Tips mot hosta önskas

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Novas mamma

Tips mot hosta önskas

Inlägg av Novas mamma »

Lilla Nova har nu varit förkyld i lite mer än en vecka och har drabbats av förskräcklig hosta.
Hon hostar och hostar dagar som nätter. Det verkar sitta långt ner och verkar mycket ansträngande för lilla älsklingen.
Det gör ju att hon inte sover tillräckligt heller även om hon hittills inte varit ledsen vid hostattackerna på natten. På dagen blir hon ofta ledsen och vaknar.
Hon har ingen feber och är pigg iallafall emellanåt även om hon så klart är mer gnällig och trött :cry:
Pratade med BVC som sa att det var vanligt hos små barn som liksom inte kan "hosta loss" slemmet i halsen och att vi skulle avvakta.
Men tycker så synd om henne.
Någon som har tips på vad jag kan göra :?:
Det går inte att höja huvudänden på sängen eftersom hon snurrar runt och ofta ligger med huvudet i fotändan även om jag vänder tillbaka henne ibland.
Hon får näsdroppar inför natten men jag vill inte ge för ofta då hon vid förra förkylningen fick näsblod när jag gav flera gånger under dagen.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej, jag har nagra tips, alla grejerna i kombination gav nagorlunda lindring nar var son hade trakig hosta for nagon manad sedan. Ge kamomill the att dricka, om hon ar over ett kan du stoppa i lite honung, det lenar och lindrar hosta, hon far garna dricka den varm. Satt en kastrull med kokande vatten vid huvudandan av sangen, stoppa garna i kamomill the och pepparmynts the, jag stoppade aven i lite "vicks" nar hostan var som varst, (altsa inte halstabletten utan det man koper i burk pa apoteket.) Du kan strunta i vicks om du kanner att det luktar for starkt. Pepparmynts thet ger en frisk doft det med och den fuktiga luften i kombiantion lindrar den torra hostan pa natten.
3 fina...2005, 2007, 2010
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Gör en ångbastu av badrummet innan läggdax (att sitta med ansiktet över en kastrull skjudande vatten är också bra men svårt innan barnen är tillräkligt stora att ha förståndet att sitta still och inte bänna sig) dvs sätt på duchen VARMT och stäng in er. Det underlättar väldigt för trånga luftvägar...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hej! :D
Hemma hos oss finns det bara en sak som hjälper vid hosta:
Smörj barnets bröst med Smör!!!
Jag sätter en klick smör på en melittapåse och smörjer rejält, sedan på med oöm pyjamas.
Ungarna slutar alltid hosta, det låter helt klart väldigt märkligt jag vet men det hjälper!!
Kan behövas smörjas en gång till under natten, men kurade barn bryr sig lagom utan sover bara vidare under proceduren :lol:
(Ta därför en pyjamas som är lätt att öppna upp framtill)

Krya på sig till lillan :heart:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

hej!
ett annat tips är att få riktigt svalt i sovrummet så öppet fönster (inte något vidare om hostan kommer av pollenkänslighet), och höja huvudänden, sätt in en stor kastrull riktigt kokande vatten brevid sängen, och droppa i några droppar eterisk olja. jag brukar blanda eukalyptus och lavendel. Har ni bastu så sätt några droppar i bastuvattnet och kasta på rejält. sitt i dörröppningen så inte ångan bränner. eukalypyus öppnar luftvägarna, och lavendel verkar rogivande
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Hej!

Jag har tyvärr inte testat detta men vår BVC sköterska brukar rekommendera varm svartvinbärssaft till små barn som inte bör ta hostmedicin ännu. Det är ju receptbelagt för barn under två år.

