Ska jag verkligen klara av att vara lika stark som Anna och argumentera emot om barnmorskan säger åt mig att göra som när jag bajsar vid krystningen?
Denna sväng har jag haft lite otur förvisso. Pga vår flytt och pga sjukdom hos dem så är jag inne på min 5:e barnmorska men just det är faktiskt intressant. Inte EN ENDA har ögnat igenom min journal (från förra gången) innan jag äntrar rummet. Hur mycket begärt är det??? Herregud, det rör sig om 2-3 sidor
Själv jobbar jag som veterinärassistent och vi tittar faktiskt igenom journalen innan våra patienter kommer in så att vi vet om lille Rufus har problem med analsäckarna eller öronen innan vi träffar honom.
Ett par av dem har frågat "jaha, var det en normal förlossning senast?" (vattenavgång, infektion, snitt i v. 35), ett par av dem har inte reflekterat förrän de sett ärret och då inte lyssnat på svaren de frågar om.
Senast hade jag inte med journalen för den var pga flytten kvar hos den numera sjukskrivna barnmorskan för kopiering och då frågade jag faktiskt om det verkligen spelade någon som helst roll eftersom jag ännu aldrig varit med om någon som tittat i den. "Nja, titta innan det gör man kanske inte så ofta", fick jag till svar.
Hur kan de förvänta sig att man ska berätta hur man känner inför förlossningen, redogöra för sina innersta tankar, bolla profylax när de inte ens försöker möta en där man är? När MVC står för det mest meningslösa när det gäller förberedelser. Det handlar ju bara om ren hälsokontroll enligt min mening (inte att förakta förvisso). Fast det är väl kanske tur att det är som det är annars skulle det väl födas för många barn i det här landet
Nu har jag ju aldrig fött barn "på riktigt" men är det inte helt obegripligt att UTBILDADE människor på fullt allvar ger de råd de ger
BVC har vi då heller inte haft någon glädje av, även om jag måste säga att jag fick positiva vibbar av vår nya BVC-sköterska. Men vart skulle man ha sökt stöd om man inte hade läst Barnaboken
Usch, nu känner jag mig gnällig.