Stannar inte i sängen längre!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Småbarnsmamma

Stannar inte i sängen längre!!!

Inlägg av Småbarnsmamma »

Hej.

Jag är väldigt tacksam för hjälp med vad som har blivit ett stort problem för oss.
Vi har två pojkar, en på 2 år och 7 månader och en som är 11 månader. När vår äldste var ca 18 månader (innan lillebror föddes) köpte vi en växasäng till honom. Han har alltid varit duktig och stannat i sängen. Har han haft svårt att somna har han ändå stannat i sängen och försökt sova.

När vår yngst son var ca 8 månader flyttade han in i storebrors rum. Har funkat jättebra!
För ungefär 1 1/2-2 månader sedan började vår äldste son springa upp ur sängen och ut till oss.

Vi har förökt med olika grejor för att få honom att stanna i sängen. Lägga honom direkt när han kommer upp utan att säga något till honom. Tagit napp och snuttis och sagt att det har man bara i sängen (lägger då själv napp och snuttis i sängen och springer upp ändå). Vi har låtit bli att bry oss om honom när han kom upp, fortsatte som vanlig men efter en timme gav vi upp och fick lägga honom igen. Vi har satt upp resesängen som han nu får ligga i om han inte stannar i sin säng fast det hjälper inte det heller, nästa dag är det samma sak. Han tycker det är roligt att vi går efter honom och lägger honom. i ändrar inte metod varje dag utan försökt med samma metod i ca 1 vecka innan vi ändrat metod.

Förstår inte varför han har börjat med det nu när han alltid har varit så duktig innan. Han är trött för lägger han sig bara och slappnar av tar det bara någon minut så sover han. Det slutar nästan alltid att vi blir arga och då stannar han i sängen. Men det är ju inte bra för honom!!!
Jag har fått rådet att han kan få ha en grej som han bara får ha när han lägger sig, men vet inte vad det skulle vara. Köper vi en leksak till honom kommer han ju bara tröttna efter ett tag och springa upp då också.

Är det någon som har något råd att ge. Vi orkar inte hålla på så här 1-2 timmar varje kväll.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ge honom antingen spjälsängen tillbaka (fast den har väl lillebror) eller låt honom ha sin säng - ännu hellre än med kanter, som åtminstone gör LITE mostånd. En "öppen" säng inbjuder verkligen till trafik och den frestelsen klarar inte små barn förrän efter trotsåldern, när han alltså är närmare fyra år.

I vilket fall bör ni genomföra en liten minikur för äldre barn. Det står att läsa om hur man gör här i introduktionerna till SHN.

Då får ni räkna med en fyra-fem nätter av evinnerligen tjatig konsekvens.

Och då ska ramsan sitta som ett smäck :!: Läs om den i Verktygslådan.

Och kom ihåg - det här händer i de bästa familjer. Jag brukar alltid rekommendera spjälsängen för så långvarig användning som möjligt. Det är att utmana ödet att ta bort den. Dessutom snuvar man barnet på sitt lilla trygga "hemma". Inte snällt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Småbarnsmamma

Inlägg av Småbarnsmamma »

Hej Anna

Tack för ditt svar! :D

Det är första dagen som jag är inne på forumet idag så jag hittar inte riktigt än. Jag hittade lite om ramsan och du menar att jag ska hitta på en ramsa eller hur. Jag hittade dock inget om mini kuren som du pratade om.

Jag har börjat undrar om problemet har börjat för att pojkarna delar rum. Eftersom det har funkat i över 1 år och började 1 1/2-2 månader efter lillebror flyttade in. Det verkar som pojkarna trivs med att dela rum!
Somnar han bara sover han hela natten, har gjort det sen han var 6 månader. Båda pojkarna sover bra, vaknar väldigt sällan.

Jag har gått en active parenting kurs och min man ska gå (inte på grund av lägg problemet) men tyvärr har inte tipsen där hjälpt heller. Så jag provar gärna mini kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :lol:

Om du läser introduktionerna till SHN-kuren (allt med blommor) hittar du både det ena och det andra :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "