17256
Mamma Rene

Vilka mammor ni är - helt underbara !

Inlägg av Mamma Rene »

Ska verkligen försöka vidare med magläget och få till vagningen ännu bättre (och lämna den lille godingen i fred...hmmm)

Var hittar jag lactofilusen - på hälsokosten kanske ? Låter som det kan vara nåt för lillfisen härhemma.

Måste bara säga att det känns otroligt härligt att få råd o tips av er kloka mammor - längtar till nästa gång jag loggar in faktiskt :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Se där ja. 8) En till forumberoende. :lol:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Jo man kan köpalactophilus på hälsokosten. Här i finland kan man köpa lactophilus även på apoteket.
Så det är bara att kolla. Lycka till!
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"