Hoppas du hittar något som fungerar för er! :D
Mamma till Ylva, född 26 juli 2004 och Isak, född 19 juli 2006.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej allihop och tack för tipsen.
Några frågor
:arrow: Mamma S - kan man ta "påsthé" och i så fall hur många till en normal stor kastrull. Kanske inte har någon betydelse men iallafall.....
:arrow: Kerstin - Vad för smör menar du - vanligt bordssmör eller bakmargarin? Någon betydelse?
hur kan det komma sig att det fungerar? (nyfiken :lol: )

Jag var hos Jourläkaren med Nova i helgen för hon hostar och rosslar förskräckligt . (men sover hela natten trots åtskilliga hostattacker, hon är bara SÅÅÅÅ duktig )
De lyssnade på lungor och tittade på öronen men allt var Ok - bara en dunderförkylning - försök förklara det för lilla älsklingen :wink: :lol:
Alexandra - mamma till
kerstin

Inlägg av kerstin »

Inte margarin utan bak/steksmör ska det vara. (anv. överhuvudtaget inte margarin alls, till något!)
Smöret löser slemmet, helt enkelt :D
Första gången vi använde oss utav insmorningen trodde vi att det var en tillfällighet att killen slutade hosta. För inte kunde det väl vara sååå enkelt tänkte vi :shock:
Nu tvivlar jag inte längre! Smöret tar bort hostan! :thumbsup:

Ha det gott & hoppas liten snart är frisk! :heart:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Det dar med smor var ju spannande, det ska jag definitivt prova nasta gang. Nar det galler kastrullen med kokande vatten sa lat jag helt enkelt en vanlig pasthe dra i vattnet i 10 minuter. Alternativt att jag gor en kopp the som jag haller i det kokande vattnet. Spelar inte sa stor roll hur man gor, viktigaste ar att det kommer kamomill the och pepparmynt the angor...
3 fina...2005, 2007, 2010
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Provade i natt med kastrull och thepåsar i och dessvärre hostade lilla älsklingen mer än någonsin :cry: Tror ju inte det beror på "ångorna" utan förmodligen kanske hon hade hostade ännu mer ifall jag inte ställt in det i rummet....
Ska prova igen i kväll samt smörja bröstet med smör. :lol:
Har en liten undran.
I natt hostade hon i flera "attacker" som kunde vara upp emot 40-60 min med endast ett par minuters "vila".
Jag var inte inne hos henne (men väl utanför :? ) och hon var aldrig ledsen utan hostade "bara".
Gjorde jag rätt som lät henne vara ifred eller borde jag serverat henne vatten :?:
Man vet ju själv hur torr man blir i halsen av hosta men samtidigt vill jag inte störa henne ännu mer.
Alexandra - mamma till
LivsMamma

"Morotssirap" & "Ångmaskiner"

Inlägg av LivsMamma »

Här i Portugal brukar man göra en gammal huskur med morötter och brunt socker. Skiva en morot i tunna skivar och lägg i en burk, strö brunt socker över, sätt på locket och låt stå över natten eller så pass många timmar att det bildats "sirap". Ge en eller två skedar ett par gånger om dagen. Såklart är detta oerhört sött och visst ska vi vara försiktiga med så mycket socker, men vilken vanlig hostmedicin som helst är full med socker så det tycker jag är strunt samma. Hursomhelst så lindrar "medicinen" hostan bra, jag kan dock inte förklara varför....

I övrigt så kör man mycket med ånga här. Finns speciella maskiner att köpa som man kan sätta i barnets rum så avger ånga och en del har även en liten tub som man kan sätta vid barnets mun så det kan andas ångan i en 5/10 minuter, det löser upp slemmet bra. Vet dock inte om dessa maskiner finns i S.
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
kärringen

Inlägg av kärringen »

.... vill bara lite försiktigt varna för vicks, om barnet har hunnit utveckla allergi (och du kanske inte ens märkt av det än) så kan denne få stora andningssvårigheter. Alltså helt motsatt effekt. :(
Tänkte bara att det kan vara bra att veta...

Annars är mitt tips att frisk, sval luft är alltid välgörande vid rossel och pseudokrupp. :)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"